• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3560 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۵ تير

انگليس سنتي به نفع ايران نيست

سخنگوي اسبق وزارت خارجه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين در تحليل همه‌پرسي انگليس براي خروج از اتحاديه اروپا گفت‌: راي 52 در مقابل 48 درصد انگليسي‌ها براي خروج از اتحاديه اروپا دو مساله را با خود به همراه داشت، يكي ميزان مشاركت بالا يعني 72 درصد و ديگري تركيب سني راي‌دهندگان كه نشان مي‌داد افراد مسن به خروج راي دادند، يعني افراد محافظه‌كارتر و سنتي‌تر، اما قشر نوگرا و جوان طرفدار باقي‌ماندن بودند، چرا كه فكر مي‌كردند در اين صورت كشوري امن‌تر و قوي ترخواهند داشت؛ در عين حال، اسكاتلندي‌ها هم به ماندن در اتحاديه راي دادند، با كنار هم گذاشتن اين چند مساله، به‌خوبي مي‌توان پيام اين تصميم را دريافت. حميدرضا آصفي در ادامه بيان كرد‌: خود انگليسي‌ها براي اين راي دو عامل را در نظر داشتند، يكي اقتصاد و ديگري مهاجرت. انگليسي‌ها معتقدند كه اقتصادهاي كلان، اقتصاد‌هاي خرد و كوچك را از زمان پيوستن به اتحاديه اروپا از بين برده و سبب گرفتاري انگليس در ميان كارتل‌ها شده است. مساله دوم مهاجرت است كه از اقتصاد هم براي آنها مهم‌تربود، چون مردم انگليس اعتقاد داشتند در پرتو وجود انگليس در اتحاديه اروپا سيل مهاجرت‌ها افزايش يافت و لذا براي انگليسي‌ها موقعيت‌هاي شغلي كاهش پيدا كرد و در عوض مهاجران با دستمزد پايين‌تر اين موقيعت‌ها را اشغال كرده‌اند كه اين روند سبب چنين تصميمي از سوي مردم انگليس شد.

وي افزود: همه آنچه در خصوص آينده انگليس مي‌توان گفت در نهايت به گردهمايي ماه اكتبر حزب محافظه‌گرا و تعيين جانشين كامرون بستگي دارد و پس از آن بايد ديد كه نخست‌وزير جديد چه نقشه راهي را تعيين مي‌كند و تا اين زمان شاهد هيچ تحول و تغيير اقتصادي جديد و قابل‌توجهي در اين كشور نخواهيم بود. با توجه به اينكه در حال حاضر قيمت پوند و يورو كاهش پيدا كرده و دلار افزايش و در عين حال نفت نيز با كاهش قيمت مواجه است. آصفي در خصوص شرايط اقتصادي كنوني بريتانيا بعد از برگزاري همه‌پرسي خروج از اتحاديه نيز گفت: رييس كل بانك مركزي انگليس گفته بايد حدود 250 ميليارد پوند براي تثبيت اقتصاد اين كشور پول تزريق شود. وي در تحليل شرايط اقتصادي آينده اين كشور نيز اظهار داشت: در نهايت روند اقتصادي اين كشوردر آينده به سمت تقويت اقتصاد‌هاي خرد كه در نتيجه پيوستن اين كشور به اتحاديه تضعيف و آسيب ديدند، مي‌شود كه مي‌تواند هم به ضرر و هم به نفع آنها باشد، چرا كه وقتي اين كشور از اتحاديه جدا مي‌شود در واقع يك كشور از يك مجموعه بزرگ جدا شده و قطعا قدري ضعيف مي‌شود. ولي از اين جهت كه معيارها و پارامترهاي داخلي اقتصادي خود را منطبق با افكار سنتي خود تعيين و در جهت منافع ملي خود حركت مي‌كنند، يعني منافع ملي را بر منافع اروپايي ترجيح مي‌دهند كه مي‌تواند به نفع آنها باشد. آصفي همچنين در خصوص تاثيرات خروج بريتانيا بر اتحاديه اروپا نيز توضيح داد: انگليس هميشه عضو ناسازگار اروپا و آخرين كشوري بود كه به اتحاديه پيوست. در واقع در همه زمينه‌ها از جمله مساله پيوستن به شينگن نيز هنوز وارد اين پيمان نشده بود اما خروج اين كشور براي اروپا قابل‌قبول نيست، چرا كه برخي آن را زمينه فروپاشي اتحاديه مي‌دانند و در اين شرايط اتحاديه اروپا در نظردارد كه هزينه خروج را بالا ببرد تا در صورت گرفتن چنين تصميمي براي ساير كشورها به تبعات آن بينديشند. اين ديپلمات مي‌گويد: به نظر مي‌رسد در اجلاس بعدي اتحاديه اروپايي بخواهند قوانين خروج از اتحاديه را محكم‌تر كنند تا اين روند به كشورهاي ديگر تسري پيدا نكند. البته در اين شرايط فروپاشي، اين اتحاديه را تهديد نمي‌كند اما اتحاديه تا حدي تضعيف مي‌شود چرا كه يك عضو تاثيرگذار و عضو دايم شوراي امنيت و يكي از هفت كشور اقتصادي جهان را از دست داده است. سخنگوي اسبق وزارت خارجه با رد اين مساله كه خروج انگليس سبب فروپاشي اتحاديه اروپا نمي‌شود، ادامه داد: هرچند برخي صداها در داخل اتحاديه از سوي برخي كشورهايي كه ملي‌گراهاي بيشتري دارد بلند شده است اما قطعا ملي‌گراهاي فرانسوي، هلندي يا تندروهاي آلماني بايد در كشورهاي خود به قدرت برسند تا صداي‌شان شنيده شود و اين روند طولاني خواهد بود و به اين زودي اتفاق نمي‌افتد. البته بايد در نظر داشت كه اسكاتلندي‌ها مخالف خروج از اتحاديه بودند و در نظر دارند كه با يك همه‌پرسي از بريتانياي كبير جدا شوند و اين مساله به نفع اتحاديه است.

آصفي اظهارنظر درباره رابطه انگليس جدا شده از اتحاديه اروپا با ايران را زود خواند و گفت: اظهارنظر در خصوص موضع اين كشور از اين به بعد با ايران و خاورميانه قدري زود است، بايد ديد چه كسي روي كار مي‌آيد؟ اگر همان انگليس سنتي كه درصدد فضولي در خاورميانه، تقويت اسراييل و تضعيف فلسطين باشد، قطعا رابطه خوبي با ما نخواهند داشت. وي رابطه انگليس با ايران را يك معادله چندمجهولي خواند و افزود: روسيه از خروج اين كشور از اتحاديه اروپا استقبال كرده، چرا كه در اين شرايط فضاي تنفس بيشتري خواهد داشت. در اين شرايط بايد ديد رابطه دو كشور از اين بعد چگونه خواهد بود؟ چرا كه روس‌ها مي‌توانند بر اين كشور تاثيرگذار باشند و اين مساله به نفع ايران است و بالعكس. اين ديپلمات در ادامه گفت: از آنجايي كه ترامپ از اين خروج دفاع كرده بايد ديد اين مساله به نفع كدام يك از دو كانديداي امريكايي خواهد بود. در صورتي كه به نفع ترامپ باشد يعني يك اتفاق نظر بين دو كشور و اين باز هم به نفع ايران نيست. وي همچنين ابراز داشت: در صورتي كه انگليس در اتحاديه مي‌ماند، برخي مواضع و سياست‌هايش در اروپا حل و رقيق مي‌شد. بايد گفت كه «هنوز اروپا متوجه اتفاقي كه با خروج انگليس افتاده، نشده است. اين ديپلمات باسابقه در خصوص زمان خروج كامل انگليس از اتحاديه اروپا نيز عنوان كرد: براي خروج كامل اين كشور از اتحاديه اروپا بايد يك روند حقوقي و قانوني صورت بگيرد كه اين روند قدري طولاني و زمانبر است و به نظر مي‌رسد برخي از وابستگي‌هاي اين كشور به اتحاديه به اين زودي گسسته نشود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون