• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3548 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۲ خرداد

در كدام كشورهاي اسلامي جمعه و شنبه تعطيل است؟

دولت لايحه تغيير تعطيلات آخر هفته را به مجلس ارايه دهد

حميد رضا خالدي | سال‌هاست از مطرح شدن بحث كاهش تعطيلات رسمي در ايران مي‌گذرد اما تاكنون اقدامي جدي براي اجرايي شدن آن صورت نگرفته است و حالا در آخرين تحول در اين زمينه و همزمان با آغاز به كار مجلس دهم، بحث ديگري مبني برتعطيلي روزهاي شنبه و جمعه به جاي تعطيلي‌هاي پنجشنبه و جمعه مطرح شده است كه كم كم سر و شكلي جدي به خود گرفته و به نظر مي‌رسد به زودي سر از مجلس براي بررسي درآورد. طرحي كه از سوي كميسيون گردشگري اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران براي نخستين بار طرح شد و منطق آن براساس اعلام پيشنهاد‌دهندگانش كم كردن فاصله كاري با جهان است زيرا در حال حاضر عملا چهار روز كاري (پنجشنبه، جمعه، شنبه و يكشنبه) ارتباط كشور با كشورهاي ديگر قطع است، دو روز اول در ايران تعطيل است و دو روز بعد در بسياري از كشورها.
در اين بين درمورد تغيير تعطيلي شنبه و جمعه به جاي پنجشنبه و جمعه به نظر مي‌رسد نظر دولت نيز مثبت است چرا كه چندي قبل در جلسه كميسيون گردشگري اتاق تهران، معاون رييس سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي هم از اين پيشنهاد استقبال كرده بود.
عليرضا خائف، عضو كميسيون گردشگري اتاق بازرگاني تهران چندي قبل در گفت‌وگو با ايلنا، درباره پيشنهاد اخير اين كميسيون مبني بر تغيير تعطيلات پايان هفته گفته بود: ما تنها كشور اسلامي هستيم كه در آن پنجشنبه و جمعه به عنوان تعطيلات آخر هفته محسوب مي‌شود؛ البته برخي ادارات و شركت‌ها پنجشنبه‌ها نصف روز فعاليت مي‌كنند. خائف درادامه با اشاره به افغانستان به عنوان آخرين كشور اسلامي كه پنجشنبه و جمعه در آن تعطيلات آخر هفته محسوب مي‌شد كه آن‌هم از چند ماه پيش اين روزها را تغيير دادند، گفت: رويه كنوني ما باعث شده تا عملا چهار روز تعطيل باشيم و دو روز از بازار جهاني عقب بمانيم؛ بنابراين ما به دنبال آن هستيم كه اين عقب ماندگي را به يك روز برسانيم و با توجه به اهميت نماز جمعه پيشنهاد داديم كه دو روز جمعه و شنبه تعطيل باشند.
وي با ذكر اينكه به نظر مي‌رسد ديدگاه دولت نيز در اين خصوص مثبت است، گفته بود: مطابق بررسي‌هايي كه انجام داديم اگر در هفته دو روز تعطيلي كامل وجود داشته باشد مردم به مسافرت مي‌روند كه اين امر موجب گسترش گردشگري و ايرانگردي مي‌شود.
از سوي ديگر به نظر مي‌رسد برخي نمايندگان مجلس نيز موافق مطرح شدن اين موضوع در صحن علني مجلس هستند. علي مطهري، نماينده مردم تهران، با ذكر اينكه درباره موارد كلاني مثل تغيير تعطيلات پايان هفته دولت نمي‌تواند به تنهايي در هيات دولت تصميم‌گيري كند، گفت: اگر دولت در مساله تغيير تعطيلات پايان هفته جدي است لازم است كه اين مورد را حتما به شكل لايحه به مجلس ارايه كند. البته او با بيان اينكه تغيير تعطيلات پايان هفته ضروري نيست، گفت: شيوه تعطيلات پايان هفته بايد به صورت همان پنجشنبه و جمعه بماند چرا كه روز شنبه روز تعطيلي يهوديان بوده و خوب نيست ما هم در اين روز تعطيل باشيم. حالا بايد منتظر ماند و ديد كه آيا اين‌بار هم طرح تغيير تعطيلي‌هاي كشور مانند سال 91 به بايگاني سپرده مي‌شود يا انبار دولت يازدهم و مجلس دهم موفق به شكستن اين تابوي تاريخي خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون