• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3542 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ خرداد

سيدحسن خميني: امروز گروهي متحجر، معيار حق و باطل شده اند

رسانه ملي با يادگار امام آشتي كرد

 رسانه ملي؛ رسانه‌اي كه استعداد عجيبي در جذب بيشترين انتقادها به خود را داراست. از اصلاح‌طلبان تا بيت امام و حتي در مقطعي احمدي‌نژاد هم لب به انتقاد از صدا و سيما گشوده بود. در سال‌هاي پاياني رياست ضرغامي بر اين سازمان عريض و طويل بود كه بايكوت برنامه‌هاي حرم امام آغاز شد تا جايي كه صداي نزديكان بيت امام در اعتراض به اين روند بلند شد. با پايان دوره ضرغامي و نشستن سرافراز بر كرسي رياست صدا و سيما سياست اين سازمان نسبت به بيت امام تغييري نكرد. حالا اما با رفتن زودهنگام رييس قبلي و حضور عسگري در راس رسانه ملي به نظر مي‌رسد صدا و سيما مي‌خواهد دست كم رابطه‌اش را با بيت امام ترميم كند تا شايد نشان دهد هنوز اين دغدغه در صداوسيما وجود دارد كه مي‌خواهد لااقل شاخصه‌هايي از يك رسانه ملي را در خود پديدار كند و حضور سيدحسن خميني در برنامه زنده نگاه يك هم حامل اين پيام بود كه صدا و سيما دست از رويارويي با بيت امام كشيده است. در اين ميان اما خبر ديگري هم بود كه نشان از قدم مهم صدا و سيما براي رفع برخي كدورت‌ها داشت و آن ديدار رييس سازمان صدا و سيما با سيد حسن خميني به بهانه تجديدميثاق با آرمان‌هاي امام خميني(ره) بود. ديداري كه در حرم مطهر امام و با ميزباني يادگارش انجام شد. اگرچه حضور سيدحسن در برنامه نگاه يك دو روز پيش از اين ديدار برنامه‌ريزي و هماهنگ شده بود امام ملاقات رييس صدا و سيما با يادگار امام بي‌شك خالي از معنا نيست و مي‌تواند ديدار مهمي تلقي شود. پيش از اين هيچ يك از روساي صدا و سيما براي چنين ديداري پيشقدم نشده بود و آخرين ديدار سيد حسن با رييس صدا و سيما مربوط به سال 86 و در جريان بازديدش از اين سازمان بود. شايد بتوان اين اقدام عبدالعلي علي‌عسگري را به فال نيك گرفت و آن را نخستين قدم‌هاي رييس جديد براي تغيير رويكرد مثبت دانست. اما شايد مهم‌ترين از ديدار ديروز صبح سيد حسن خميني حضور شب گذشته وي در برنامه نگاه يك باشد. حضور در يك برنامه زنده تلويزيوني آن هم يك شب مانده به مراسم سالگرد جدش. حضوري كه مي‌تواند آغاز‌كننده مسيري جديد براي رسانه ملي باشد كه سال‌ها بود دور بيت امام را خط كشيده بود.
توصيه‌هاي سيد حسن به صدا و سيما: صداقت، نيت پاك و انصاف
پس از سال‌ها اين نخستين ديدار ميان سيدحسن خميني و رييس سازمان صدا و سيما بود. يادگار امام در اين ديدار توصيه‌هايي به مديران صدا و سيما داشت. توصيه‌هايي كه شايد در اين سال‌ها از زبان بسياري بيان شده باشد اما براي نخستين‌بار از زبان يادگار امام جاري مي‌شود. در تمام طول اين سال‌ها كه صدا و سيما برنامه‌هاي مربوط به حرم امام و بيت ايشان را بايكوت خبري كرده بود هرگز لب به انتقاد باز نكرد و تنها نزديكانش اين انتقادها را بيان كردند. حالا اما او صدا و سيما را به صداقت، نيت پاك و انصاف توصيه مي‌كند. به گزارش جماران، يادگار امام گفت: رسانه ملي به شرطي ملي است كه اين بعد خود را تقويت كند؛ سعادت مردم را پخش كند و صداقت را انتشار دهد. البته كسي انتظار ندارد كسي همه‌چيز را بگويد اما مخاطب ميزان صداقت را به‌خوبي حس مي‌كند. وي با اشاره به اين تعبير علماي اخلاق كه «افعال انسان‌ها رنگ دارد»، يادآور شد: رنگ افعال ما تابعي از نيت ما است؛ گاهي اوقات يك هديه كوچك انسان را خيلي خوشحال مي‌كند اما گاهي همان هديه اگر با نيت تحقير و خردن كردن باشد باعث بغض و كينه مي‌شود. اگر صحبت من با نيت پاكي همراه باشد در دل شما مي‌نشيند اما اگر اين نيت نباشد هزار آيه و حديث هم بخوانيم اثر ندارد، بلكه بعضا باعث گمراهي مي‌شود. سيد حسن خميني تصريح كرد: نيت، مخاطب را به وجد مي‌آورد يا در نقطه متقابل، ذوق را از بين مي‌برد. يادگار امام به مديران اين رسانه توصيه كرد: اگر همت كنيد جايگاه شما بالاتر مي‌رود اما اگر درگير امور خودمان شديم اين جايگاه پايين‌تر مي‌رود؛ خداوند هيچ عهد و پيماني با ما نبسته است كه هرگونه عمل كرديم به ما كمك كند؛ اما قول داده است كه اگر خوب عمل كنيم ما را ياري مي‌كند. وي اضافه كرد صداقت و نيت پاك شرط اصلي تبليغ است و شرط اين دو عامل نيز انصاف است.  
سيد حسن خميني، ديروز سخنراني ديگري هم داشت و در مراسم افتتاحيه همايش بين‌المللي گفتمان اسلام سياسي امام خميني(س)، در مراسم رونمايي از كتب آثار بين‌المللي همايش، با تاكيد بر لزوم بررسي عنوان همايش، اظهار كرد: اسلام سياسي به اين معنا نيست كه ما چندين اسلام از جمله سياسي و غير سياسي داريم بلكه اسلام سياسي مي‌تواند به معناي جهات سياسي اسلام باشد. همچنين مي‌تواند تنبه به اين نكته باشد براي افرادي كه اسلام را از سياست جدا مي‌دانند. اسلام كامل، اسلامي است كه هم سياست دارد و هم غير سياسي است. يادگار امام در صحبت‌هايش از متحجران قبل از انقلابي مي‌گويد كه امروز ديگران را به محاكمه مي‌كشانندو اينكه جامعه اسلامي بايد بر اساس آنچه اكثريت مردم مي‌گويند حاكميت خود را شكل دهد.  
گفتمان امام خميني مي‌تواند گفتمان غالب و ناجي در جهان باشد
 سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه جامعه بايد به وحدت دروني برسد، گفت: در اين حوزه قطعا ايراد وجود دارد چرا كه مسلمانان ضمن اينكه در مقابل يك حكومت مي‌جنگند، پس از مدتي با هم درگير مي‌شوند. گفتمان امام خميني امكان اين را دارد كه به عنوان گفتمان غالب و ناجي در جهان پذيرفته شود. وي با اشاره به بازگشت به مرجعيت ديني و اسلامي در گفتمان امام، اظهار كرد: انديشه ديني ما، انديشه سكولار نيست و دين را در عرصه جامعه لازم‌الاجرا مي‌داند اما كدامين بخش در انديشه‌هاي امام، او را از ساير انديشه‌ها كه امروز باعث جنگ و جدال و غارت مي‌شود، تطهير مي‌كند؟ اولين مولفه توجه به راي مردم است. بايد اكثريت و راي اكثريت را قبول كرد، نه اينكه اين مساله ملاك موفقيت باشد، بلكه ملاك اطاعت است. يادگار امام با تاكيد بر اينكه جامعه اسلامي بايد براساس آنچه اكثريت مردم مي‌گويند حاكميت خود را شكل دهند، گفت: در اين صورت است كه هر كس تفنگ دارد بر نمي‌خيزد. اگر بپذيريم كه درجامعه مردم‌سالاري ديني جوهره جامعه باشد، رقابت سالم درون خانواده جامعه اسلامي شكل مي‌گيرد و همه تلاش مي‌كنند قول خود را به گوش مردم برسانند و آنها را به سوي خود جلب كنند. وي با اشاره به اينكه ركن ديگر گفتمان سياسي امام نفي تحجر است، تاكيد كرد: ترديدي نداريم آنچه پيامبر‌ گفته است حكم خداست اما ترديد هم نداريم كه همان خداوند عقل را هم در اختيار ما قرار داده است؛ مقوله‌اي در انسانيت انسان‌ها به نام عقل وجود دارد و نفي تحجر يكي از پايه‌هاي اصلي تفكر امام است. سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه امروز عده‌اي از متحجران، سردمداران انديشه‌اي شده‌اند و ديگران را به محاكمه مي‌كشانند و معيار تشخيص حق از باطل شده‌اند، تصريح كرد: امام در هيچ دوره‌اي ترور و بمب‌گذاري را تاييد نكرده بودند؛ ايشان در برخي موارد با جرياناتي كه به اسم اسلام ترور مي‌كردند واكنش نشان دادند و فرمودند كه اين ترورها ربطي به مبارزه ما ندارد و در واقع امام جز حركت‌هايي را كه از طريق مردم انجام مي‌شد نمي‌پذيرفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون