• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3542 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ خرداد

تقدير خانه سينما از عوامل فيلم «فروشنده»

اصغر فرهادي: غربي‌ها در حسرت سينماي ايران هستند

حجت‌الله ايوبي: نخواهيم ستاره‌ها نباشند يا سقوط كنند

گروه فرهنگ و هنر| مراسم تجليل از اصغر فرهادي و عوامل «فيلم فروشنده» عصر روز سه‌شنبه در خانه سينما برگزار شد؛ مراسمي كه با حضور حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي و سيدرضا ميركريمي، مديرعامل خانه سينما و جمعي از سينماگران با مجري‌گري كامران ملكي برگزار مي‌شد و اصغر فرهادي به دليل عيادت از عباس كيارستمي با تاخير به اين مراسم رسيد. رضا ميركريمي مديرعامل خانه سينما پيش از ورود اصغر فرهادي به خانه سينما درباره سينماي فرهادي و جوايزي كه فيلم «فروشنده» در جشنواره كن دريافت كرده و همچنين حضور فيلم‌هاي ايراني در جشنواره‌هاي جهاني صحبت كرد. ميركريمي كه امسال در جشنواره كن حاضر بوده گفت: «ما فيلم مي‌سازيم و پاي حاشيه‌هايش هم مي‌ايستيم. من به عنوان كسي كه امسال در جشنواره كن حاضر بودم و به خودم سختگيري كردم تا ۳۰ فيلم جشنواره را ببينم، مي‌گويم كه سينماي ايران بسيار مظلومانه مورد حمله كوته‌نظراني است كه آن را متهم به سياه‌نمايي مي‌كنند. اصولا فستيوال‌هاي سينمايي جايي براي فيلم‌هايي است كه نقدهاي اجتماعي دارند. در ذات تمام اين فيلم‌ها نقدي هست و همين مساله اين فيلم‌ها را هنري مي‌كند.»مديرعامل خانه سينما در ادامه با اشاره به فيلم «فروشنده» گفت: «من فيلم آقاي فرهادي را در جشنواره ديدم و شهادت مي‌دهم فيلم اصغر فرهادي فيلمي شريف و اخلاق‌گرا است و در همان بستر فكري اين فيلمساز به شكلي روانكاوانه به شخصيت‌هايي مي‌پردازد كه در بسترهاي اجتماعي دچار واكنش مي‌شود. ضمن اينكه تاييد مي‌كنم اعتراض هنرمند نشان‌دهنده هوشياري او است و چسباندن برچسب‌هاي سياه‌نمايي به اين فيلم‌ها تنگ‌نظرانه است.» حرف‌هاي ميركريمي كه قصد داشت درباره خانه سينما هم صحبت كند با ورود اصغر فرهادي به مراسم نيمه‌كاره ماند. فرهادي قبل از اين مراسم به ديدار عباس كيارستمي، كارگردان نام‌آشناي سينماي ايران رفته بود، در حالي كه شهاب حسيني به گفته مجري مراسم مشغله‌اي برايش پيش آمده و امكان حضور در اين مراسم را پيدا فرصت حضور در اين مراسم را پيدا نكرده بود. در ادامه حجت‌الله ايوبي با اشاره به اينكه چندين بار شادي‌اش را از اين افتخار براي سينماي ايران اعلام كرده و در اين مراسم هم مجددا اعلام مي‌كند، حرف‌هايش را با صحبت از سينماي ايران شروع كرد: «احساس مي‌كنم حال و هواي سينما هم اين روزها مثل خانه سينما است و فيلم‌ها را كه مي‌بينم در داخل و خارج مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرد ياد همين تحول در خانه سينما مي‌افتم.»
دولت و ملت درباره اين اتفاق
بسيار خوب برخورد كردند
ايوبي كه يكي از مسوولان سينمايي حاضر در جشنواره كن امسال بود در ادامه صحبت‌هايش خطاب به سياسيون گفت: «رقيبان‌مان در منطقه اين روزها تلاش‌هاي بسياري براي ايران‌هراسي مي‌كنند، هزينه‌هاي گزاف مي‌پردازند تا رسانه‌ها و سياستمداران را بخرند و كشوري مثل عربستان هزينه مي‌كند تا نام ايران به سربلندي نرسد. آنها ايران را كشور تروريسم معرفي مي‌كنند ولي احساس من در شبي كه فيلم اصغر فرهادي به نمايش درآمد و شور و شعف و استقبال را از اين فيلم مي‌ديدم اين بود كه چقدر ما بايد هزينه كنيم تا چنين چهره‌اي از ايران را به جهان نشان دهيم.» به گفته او در سال گذشته ۳۷۰جايزه سينمايي توسط سينماگران ايراني از جشنواره‌هاي خارجي دريافت شده و اين يعني هر روز سينماگران ايراني در جشنواره‌هاي مختلف يك جايزه گرفتند و هر روز مقاله‌هاي متعددي درباره فرهنگ و سينماي ايران نوشته شده است. ايوبي با اين توضيح، ادامه داد: «ما چقدر بايد هزينه مي‌كرديم تا اين همه درباره ايران خوب بنويسند؟ جا دارد از آقاي فرهادي به عنوان يك ايراني كه اين افتخار را كسب كرده تشكر شود و اينكه اين جايزه مال همه سينماي ايران است و حتي مردم احساس مي‌كنند اين جوايز متعلق به خودشان است.»رييس سازمان سينمايي با اشاره به اينكه مردم ستاره‌هاي‌شان را دوست دارند و بايد ستاره داشته باشند، در پايان گفت: «آسمان هر كشوري بايد ستاره‌باران باشد. نخواهيم ستاره‌ها نباشند يا سقوط كنند. هر آسمان صافي بدون ستاره ديدني نيست حالا مي‌تواند ستاره‌هاي علم و فرهنگ باشد يا هنر و دين. فكر مي‌كنم در مجموع اتفاق‌هاي بزرگي براي سينما رخ داده است، حاشيه و بخل و حسد هميشه هست اما دولت و ملت در برابر اين رخداد بسيار خوب برخورد كردند.»
كيميايي: فرهادي مي‌تواند شاعر زندگي باشد
در ادامه مراسم مسعود كيميايي كارگردان باتجربه براي تجليل از سينماي فرهادي و تبريك به او در جايگاه حاضر شد. او گفت: «اصغر فرهادي كارش را از ۱۳ سالگي و با ساخت فيلم نگاتيو شروع كرد كه اتفاقا فيلم خوبي هم شد. او در تئاتر و تلويزيون هم نويسندگي و كارگرداني كرد و همه اينها با هم همپوشاني داشت تا اينكه به ساخت فيلم‌هاي چندگانه درخشان درباره زندگي روي آورد. اصغر فرهادي زندگي را خوب مي‌شناسد و كارش را خوب بلد است. سينماي او شاعرانه است و آدم‌هايي كه در فيلم‌هايش مي‌سازد منحصر به فرد هستند. در خيلي از لحظه‌ها، فيلم‌هايش تكان‌دهنده است. او مي‌تواند شاعر زندگي باشد.»كيميايي ادامه داد: «سينماي ايران گذشته‌اي دارد، سينمايي كه روزگار سختي پشت سر گذاشت و بزرگ شد تا به اصغر فرهادي رسيد و اصغر فرهادي هم بزرگ خواهد شد براي آيندگان. در گذشته وحشت داشتند از اينكه فيلم‌هاي ما را به فستيوال‌ها بفرستند و ما فرصت ديده شدن در سطح جهاني را نداشتيم.»در ادامه اين مراسم اصغر شاهوردي، صدابردار سينماي ايران كه سال‌هاست در بستر بيماري است و به همين دليل در هيچ مراسمي حاضر نمي‌شود، با ويلچر روي صحنه حاضر شد و با حضورش از اصغر فرهادي قدرداني كرد.
فرهادي: عده‌اي تيشه برداشته‌اند و مدام بر سر سينما مي‌زنند
سعيد عقيقي به نمايندگي از كانون نويسندگان سخنران بعدي مراسم بود كه درباره جايزه فيلمنامه براي اصغر فرهادي در جشنواره كن صحبت كرد. در ادامه اعضاي مركزي كانون فيلمنامه‌نويسان لوح تقديري را به اصغر فرهادي اهدا كردند و اصغر فرهادي به عنوان آخرين سخنران مراسم صحبت كرد؛ «از تاخيرم عذرخواهي مي‌كنم. به عيادت آقاي كيارستمي رفته بودم و مدت طولاني پيش ايشان بودم. خبر خوش اينكه ايشان حال‌شان خوب است و به زودي كارشان را شروع مي‌كنند. در كنار همديگر كار اخيرشان را هم ديديم و شگفت زده شدم از اينكه با اين بيماري همه حرف‌شان از سينما، عكس و موسيقي است.» فرهادي در ادامه از فيلم‌هايي كه ديده صحبت كرد: «من با ديدن فيلم‌هايي عاشق سينما شدم كه بسياري از سازندگانش در همين مراسم حضور دارند. حس من اين است كه اين احترامي است به يك سينما كه چندين دهه پيش فيلم‌هاي شاخصي چون «گاو» را ساخته است كه اگر امروز ساخته شده بود، مي‌توانست نخل طلا بگيرد و فيلم‌هاي ديگري از جمله فيلم‌هاي كيارستمي كه نخل طلا را بردند.»فرهادي با اشاره به سابقه حضورش در كشورهاي ديگر گفت: «من به واسطه سفرهايم تحقيقات زيادي كرده‌ام، سينماي ايران بدون شك يكي از ۵ سينماي برتر جهان است و حتي كسي مانند جيم جارموش مي‌گويد كشور ايران، باغ سينما است. كسي مثل او تعارف ندارد. حالا اينجا عده قليلي تيشه برداشته‌اند و مدام بر سر سينما مي‌زنند و مي‌خواهند همه فيلم‌ها و نگاه‌ها شكل هم باشد. زيبايي اين سينما به همين تنوعش است.»فرهادي سپس به زماني اشاره كرد كه عباس كيارستمي نخل طلاي كن را برد و عده‌اي بدترين برخوردها را با او داشتند: «زدن برچسب سياه‌نمايي به فيلم‌هاي ايراني ناشي از خودباختگي و خودشيفتگي، از سر جهل و نبود اعتماد به نفس است و متاسفانه عده‌اي كه با اين الفاظ سينماي ايران را مي‌زنند ارتزاق‌شان از جهالت است. در حالي كه غربي‌ها در حسرت سينماي ايران هستند و به هنر ايران احترام مي‌گذارند ولي عده‌اي در داخل، سينماي ايران را مي‌زنند. اين همه سال در رسانه‌ها شعار غرب‌ستيزي مي‌دهند اما تا مي‌خواهند الگويي نام ببرند از غرب ياد مي‌كنند. عده‌اي دنبال اين هستند كه سينماي ما شبيه هاليوود شود كه اگر قرار بود اين‌گونه باشد پس چرا انقلاب كرديم؟ ما سينما را به دو قسمت تبديل كرديم، قبل از انقلاب و بعد از انقلاب كه به نظرم هر دو آنها در يك امتداد هستند. بحث ديگر درباره سياه‌نمايي است كه سال‌هاي سال است كه اين حرف گريبان سينماگران را گرفته ولي به نظرم اين حرف‌ها براي تخطئه سينما استفاده مي‌شود.»فرهادي در پايان صحبت‌هايش گفت: «سال‌هاست تصميم گرفته‌ام وارد حاشيه نشوم، اما براي همكارانم اين صحبت‌ها را انجام دادم و بايد حرمت آنها جدا از نقد حفظ شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون