• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3547 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ خرداد

هيلاري كلينتون ساكن آينده كاخ سفيد است

مهدي مرادي

 ۸ نوامبر ۲۰۱۶ ميلادي انتخابات رياست جمهوري امريكا برگزار خواهد شد و هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ به احتمال زياد كانديداي نهايي دموكرات‌ها و جمهوريخواهان هستند. هيلاري رادام كلينتون سياستمدار امريكايي مدت‌ها سناتور بوده و در حيطه نمايندگي كسب تجربه كرده است. كلينتون پس از نقل مكان به نيويورك، در سال ۲۰۰۰ به عنوان نخستين سناتور زن از نيويورك و نخستين بانوي اولي كه براي منصب انتخابي رقابت كرده به سناي ايالات متحده برگزيده شد. در كارنامه او دو اتفاق مهم وجود دارد؛ يكي راي موافق به جنگ افغانستان و قطعنامه عراق و ديگري حادثه ناگوار سال ۲۰۱۲ و حمله به سفارت امريكا در بنغازي ليبي كه ممكن است چالشي در راه رسيدنش به كاخ سفيد باشد. البته نبايد داستان استفاده از ايميل شخصي براي رساندن پيام‌هاي مربوط به وزارت خارجه را فراموش كرد. اما آيا محبوبيت اوباما كلينتون را راهي كاخ سفيد خواهد كرد؟  اوباما در ميان جوانان سياه و سفيدپوست دانشگاهي و همچنين زنان كارگر و زنان دانشگاهي محبوببت داشته است كه تصور مي‌شود كلينتون نيز داراي همين اندازه محبوبيت باشد به‌علاوه اينكه بيل كلينتون شناخته شده و محبوب، در همين پايگاه ياد شده خود مي‌تواند ميزان قابل توجهي راي به سبد كلينتون بريزد. جوامع لاتين جاي ديگري است كه كلينتون به آنها اميدوار است و برخوردهاي سفت و سخت جمهوريخواهان در برابر قوانين مهاجرت شانس او را بالا برده است. دارايي 5/2 ميليارد دلاري كه از سوي حاميان او فراهم آمده، مي‌تواند كمك موثري به پيروزي‌اش كند. موسسه نظرسنجي گالوپ در آخرين نظرسنجي خود، كه بين ۲ تا ۶ مارس ۲۰۱۶ انجام داده است، ديدگاه مردم پيرامون اقدامات باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا را مورد بررسي قرار داده است. اين نظرسنجي به صورت تلفني از ۱۰۱۹ نفر انجام شده كه نشان مي‌دهد اوباما در حوزه اقتصاد، بهداشت و محيط زيست عملكرد شايسته‌اي داشته و درصد نسبتا بالايي رضايت خود را از عملكرد اوباما اعلام داشته‌اند كه مي‌تواند در روزهاي انتخابات به كمك كلينتون بيايد.
تلاش اوباما براي پايين آوردن نرخ بيكاري و همكاري با ۱۲ كشور حوزه اقيانوس آرام به عنوان موفقيت اقتصادي حتما مورد توجه مردم امريكا واقع شده و سياست انرژي اوباما و كاهش حامل‌هاي انرژي رضايت مردم را حاصل كرده است. سرمايه‌گذاري روي انرژي‌هاي پاك و تجديد پذير باعث شده دوستداران محيط زيست مهر تاييد بر اقدامات وي زده از او در اين راه حمايت ويژه‌اي به عمل آورند. «اوباما» care يا لايحه حفاظت از بيمار و مراقبت مقرون به صرفه، نگه داشتن اقتصاد امريكا در جايگاهي نسبتا مناسب و كاهش عوارض دوران بحران اندكي به محبوبيت اوباما افزوده است. خروج از عراق و راهبرد افغانستان و همچنين كشتن «بن‌لادن» و «ملا منصور» رهبران پيشين القاعده و طالبان ميراث اوباماي مخالف جنگ و تروريسم است. وارد نشدن امريكا به يك جنگ خونبار (اگر جنگ عليه قذافي را كنار بگذاريم) و توافق هسته‌اي با ايران كه به قول اوباما باعث ممانعت از يك جنگ ويرانگر شده است از دستاوردهاي سياست خارجي وي به شمار مي‌رود. برخورد با تروريسم داعش و عدم لشكركشي براي نابودي آن شايد مورد اعتراض جمهوريخواهان است اما مردم از اينكه اوباما جوانان كشور را درگير جنگ ديگري نكرده است رضايت دارند. برگشت به حياط خلوت كهن (امريكاي لاتين) امريكا و كاهش تنش با كشورهاي امريكاي لاتين، همچنين برقراري رابطه با كوبا كه موجبات تعجب كارشناسان شده است نكته مثبتي محسوب مي‌شود چرا كه لاتين تباران امريكا از اين حادثه مهم با نگاهي مثبت ياد مي‌كنند. طرح اوباما براي مهاجران به پنج ميليون مهاجر غيرقانوني در امريكا اجازه اقامت در اين كشور را داده است. براساس گزارش «بي‌بي‌سي» اوباما درحالي اين طرح را ابلاغ كرد كه مخالفانش در كنگره اين اقدام را خارج از محدوده رييس‌جمهور مي‌دانند. طرح داكا به كساني كه از كودكي در امريكا زندگي كرده‌اند اجازه مي‌دهد اجازه اقامت دريافت كنند كه اعتراض مخالفان اوباما را باعث شده است. «جيمز دوني» در تحليلي براي يك روزنامه امريكايي مي‌نويسد: «اكثر نظرسنجي‌ها حاكي از اين است كه اگر در ماه نوامبر ترامپ در مقابل كلينتون قرار بگيرد در نهايت كلينتون با سه درصد آراي بيشتر برنده انتخابات خواهد بود چرا كه وجهه ترامپ در ميان مردم بسيار بدتر از وجهه كلينتون است. ممكن است گفته شود سه درصد مهم نيست اما باراك اوباما هم با حدود سه درصد بيشتر توانست بر ميت رامني، رقيب جمهوريخواه خود به پيروزي برسد. وي اضافه مي‌كند: «علاوه بر اين كمپين ترامپ نتوانسته است مشاركت مردمي را براي حضور در انتخابات فعال كند.»
مواضع جنجالي ترامپ و خشم بسياري از مسلمانان و ديگر نژادها و مذاهب، شانس وي را تا اندازه زيادي كاهش داده است. اگر چه ترامپ در ميان رسانه‌ها حامياني دارد اما بسياري معتقدند در روزهاي پاياني رسانه‌ها به سمت كلينتون خواهند آمد. از سويي تا امروز ترامپ نتوانسته حاميان مالي چنداني همانند كلينتون بيابد و از سوي ديگر ميراث بوش پسر ميراث قابل توجهي نيست كه بتواند مانند ميراث اوباما به كمك ترامپ بيايد. جنگ و خونريزي، بحران اقتصادي باقي مانده از دوران بوش را اوباما تصحيح كرده و بار ديگر همانند دوران بيل كلينتون امريكا را از جنگ دور كرده و رشد اقتصادي نسبتا مناسبي فراهم آورده است.
زنان ترامپ را زن‌ستيز خوانده و قطعا جمعيت زيادي از آنان راي خود را همانند سال ۲۰۱۲ به صندوق دموكرات‌ها خواهند انداخت. در نهايت بي‌تجربگي ترامپ، ناشناخته بودن ترامپ در حوزه سياست، ميراث پر از جنگ و ناكامي اقتصادي جمهوريخواهان (بوش پسر)، حمايت زنان و دانشجويان از كلينتون، محبوبيت كلينتون در ميان لاتين‌زبانان، محبوبيت بيل كلينتون، مواضع جنجالي ترامپ، توان مالي بيشتر كلينتون، تجربه كلينتون در سنا و وزارت خارجه و از همه مهم‌تر ميراث نسبتا موفق اوباما، ترامپ را شكست داده، كلينتون را ساكن آينده كاخ سفيد خواهد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون