• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3547 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ خرداد

باراك اوباما براي دومين بار ميزبان نارندرا مودي بود

وداع آخر در كاخ سفيد

گروه جهان|  هفتمين ديدار دوجانبه در دو سال و دومين باري كه نارندرا مودي، نخست‌وزير هندوستان مهمان باراك اوباما رييس‌جمهور ايالات متحده در كاخ سفيد است. كريستين ساينس مانيتور پيش از آنكه مودي به امريكا برسد در تحليل سفر
نخست وزير هندوستان به امريكا نوشت: باراك اوباما رييس‌جمهوري نيست كه ليست مهمان‌هاي خود در كاخ سفيد را تصادفي يا بي‌منظور انتخاب كند به همين دليل زماني كه وي دوباره ميزبان نخست وزير هند در مدت زمان حضور دو ساله وي در قدرت مي‌شود بايد معنايي در اين پذيرايي نهفته باشد. نارندرا مودي اين‌بار براي سه روز به واشنگتن سفر كرده است و رسانه‌هاي امريكايي مي‌گويند كه قد و قامت اين سفر نشان مي‌دهد كه دوستي خاصي ميان مودي و اوباما شكل گرفته است. دوستي كه نمي‌توان شبيه آن را ميان رييس‌جمهور امريكا و رهبر ديگري در سطح بين‌المللي يافت. نارندرا مودي در مدت زمان حضور در امريكا سخنراني هم در كنگره خواهد داشت. به نظر مي‌رسد كه باراك اوباما با ضيافت سياسي كه براي مهمان هندي خود در نظر گرفته است مي‌خواهد جاپاي سياست‌هاي شرقي خود را در چندماه باقي مانده از حضورش در كاخ سفيد محكم كند. امريكا با هندوستان كه از آن با عنوان بزرگ‌ترين كانون دموكراسي جهان ياد مي‌شود رابطه سنتي مشخصي دارد كه به نظر مي‌رسد تغيير در اين رابطه سنتي از دولت دموكرات اوباما به دولت ديگر هم به ارث خواهد رسيد. براي باراك اوباما، هندوستان شريكي بود كه كار با آن در چند حوزه بسيار استراتژيك بود: مواجهه با مساله تغييرات جوي، متوازن‌سازي سياست گردش به سمت شرق اوباما، مهار چين و همچنين بسط و رونق دادن به مساله تجارت جهاني. يك تحليلگر مسائل شبه قاره در اين خصوص به كريستين ساينس ماينتور مي‌گويد: درست مانند سفر اوباما به كوبا، ويتنام و هيروشيما، اين بازگشت مودي به امريكا در واپسين ماه‌هاي حضور اوباما در كاخ سفيد هم داراي اهميت فراوان است. به نظر مي‌رسد كه اوباما چك ليستي را مقابل خود قرار داده و طبق آن كارهاي مانده را سر و سامان مي‌دهد. مودي ماه گذشته ميلادي، نارندرا مودي در مصاحبه‌اي با روزنامه امريكايي وال استريت ژورنال گفته بود كه او و اوباما «دوستي ويژه‌اي دارند، يك طول موج ويژه.» به گزارش اين روزنامه اين حالت در جريان نخستين ديدار نخست‌وزير از واشنگتن در سپتامبر ۲۰۱۴ نمودار بود. در ژانويه ۲۰۱۵، باراك اوباما به عنوان نخستين رييس‌جمهوري امريكا در مراسم روز استقلال هند شركت كرد.
موافقت امريكا با ساخت 6 رآكتور هسته‌اي براي هند
آخرين ضيافت با مودي در كاخ سفيد پربارتر از حد انتظار بود. رييس‌جمهور امريكا و
 نخست وزير هندوستان در خصوص دايره وسيعي از مسائل با هم به توافق و تفاهم دست يافتند. اوباما هنگام استقبال از مودي در كاخ سفيد وي را به سختي در آغوش كشيد و تصاوير اين رويارويي و استقبال مورد توجه عكاسان خبري قرار گرفت. رييس‌جمهور امريكا خطاب به خبرنگاران حاضر گفت كه استقبال دوباره از مودي در كاخ سفيد براي وي يك افتخار بزرگ بوده است. به گزارش وال استريت ژورنال، يكي از اصلي‌ترين دستاوردهاي اين سفر، توافق اوباما و مودي براي ساخت شش رآكتور هسته‌اي توسط شركت امريكايي وستينگ‌هاوس در هند بوده است. براساس اين گزارش، امريكا و هند براي نخستين‌بار پس از توافق مهم سال 2008 براي همكاري در حوزه صلح‌آميز هسته‌اي، به توافقي ديگر مبني بر ساخت 6 رآكتور هسته‌اي توسط شركت وسيتنگ‌هاوس در هند دست يافتند. كاخ سفيد در بيانيه‌اي در اين‌باره اعلام كرد: در راستاي تقويت حدود يك دهه همكاري
دو طرف در حوزه صلح‌آميز هسته‌اي، رهبران
دو كشور از آغاز كارهاي مقدماتي سايت هند براي ساخت شش راكتور AP1000 توسط شركت وستينگ‌هاوس و نيز فعاليت بانك صادرات – واردات امريكا و هند براي پشتيباني مالي از اين پروژه استقبال كردند.
حمايت از عضويت هند در گروه تامين‌كنندگان هسته‌اي
در توافقي جداگانه باراك اوباما در ديدار با مودي از حمايت اين كشور براي عضويت در گروه تامين‌كنندگان هسته‌اي خبر داد. اوباما در اين خصوص گفت: در ديدار با مودي در مورد انرژي هسته‌اي غيرنظامي گفت‌وگو كرده‌ايم و واشنگتن از عضويت دهلي‌نو در گروه تامين‌كنندگان هسته‌اي حمايت خواهد كرد.
اوباما در ادامه تاكيد كرد كه نخست‌وزير هند نقش مهمي در كنفرانس امنيت هسته‌اي ايفا مي‌كند. نارندرا مودي نيز در ديدار با اوباما گفت كه هند و امريكا در جنگ عليه تروريسم و امنيت هسته‌اي با يكديگر همكاري خواهند كرد. امور امنيت منطقه، دموكراسي و حل و فصل ساير مسائل از طريق ديپلماتيك نيز در زمره بحث‌هاي مودي و اوباما بوده است. از سوي ديگر، دولت هند درخواستي براي عضويت در «رژيم كنترل فناوري موشك» (MTCR) نيز ارايه كرده و اميدوار است كه اين رژيم درخواست اين كشور را بپذيرد. عضويت هند در اين رژيم سبب خريد تكنولوژي جديد موشكي خواهد شد و عضويت اين كشور در گروه تامين‌كنندگان هسته‌اي نيز تسهيل خواهد شد. امريكا نه تنها زمينه‌اي براي عضويت هند در گروه تامين‌كنندگان هسته‌اي را فراهم كرده بلكه به‌دنبال كسب رضايت چين نيز در اين خصوص است. به گزارش منابع خبري، مودي و اوباما همچنين در خصوص همكاري براي كنترل تغييرات جوي و همچنين بالابردن سطح همكاري‌هاي تجاري نيز به توافق‌هاي چشمگيري با هم دست يافته‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون