• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3548 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۲ خرداد

بويينگ مجوز لازم براي مذاكره با ايران را گرفت

بويينگ امريكا با اعلام اين خبر كه در حال دريافت مجوزهاي لازم براي فروش هواپيما به ايران است، نشان داد روي بازار ايران حساب جدي مي‌كند. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه چندي قبل مسوولان شركت ايرباس فرانسه كه در ژانويه امسال قرارداد 27 ميليارد دلاري با ايران امضا كرده بود، نسبت به اجرايي شدن اين قرارداد شك و ترديد به خود نشان داد. در سوي ديگر شركت بويينگ امريكا، كه صاحب بخشي از سهام ايرباس است، اعلام كرد: «براي مذاكره با ايران در خصوص ارزيابي نيازهاي اين كشور به خريد هواپيما از دولت امريكا مجوز گرفته است.»به گزارش تسنيم، بويينگ در حال بررسي نيازهاي ايران به هواپيماهاي مسافربري است. اين شركت اعلام كرد: «ما در حال تبعيت از فرآيند گرفتن مجوز از دولت امريكا هستيم. بر اين اساس، ما براي دريافت مجوز درخواست داده و مجوز لازم را دريافت كرده‌ايم تا نيازهاي ايرلاين‌هاي ايراني مورد تاييد دولت امريكا به هواپيماهاي مسافربري را ارزيابي كنيم.»در ادامه بيانيه بويينگ آمده است: «ايرباس، رقيب شركت ما، در حال پيشبرد منافع خود در بازار ايران است و كانادا نيز اخيرا اعلام كرد كه به شركت بمباردير اجازه دسترسي به بازار ايران را خواهد داد. ما درك مي‌كنيم كه شرايط در منطقه پيچيده و همواره در حال تغيير است و ما به تبعيت از دستورالعمل‌هاي دولت امريكا در ارتباط با تجارت با ايران ادامه خواهيم داد.»
ايران پول ندهد، قرارداد لغو مي‌شود
مدير فروش ايرباس روز 13 خرداد ماه، گفته بود بانك‌ها مي‌ترسند خريد 118 هواپيماي ايران را تامين مالي كنند و اگر ايران فكري براي بندهاي مالي قرارداد خود نكند، فروش هواپيما لغو خواهد شد. جان ليهاي، مدير فروش ايرباس، با اشاره به طولاني شدن روند پيدا شدن مسير مالي لازم براي پرداخت پول 118 ايرباس پرداختي ايران اشاره كرده و گفته بايد يك نظام بانكي بين‌المللي قابل اعتماد پيدا كنيم و اين مساله بايد طي چند ماه آينده حل شود وگرنه ديگر قراردادي در كار نخواهد بود. بانكدارها خيلي مي‌ترسند ولي به هر حال ما بايد اين كار را به نحوي انجام دهيم. ايرباس در حالي كه به دليل مشكلات نظام بانكي و حل نشدن آنها پس از برجام قصد دارد معامله خود با ايران را به هم بزند، كه شركت بويينگ بدون توجه به اين مساله، تلاش‌هاي جدي خود را براي ورود به بازار ايران انجام مي‌دهد.
ماهان اير به مقصد پاريس پرواز مي‌كند
از سوي ديگر، شركت هواپيمايي ماهان اير با بي‌اعتنايي دولت فرانسه به قرار داشتن اين شركت تحت تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا، از ۱۰ روز ديگر پاريس را به فهرست مقصدهاي اروپايي خود اضافه خواهد كرد. به گزارش تسنيم و به نقل از پايگاه اينترنتي نشنال لا ريويو، از 20 ژوئن امسال، يعني 10 روز ديگر مسافران قادر خواهند بود از تهران بدون توقف به سمت پاريس پرواز كنيد. شركت ماهان اير ايران از اين ماه شهر پاريس را به ليست مقصدهاي هوايي اروپايي خود يعني آتن، كوپنهاگ و دوسلدورف اضافه خواهد كرد. اما نكته جالب توجه اين است كه شركت ماهان اير در فهرست تحريم‌هاي دولت امريكا قرار دارد. حال آنكه بر اساس ادعاي اداره كنترل دارايي‌هاي خارجي خزانه‌داري امريكا، ماهان اير اقدام به انتقال نيروها و تجهيزات به سوريه كرده است. براي اينكه يك شركت هوايي بتواند يك مسير پروازي جديد به يك شهر ايجاد كند، مقامات فرودگاه آن شهر معمولا قراردادي را براي فروش حق فرود با آن ايرلاين منعقد مي‌كنند. فرودگاه شارل دوگول متعلق به شركت فرودگاه‌هاي پاريس است كه بخش عمده‌اي از سهام آن متعلق به دولت فرانسه است. ماهان همچنين بايد قراردادهايي را با شركت‌هاي ارايه‌دهندگان خدمات هوايي در روي زمين امضا كند تا بتواند به مقصد پاريس پرواز داشته باشد.
بويينگ و مذاكراتي كه زودتر آغاز شد
با صدور مجوز همكاري بويينگ با ايران، اين كمپاني مي‌تواند با ايرلاين‌هاي ايراني در رابطه با فروش هواپيما به مذاكره بپردازد. هر چند پيش از اين و در تاريخ 9 خرداد ماه سال جاري، مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي درباره ‌مذاكرات ايرلاين‌هاي ايراني با ‌نمايندگان كمپاني سازنده بويينگ، به فارس گفت: اين مذاكرات كماكان در حال انجام است و شركت‌هاي هواپيمايي در حال ادامه مذاكره خود با بويينگ هستند. مديران اين كمپاني هواپيماسازي امريكايي در دو مرحله به ايران سفر كردند و مذاكراتي با آنها در خصوص خريد هواپيما داشتيم. اسعدي ساماني افزود: همچنان با آنها از طريق ايميل يا برگزاري جلسات در خارج از كشور مكاتبه مي‌كنيم و مذاكره با بويينگ هنوز به مرحله قراردادي نرسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون