• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3547 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ خرداد

رقابت ترامپ و كلينتون شروع شد

پايان برني، آغاز هيلاري

گروه جهان| آخرين سه‌شنبه بزرگ در امريكا به پايان رسيد و بيشترين نماينده‌ها در يك روز ميان نامزدهاي دموكرات و جمهوريخواه تقسيم شد. ايالت‌هاي كاليفرنيا، مونتانا، نيوجرسي، نيومكزيكو، داكوتاي شمالي و داكوتاي جنوبي از جمله مناطقي بودند كه دور آخر انتخابات دوران حزبي امريكا در آن برگزار شد. اگرچه شايد قبل از برگزاري اين انتخابات نتايج نهايي رقابت درون حزبي مشخص شده بود، اما نتيجه اين شش ايالت براي دو نامزد دموكرات بسيار حايز اهميت بود. زيرا خبرگزاري‌ها يك روز پيش از برگزاري انتخابات در روز سه‌شنبه اعلام كردند كه هيلاري كلينتون توانسته به حد نصاب 2383 نماينده براي نامزدي حزب دست پيدا كند، اما برني سندرز اين موضوع را چندان قبول نداشت و مي‌خواست تا كلينتون را در انتخابات درون حزبي در اين شش ايالت به چالش بكشد تا نتايج نهايي انتخابات در كنوانسيون حزب در فيلادلفيا مشخص شود. اما با انتشار نتايج مشخص شد كه سندرز در ايالت مهمي مانند كاليفرنيا كه 546 نماينده حزبي دارد نتوانست كلينتون را به چالش بكشد و عملا عرصه رقابت را به رقيب قدرتمند خود واگذار كرد.
هيلاري كلينتون توانست از شش ايالات موجود در چهار ايالت پيروز شود و دو ايالت را به برني سندرز واگذار كند. كلينتون در ايالت‌هاي كاليفرنيا، نيوجرسي، نيومكزيكو و داكوتاي جنوبي پيروز رقابت شد و توانست در آخرين سه‌شنبه بزرگ 372 نماينده حزبي را به دست آورد و در طرف مقابل برني سندرز ديگر نامزد حزب دموكرات توانست تنها در دو ايالت مونتانا و داكوتاي شمالي پيروز ميدان شود و در مجموع 283 نماينده را به دست آورد. اكنون هيلاري كلينتون با احتساب نمايندگان غيرمتعهدي كه جذب خود كرده در مجموع 2756 نماينده حزبي را كسب كرده و به طور قطع پيروز رقابت‌هاي درون حزبي دموكرات‌هاي امريكا به حساب مي‌آيد. در طرف مقابل نيز سندرز با احتساب نمايندگان غيرمتعهد خود در مجموع 1852 نماينده را در اختيار دارد و عملا رقابت‌ها را به هيلاري كلينتون واگذار كرده است. گفتني است در رقابت‌هاي انتخاباتي امريكا تنها يك ايستگاه براي دموكرات‌ها باقي مانده كه آن هم انتخابات واشنگتن است كه در روز 14ژوئن برگزار خواهد شد كه با برگزاري آن پرونده انتخابات درون حزبي امريكا نيز بسته مي‌شود كه البته نتيجه آن در روند كلي تعيين نامزد نهايي حزب تغييري ايجاد نخواهد كرد. اما در طرف مقابل آخرين انتخابات درون حزبي جمهوريخواهان نيز در پنج ايالت برگزار شد كه دونالد ترامپ بي‌رقيب يكه تاز رقابت‌هاي درون حزبي بود. ترامپ توانست در پنج ايالت كاليفرنيا، مونتانا، نيوجرسي، نيومكزيكو و داكوتاي جنوبي با ميانگين 70 درصد آرا پيروز رقابت‌ها شود و 297نماينده حزبي را كسب كند كه در مجموع به رقم 1441 نماينده حزبي دست پيدا كند تا بدون رقيب به كنوانسيون درون حزبي كليولند برود تا رسما به عنوان نامزد نهايي حزب جمهوريخواه معرفي شود.
قدرداني كلينتون از سندرز
هيلاري كلينتون پس از اعلام نهايي نتايج انتخابات و روشن شدن پيروزي او در انتخابات روز سه شنبه در ميان هواداران خود در نيوجرسي رفت و رسما اعلام كرد كه او نامزد نهايي حزب دموكرات امريكا در انتخابات رياست‌جمهوري است. هيلاري كلينتون در جمع هواداران خود با بيان اينكه پيروزي وي به عنوان يك زن يك اتفاق تاريخي در امريكاست، گفت: از همه شما براي ساختن اين لحظه سپاسگزارم. براي نخستين بار در تاريخ كشور ما است كه يك زن نامزد يك حزب اصلي براي انتخابات رياست‌جمهوري مي‌شود. وي همچنين ضمن تشكر از رقيب هم حزبي خود، برني سندرز افزود: بگذاريد جلوي فرض اشتباه را بگيريم، سناتور سندرز، كارزار انتخاباتي او و مناظره قوي‌اي كه با هم داشتيم در خصوص افزايش درآمدها، كاهش نابرابري و افزايش سطح دستيابي به موقعيت‌هاي بهتر در جامعه، پر از نكات مثبت براي حزب دموكرات و امريكا بود. وي تاكيد كرد: سندرز در فعاليت‌هاي انتخاباتي‌اش ميليون‌ها راي‌دهنده، به‌ويژه جوانان را به وجد آورد و اين تلاشي قابل تحسين براي امريكا و مبارزه انتخاباتي است.
انتقاد از ايران و كلينتون
در ادامه اظهارنظرهاي دونالد ترامپ درباره ايران، او مدعي شده كه اين كشور با برجام در مسير دستيابي به سلاح‌هاي اتمي است. نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا كه در اين حزب ديگر رسما نامزدي براي رقابت با خود نمي‌بيند، در يك سخنراني پس از اعلام نتايج انتخابات مقدماتي در نيوجرسي، حملات تندي عليه همتاي دموكرات خود را تشديد كرد. به گزارش تايم ترامپ گفت: ما كشور خود را دوست داريم و مي‌خواهيم امريكا را در اولويت نخست قرار دهيم، اين تعهد اساس تغييري است كه براي مدت طولاني گم شده است. مهم است كه بفهميم اولويت نخست بودن امريكا يعني چه؟ اين يعني سياست خارجي‌اي كه بر اساس آن ما هرگز در هيچ نوع درگيري حاضر نخواهيم شد مگر آنكه حضور در آن كشور ما را امن‌تر كند. نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا افزود: اين برعكس سياست خارجي هيلاري كلينتون است كه به ليبي حمله، عراق را بي‌ثبات و داعش را رها كرد و سوريه را به آشوب كشاند و مهاجرت دسته جمعي را ايجاد كرد. ترامپ در ادامه با اشاره به برجام و انتقاد از مواضع كلينتون هم گفت كه بر اساس سياست خارجي مورد حمايت كلينتون، ايران را در مسير سلاح‌هاي هسته‌اي قرار مي‌دهد و آنها را قدرت مسلط خاورميانه مي‌كند. آنها در حال مسلط شدن هستند و ما راه را براي آنها هموار كرديم.
اجازه نمي‌دهيم ترامپ رييس‌جمهور شود
برني سندرز پس از پايان انتخابات روز سه‌شنبه و مشخص شدن نتايج آن درميان هواداران خود حاضر شد و اعلام كرد كه به كنوانسيون نهايي حزب مي‌رود و به رقابت با هيلاري كلينتون ادامه خواهد داد. اما او تاكيد كرد كه اجازه نمي‌دهيم دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا شود. وي ضمن تقدير از هواداران خود گفت: من حسابگر بسيار خوبي هستم و مي‌دانم كه مبارزه در مقابل ما يك مبارزه بسيار سخت است اما ما به مبارزه براي تك تك آرا و نماينده‌هايي كه بتوانيم به دست آوريم ادامه مي‌دهيم. سندرز تاكيد كرد كه به مبارزه در آخرين انتخابات درون حزبي در كمپين دموكرات‌ها در هفته آينده در واشنگتن دي‌سي ادامه مي‌دهد. برني سندرز ضمن اعلام اين مطلب كه ميدان رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا را ترك نخواهد كرد، گفت كه انتخابات درون حزبي هفته آينده در منطقه كلمبياست و تصريح كرد: هفته آينده ما به مبارزه ادامه مي‌دهيم.... ما همچنان با جديت براي پيروزي در انتخابات درون حزبي واشنگتن دي‌سي مبارزه مي‌كنيم. برني سندرز قول داد با وجود آنكه كلينتون نامزدي رياست‌جمهوري دموكرات‌ها را به دست آورده است، كمپين خود را تا زمان برگزاري كنوانسيون ملي دموكرات‌ها در 25 جولاي ادامه دهد. سندرز به جمعيتي از هواداران خود در سانتا مونيكا كاليفرنيا گفت: ما با جديت براي كسب پيروزي در انتخابات درون حزبي واشنگتن دي‌سي مبارزه مي‌كنيم .
تبريك به كلينتون، تقدير از سندرز
تنها دقايقي پس از مشخص شدن نتايج انتخابات روز سه‌شنبه، كاخ سفيد اعلام كرد كه باراك اوباما شخصا با هيلاري كلينتون و برني سندرز گفت‌وگو كرده است. در اين بيانيه آمده است كه اوباما از هيلاري در اين رقابت‌ها ستايش كرده و از سندرز به دليل انرژي‌اي كه به ميليون‌ها نفر از مردم امريكا تزريق كرد قدرداني كرده است. باراك اوباما در تماس تلفني خود همچنين به هيلاري كلينتون به دليل دستيابي به نماينده‌هاي مورد نياز براي نامزدي حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري تبريك گفت. در بيانيه كاخ سفيد در اين خصوص آمده است كه مبارزه انتخاباتي تاريخي او الهام‌بخش ميليون‌ها نفر است كه او و خانواده‌اش همواره براي طبقه متوسط و كودكان تلاش كرده‌اند. در بيانيه كاخ سفيد همچنين آمده است كه باراك اوباما در تماس تلفني خود با برني سندرز با ديدار در روز پنجشنبه كه از سوي برني سندرز درخواست شده بود موافقت كرده است. اين بيانيه مي‌افزايد: رييس‌جمهور قصد دارد با سناتور سندرز در مورد ادامه راه فوق‌العاده‌اي كه در پيش گرفته سخن بگويد. گفته مي‌شود اوباما قصد دارد پيش از اعلام حمايت رسمي از كلينتون دوست خود يعني برني سندرز را راضي كند تا او هم در كنار آنها در جبهه ضدترامپ قرار گيرند و از هيلاري حمايت كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون