• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3548 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۲ خرداد

آغاز آتش‌سوزي‌هاي تابستانه

زبانه‌هاي آتش از جنگل‌هاي پاسارگاد تا بمو

زمستان با وارونگي هوا شروع مي‌شود و تابستان با آتش‌سوزي جنگل‌ها و مراتع. آتش‌سوزي‌هاي عامدانه با عوامل انساني را اگر كنار بگذاريم، ‌بيشتر مراتع كشور، ‌با شروع فصل گرما، از خرداد ماه تا اواخر تابستان، به دليل خشكي هوا و وزش باد گرم، آتش سوزي را تجربه مي‌كنند.
آخر هفته گذشته، ‌حريق گسترده را در جنگل‌هاي «تنگ خرسي» پاسارگاد شاهد بوديم، حريقي به گستردگي 500 هكتار كه با ورود بالگردهاي وزارت دفاع و هلال احمر خاموش شد و بار ديگر بعد از 8 ساعت تلاش براي اطفاي حريق، به خاطر تراكم پوشش گياهي در منطقه، ‌روشن شد.
فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها از اطفاي 90 درصدي حريق اين جنگل‌ها خبر داد و به ايسنا گفت: از ظهر روز چهارشنبه حريق در پاسارگاد آغاز شده و به دنبال آن دستگاه‌ها و گروه‌هاي مختلف براي اطفاي حريق وارد عمل شدند. دستگاه‌ها و گروه‌هاي مردمي در كنار دستگاه‌هاي دولتي و عوامل سپاه پاسداران، نيروي انتظامي و... در عمليات اطفاي حريق مشاركت داشتند، در حال حاضر هم بيش از 90 درصد حريق در اين منطقه اطفا شده است. سرهنگ قاسم سبزعلي، ‌با اشاره به تجهيزات به كار گرفته شده در اطفاي حريق گفت: ۴ فروند هلي‌كوپتر وزارت دفاع به اضافه نيروهاي ما در محل حضور دارند. با استفاده از هواپيماي آبپاش بيش از چهل تن آب براي اطفاي حريق در اين محدوده استفاده شد. همچنين سه فروند بالگرد اطفاي حريق نيز در محل مستقر شد و علاوه بر آن از امكانات و تجهيزات ديگري براي اطفا استفاده شد. اما با توجه به وجود خاكسترها و زباله‌هاي باقي مانده مجددا در نقاط پراكنده‌اي حريق رخ داد.
به گفته سبزعلي، حريق در ‌نقاط پراكنده‌اي رخ داد كه مجموعه حدود 500 هكتار از مراتع را درگير خود كرد.
وي در ارتباط با مشكلات پيش آمده براي استفاده از هلي‌كوپترهاي هلال احمر گفت: ما براي استفاده از هلي‌كوپترهاي هلال‌احمر با مشكلي روبه‌‍رو نبوديم، اما اين هلي‌كوپترها تنها مي‌توانند ساعات محدودي پرواز كنند، در غير اين صورت با خطر مواجه خواهند شد و اين در حالي است كه هلي‌كوپترهاي هلال‌احمر حتي بيش از ساعات مجاز نيز براي اطفاي حريق تلاش كردند.
او همچنين در مورد اينكه چرا از تهران نيرو به منطقه اعزام نشده است، افزود: انجام اين اقدام منطقي نيست، زيرا استان فارس خود استان بزرگي است و به تجهيزات مورد نياز مانند دستگاه‌هاي آتش خاموش كن نيز مجهز است.
فرمانده يگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در ارتباط با علت حريق اظهار كرد: عامل حريق همانند بيشتر حريق‌ها در كشور انساني و سهوي است، احتمالا يك شكارچي يا دامدار آتشي روشن كرده و به علت ارتفاع بلند پوشش علفي كه گاهي به ۵۰ سانتي‌متر نيز مي‌رسد و با توجه به خشكي هوا آتش گسترش پيدا كرده است.
سازمان امداد و نجات هلال احمر هم از مددرسانان اين حادثه بود. سخنگوي اين سازمان از تعداد امدادرسان در اين حادثه به «اعتماد» گفت: از روز چهارشنبه كه حريق شروع شد، تا ساعت 10 صبح جمعه، امدادگران جمعيت هلال احمر در محدوده روستاي چاه بيد، كوه‌هاي خرسي و تنگه بلاغي منطقه پاسارگاد حاضر شدند.
مصطفي مرتضوي، ‌همچنين از امدادرساني به 55 نفر به صورت سرپايي خبر داد و افزود: در اين عمليات 12 سورت پروازي از سوي سازمان امداد و نجات انجام شد، همچنين 6 تن تجهيزات و اقلام امدادي به همراه 150 نيروي عملياتي از طريق هوايي به محل حادثه منتقل شدند. از سوي ديگر، ‌تعداد نيروهاي زميني اعزام شده به عمليات هم 6 تيم 34 نفره هستند كه تا پايان نياز به امدادرساني، ‌عمليات ادامه خواهد داشت.
همچنين به گفته مرتضوي، 2 دستگاه آمبولانس هلال احمر هم به منطقه حادثه ديده براي درمان سرپايي مصدومان اعزام شد.
بالگرد نداريم
مديركل حفاظت محيط زيست استان فارس، هم ضمن اعلام اطفا شدن كامل حريق به «اعتماد» گفت: اين آتش‌سوزي كه دو سه روز پيش شروع شد، روز جمعه به طور كامل اطفا شد. بخش‌هايي كه دچار حريق شده بود، ‌تماما علفي بود و نشاني از درخت يا حتي بوته هم نبود. به همين دليل و وزش باد، ‌آتش سوزي گسترش يافت.
حمزه ولوي خبري از ميزان وسعت حريق نداد و اعلام كرد: در روزهاي آينده با جي‌پي اس مساحت را اندازه‌گيري و اعلام مي‌كنيم. در حال حاضر عدد دقيقي از ميزان آتش سوزي در دست نداريم.
مدير محيط زيست فارس از كمبود بالگرد مي‌گويد، مثل همه استان‌هاي ديگر كه بالگرد ندارند. به گفته او از وزارت دفاع برايشان بالگرد رسيده، ‌كه اگر دير برسد يا جاي ديگري مشغول به عمليات باشد، قطعا ميزان خسارت به جنگل‌ها و مراتع بسيار بيشتر از آنچه كه در حال حاضر رخ مي‌دهد، مي‌شود.
اعزام يك فروند هواپيماي ايلوشن ۷۶ از سوي سازمان هواپيمايي كشور هم، ‌خبر ديگري بود كه اين سازمان در راستاي همياري براي اطفاي حريق پاسارگاد اعلام كرد. ‌رضا جعفرزاده ‌ با اعلام اين خبر به فارس اظهار داشت: به محض اعلام خبر آتش‌سوزي در جنگل‌‌هاي پاسارگاد، هواپيماي ايلوشن 76 متعلق به شركت هواپيمايي پويا پيش از ظهر به منطقه براي اطفاي حريق اعزام شد.
وي با اشاره به اينكه ‌اين هواپيماي باري امكان تخليه 40 هزار تن آب را در مدت زمان 10 ثانيه دارد، گفت: در اين ماموريت حدود 40 هزار ليتر آب در مكان آتش‌سوزي تخليه شد. با وجود گرماي شديد، ‌شرايط نامساعد جوي و با توجه به اهميت اين كار، سازمان هواپيمايي كشوري در نخستين فرصت مجوز پرواز اين هواپيما را صادر كرد.
حريق دوم فارس، ‌پارك ملي بمو
پارك ملي بمو، ‌منطقه حفاظت شده ديگري در استان فارس، ‌مقصد بعدي امدادگران و اطفا‌كنندگان حريق در آخر هفته گذشته بود. ‌ولوي، ‌با اعلام اين خبر، ‌محدوده آتش گرفته در بمو را در شهرستان خرامه اعلام كرد و از گروه‌هاي مردمي و جوامع محلي خواست براي كمك به محيط‌بانان و اطفاي حريق كمك كنند. او در اين خصوص به ايسنا گفت: از ابتداي وقوع آتش‌سوزي نيروهاي امدادي اين اداره و ساير دستگاه‌ها با همكاري مردم در منطقه حضور دارند.
لنگركوه در دزفول، ‌مرتع سومي بود كه در چند روز گذشته طعمه حريق شد كه با تلاش دستگاه‌هاي اجرايي و كمك مردم منطقه و بسيج مهار شد. لنگركوه در بخش شهيون دزفول است و آتش سوزي توسط اهالي به بخشداري شهيون اطلاع داده شد. هوشنگ عبداللهي، بخشدار شهيون دزفول به ايرنا گفت: اين آتش‌سوزي در بخشي از مراتع كوه لنگر در پشت روستاي ليوس گزارش شد. با تلاش صورت گرفته اين آتش‌سوزي پنجشنبه شب بعد از گذشت حدود 24 ساعت به طور كامل مهار شد. در اين آتش‌سوزي بيش از 2 هكتار از مراتع و علفزار و نيز تعدادي درخت بلوط در شيب دره لنگركوه در آتش سوخت.
بر اساس آنچه رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور اعلام كرده، ‌آتش‌سوزي جنگل‌ها و مراتع سالانه حدود 323 ميليارد تومان خسارت به منابع طبيعي وارد مي‌كند. بر اساس بررسي‌هايي كه صورت گرفته، ‌كمترين ميزان آتش‌سوزي طي اين سنوات در سال 84 با 6 هزار و 679 هكتار و بيشترين آن در سال 94 به ميزان 44 هزار و 852 هكتار بوده است. همه اينها در حالي است كه عامل 95 درصد آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع انسان‌ها هستند كه حدودا 15 درصد آن عمدي و 85 درصد آن غيرعمدي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون