• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3542 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ خرداد

كمال تبريزي: دلم براي فراستي و افخمي مي‌سوزد

كمال تبريزي در گفت‌وگو با اعتماد به تازه‌ترين اظهارات مسعود فراستي منتقد برنامه «هفت» و بهروز افخمي مجري اين برنامه واكنش نشان داد.
او با اشاره به سبك و سياق نقد فيلم‌هاي سينمايي در اين برنامه گفت: «واقعا براي مسعود فراستي و همكارش آقاي بهروز افخمي احساس دلسوزي دارم. فكر مي‌كنم اين دو مي‌توانستند در جايي ديگر و با ادبيات متفاوتي افراد تاثيرگذار و مفيدي در سينما باشند اما متاسفانه در مسيري افتادند و به حرف‌هاي آدم‌هايي جامه عمل مي‌پوشانند كه با سينما مشكل دارند.»
او ادامه داد: «اين دو نفر وسيله دست كساني شدند كه با سينما مخالف هستند و هرچه آنها مي‌گويند اجرا مي‌كنند. در همين برنامه «هفت» آقاي فراستي يك بار فيلمي را در دوران جشنواره به‌شدت نقد كرد و فردا شب در همان برنامه حرف‌هايش را پس گرفت. پس معلوم است جرياني كه اين دو دنبال مي‌كنند از تحليل و ديدگاه خودشان ناشي نمي‌شود.»
كارگردان «سرزمين كهن» همچنين افزود: « افخمي در نامه‌اي كه روز گذشته در رسانه‌ها منتشر كرده به من پيشنهاد داده از او شكايت كنم. دليل اين مساله را نمي‌فهمم. اگر او از من شكايت كند، من هم از او شكايت مي‌كنم. ما بايد اين مساله را درون خودمان حل كنيم. اگر قرار است جواب يكديگر را بدهيم در رسانه‌ها اين كار را مي‌كنيم. اميدوارم بتوانيم اين معضلي كه برنامه «هفت» در سينما به وجود آورده، برطرف كنيم.»
 اما جنجالي كه اين روزها برنامه «هفت» به پا كرده، از ادبيات منحصر به فرد مسعود فراستي منتقد ثابت «هفت» آغاز شد. او در دوره جديد اين برنامه كنار بهروز افخمي قرار گرفت و باز هم برچسب منتقد ثابت برنامه را به خود گرفت. در دوره جديد فيلمسازان باز هم از تيررس انتقادات و گاهي فحاشي‌هاي فراستي در امان نماندند اما هيچ اقدامي از سوي جامعه سينمايي صورت نگرفت و نقدهاي فراستي به حيات خود ادامه داد.
هفته گذشته طبق روال معمول باز هم فراستي در بخش نقد حاضر شد و اين‌بار فيلم سينمايي «دونده» به كارگرداني كمال تبريزي كه در گروه هنر و تجربه روي پرده رفته است، هدف حملات خود قرار داد. اما اين‌بار با به كار بردن واژه «دياثت فرهنگي» براي اين فيلم، ورق برگشت و تبريزي را وادار كرد به اين عبارت توهين‌آميز واكنش نشان دهد.
كمال تبريزي در نخستين قدم ساخت فاز دوم مجموعه «سرزمين كهن» را در اعتراض به پخش اين برنامه از رسانه ملي متوقف كرد. اما ماجرا به همين‌جا ختم نشد. اين كارگردان با حضور در برنامه اينترنتي «35» با اجراي فريدون جيراني حاضر شد و ضمن پاسخ به فراستي به تحليل و انتقاد از عملكرد سري جديد برنامه سينمايي هفت پرداخت و خواست كه سريعتر اين برنامه را تغيير دهند.
مسعود فراستي نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري بسيج به خبر توقف ساخت «سرزمين كهن» واكنش نشان داد. او گفت: ما در برنامه هفت انتقادهايي را از آقاي تبريزي داشتيم و نسبت به اقدام او براي توقف تصويربرداري سريالش فقط مي‌توانم بگويم به خاطر تعطيلي سريال سرزمين كهن بايد اعلام عزاي عمومي كنيم! حرف‌هاي من را با يكي از همين شكلك‌هاي مجازي منتشر كنيد و بنويسيد هاهاها!!!
بهروز افخمي نيز در نامه‌اي خطاب به تبريزي كه در ايسنا منتشر شده است، نوشت:
 «حضرت كمال خان تبريزي سلام!
 شنيده‌ام عزم سفر كرده‌اي
هواي دلدار دگر كرده‌اي
عشقِ مرا ز سر به در كرده‌اي
تو رو به خدا اگه ميشه تنها نرو!»
فرموده‌اي كه سريال «سرزمين كهن» را نيمه‌كاره وِل مي‌كني مگر اينكه برنامه «هفت» تعطيل شود و ما را از تلويزيون اخراج كنند. چرا عزيزم؟ مگر ما چه كرده‌ايم كه مي‌خواهي به هر قيمت كه باشد خفقان بگيريم؟ تو اگر رييس‌جمهور مي‌شدي چه بلايي سرمان مي‌آوردي؟ لابد دستور صادر مي‌كردي كه ما را بگيرند و به زندان بيندازند و اگر رييس قوه قضاييه مي‌گفت نمي‌تواني چنين دستوري بدهي و قانون اجازه نمي‌دهد، كار مملكت را ول مي‌كردي و قهر مي‌كردي و توي خانه بست مي‌نشستي.
عزيز دلم مملكت قانون دارد. اگر خيال مي‌كني ما جرمي مرتكب شده‌ايم، بايد از طريق صحيح شكايت كني. نه اينكه سريالي را گرو بگيري كه سال‌هاست حتما ميليون‌ها نفر منتظرند تا به تماشاي آن بنشينند.
از تعطيل كردن برنامه «هفت» مي‌خواهي به كجا برسي؟ به فرض كه دهان ما را بستي، با بقيه ملت كه براي خودشان حق حيات و حرف زدن و اظهارنظر قايلند چه مي‌كني؟ واقعا خيال مي‌كني مي‌تواني همه را ساكت كني يا وادار كني درباره فيلم‌هايت آن طور حرف بزنند كه خودت مي‌پسندي؟ چرا آنقدر ليبرال شده‌اي عزيزم؟ چرا اصلا تحمل نقد، مخالفت و پرخاش و جدل را نداري؟»
مگر از پشت كوه آمده‌اي و خبر نداشتي كه وقتي آدم فيلم مي‌سازد بايد منتظر نقد و نظر كوبنده و بي‌رحمانه هم باشد؟ چرا اينطوري شده‌اي رفيق قديمي؟ اينها كه گفتم براي خودت بود. وگرنه مرا خوب مي‌شناسي و مي‌داني كه هيچ بدم نمي‌آيد يكي پيدا شود و پريزم را از برق بكشد.
با توجه به اين اعتراضات، بايد ديد برنامه «هفت» بعد از پايان ماه رمضان به آنتن تلويزيون برمي‌گردد يا مديران شبكه سه و سازمان صدا و سيما اين آتش را به نحو ديگري خاموش مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون