• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3547 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ خرداد

گزارش روزنامه فيگارو پيش از آغاز جام ملت‌هاي اروپا

سايه وحشت

يك روز تا آغاز بازي‌هاي فوتبال جام ملت‌هاي اروپا «يورو ۲۰۱۶» زمان باقي است و سايه تهديد تروريست‌ها و آشوبگران فوتبالي بر اين بازي‌ها سنگيني مي‌كند. فرداشب مسابقاتي كه پس از بازي‌هاي المپيك و جام جهاني، مهم‌ترين رويداد ورزشي اروپا به شمار مي‌رود، آغاز مي‌شود؛ مسابقاتي كه هشت ميليون هوادار فوتبال را به فرانسه كشور ميزبان، مي‌آورد و هشت ميليارد تماشاچي تلويزيوني دارد. فرانسه دو بار در سال ۲۰۱۵ ميلادي هدف حمله‌هاي تروريستي قرار گرفت.
 اين حمله‌ها به مرگ ۱۴۷ نفر و مجروح شدن ۴۳۰ تن ديگر منجر شد. روزنامه فيگارو چاپ پاريس در گزارشي مفصل نوشت: اكنون تحليلگران نگران تهديد‌هاي تروريستي هستند؛ نه به اين دليل كه استاديوم فرانسه در ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) هدف حمله انتحاري قرار گرفت بلكه به اين سبب كه «محمد عبريني» يكي از مظنونان به همكاري با عوامل حمله‌هاي تروريستي در اروپا اعلام كرده قصد اصلي شبكه تروريستي فرانسه - بلژيك، اقدام در زمان برگزاري مسابقات يورو ۲۰۱۶ بوده است. اين در حالي است كه در اواخر ماه گذشته ميلادي نيز پيام‌هايي از سوي گروه تروريستي داعش براي دعوت به اقدام تروريستي در ماه رمضان، پخش شد.
«پاتريك كالوار» مديركل امنيت داخلي فرانسه در كميسيون دفاع ملي فرانسه اعلام كرد: مي‌دانيم كه داعش حمله‌هاي تازه‌اي را طراحي كرده و مشخصا فرانسه هدف اين حمله‌ها است.
 وي ارديبهشت ماه گفته بود داعش در منطقه فعاليت خود با مشكلات نظامي مواجه شده و مي‌خواهد با تغيير عملكرد، انتقام خود را از ائتلاف (بين‌المللي ضد داعش) بگيرد. هرچند دولت و تشكيلات پليس اطمينان مي‌دهند كه تهديد مشخصي عليه مسابقات فوتبال وجود ندارد، جو نگراني بر فرانسه حاكم است. امريكا با هشدار به مسافران در مورد احتمال حمله تروريستي در ورزشگاه‌ها، اماكن تماشاي عمومي و مراكز غير رسمي پخش مسابقات فوتبال در فرانسه، به اين نگراني‌ها دامن زد.
 «برنار كزنوو» وزير كشور فرانسه ديروز به خبرنگاران گفت: همه اقدامات ممكن براي جلوگيري از وقوع حمله تروريستي انجام شده و همچنين خود را براي پاسخ به اين‌گونه حملات احتمالي آماده كرده‌ايم. وي با اعلام بسيج ۷۷ هزار نيروي انتظامي و نجات، گفت: هيچكس نمي‌تواند مانع زندگي عادي ما شود. كزنوو در مراسم افتتاح «مركز همكاري پليس بين‌المللي» در شهر «لوني» گفت: فرانسه بايد فرانسه باقي بماند و به همين دليل مسابقات يورو ۲۰۱۶ برگزار مي‌شود. بايد نشان دهيم كه ملتي قوي، محكم و مقاوم هستيم كه به خود مباهات مي‌كنيم. در دو ماه گذشته، نيروهاي ويژه و امدادي در ۱۰ شهر ميزبان مسابقات يورو ۲۰۱۶، عمليات آماده‌سازي براي بدترين اتفاقات ممكن را اجرا كردند كه سناريوهايي چون گروگان‌گيري، پخش مواد سمي در سكوهاي جايگاه تماشاچيان و حمله تروريستي به مسافران را شامل مي‌شد. خرداد امسال استانداري شهر «رُن» حمله به استاديوم‌هاي ليون و پارك المپيك را با استفاده از دو عامل انتحاري مجهز به كمربند انفجاري، شبيه‌سازي كرد. از ۱۳ نوامبر گذشته تاكنون ورود ۳۵ ميليون نفر به فرانسه از مرزهاي زميني، هوايي و دريايي كنترل شده است.
وزير كشور فرانسه، اعلام كرده تاكنون از ورود بيش از ۱۸ هزار نفر به داخل كشور ممانعت به عمل آمده است. همچنين ورود دو هزار و ۳۵۵ نفر كه در كشورشان با عنوان «هوادار خشن» تيم‌هاي فوتبال شناسايي شده‌اند، به فرانسه ممنوع شده است.
180 پليس از كشورهاي حاضر در مسابقات جام ملت‌هاي اروپا به فرانسه رفته‌اند و در هتلي در نزديكي مركز همكاري پليس بين‌المللي اقامت دارند.
 علاوه بر حضور حدود ۵۰ افسر رابط (دو نفر از هر كشور) و متخصص مقابله با آشوبگران، ۱۳۰ پليس ويژه (شش نفر به ازاي هر تيم) قرار است تيم‌ها را در استاديوم‌ها، فرودگاه‌ها و ايستگاه‌هاي قطار همراهي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون