• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3560 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۵ تير

گزارش روز

قوانين مهاجرت در امريكا همواره از جمله مسائل بحث برانگيز در طول هشت سال رياست‌جمهوري باراك اوباما به شمار مي‌آيد؛ قوانيني كه اصلاح آن از جمله وعده‌هاي هميشگي باراك اوباما در طول رقابت‌هاي انتخاباتي خود در امريكا بود اما به نظر مي‌رسد هشت سال تلاش براي تحقق آن كافي نبود و هشت قاضي دادگاه عالي ايالات متحده آب پاكي را روي دست اوباما در اين مورد ريختند. روز گذشته هشت قاضي دادگاه عالي ايالات متحده در مورد برنامه مهاجرتي باراك اوباما ميليون‌ها مهاجر غيرقانوني در امريكا را در بهت و حيرت فرو برد. به گزارش ان‌بي‌سي راي ۴ به ۴ قضات دادگاه عالي به اين معني است كه اوباما تا آخر دوره خود نمي‌تواند اصلاح قوانين مهاجرتي كه سال‌هاست قولش را داده به اجرا بگذارد و ميليون‌ها مهاجر كه فرزندان برخي از آنها به سن دانشگاه رسيده‌اند در معرض خطر بازگشت به ميهن خود و جدايي از فرزندان‌شان قرار مي‌گيرد. اين برنامه در سال ۲۰۱۴ توسط كاخ سفيد مطرح شد و هدفش جلوگيري از بازگشت بيش از چهار ميليون مهاجري بود كه اكثر آنها لاتين‌تبار هستند. اما با شكايت تگزاس و ۲۵ ايالت ديگر دادگاه‌هاي فدرال اجراي آن را متوقف كردند و پرونده به دادگاه عالي ارجاع شد. حكم صادره شكست بزرگ و نااميدكننده‌اي براي اوباما محسوب مي‌شود زيرا پيشبرد اين برنامه از سوي او توسط دستورات اجرايي كه از اختيارات ويژه رييس‌جمهور امريكاست استفاده كرده بود. باراك اوباما پس از اين حكم در اولين عكس‌العمل خود در حالي كه خيلي ناراحت و گرفته به نظر مي‌رسيد پشت تريبون حاضر شد و حكم دادگاه عالي را شديدا نااميدكننده توصيف كرد. اوباما افرود: حكم دادگاه عالي در پرونده بازنگري قوانين مهاجرتي قلب ميليون‌ها مهاجر را شكست و از اينجا به بعد ديگر تصميم ما است كه چگونه ملتي مي‌خواهيم باشيم؛ در انتخابات پيش رو راه كاملا مشخص است و مردم امريكا بايد تصميم بگيرند كه آيا ما ملتي هستيم كه مادر و فرزند را از هم جدا مي‌كند يا ملتي كه براي خانواده‌ها ارزش قايل است.

راي برني به هيلاري

برني ساندرز در گفت‌وگويي در پاسخ به اين سوال كه آيا او در انتخابات نوامبر 2016 (آبان) به هيلاري كلينتون نامزد پيشتاز دموكرات‌ها راي خواهد داد يا خير، گفت: «بله». پيشتر برني ساندرز اعلام كرده بود كه هرگز قصد ندارد به سود كلينتون كنار برود. با وجود اين، پس از اتمام انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها و غلبه هيلاري كلينتون نشست‌هايي ميان ساندرز و اوباما از يك‌سو و ساندرز و كلينتون از سوي ديگر برگزار شده بود تا وي را متقاعد كنند كه هوادارانش را به سود كلينتون به پاي صندوق‌هاي راي بياورد. ناظران انتخاباتي، هواداران ساندرز را پرشورترين هواداران انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در نيم قرن اخير توصيف كرده‌اند.


بريتانيا اندك ندك از شوك خبر خروج اين كشور از اتحاديه اروپا خارج مي‌شود و واقعيت‌هاي ملموس به عنوان تبعات جبران‌ناپذير يا فعلا مهارنشدني اين راي به كف خيابان‌ها مي‌رسد. تبعاتي كه تنها به حوزه سياسي يا اقتصادي محدود نخواهد شد. رسانه انگليسي اينديپندنت در تازه‌ترين زنجيره از تحليل‌هاي دومينووار خود هشدار داده است كه با خروج انگليس از اتحاديه اروپا بايد منتظر فرار مغزها از اين كشور بود. نويسنده مطلب در اين خصوص مي‌نويسد: موج جديدي از خروج مغزها از انگلستان مي‌تواند دانشگاه‌ها و مراكز علمي در انگليس را در خود فرو ببرد. پروفسور سايمون وسلي، رييس كالج سلطنتي پزشكي در اين خصوص به اينديپندنت با زبان طنز مي‌گويد: «مي‌خواهم يك بليت يك‌طرفه به سمت زوريخ بگيرم و ديگر هم بازنگردم.» وي در ادامه مي‌گويد: نگراني جدي وجود دارد كه دانشجويان و چهره‌هاي آكادميك از ساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تصميم به خروج از انگليس بگيرند. درحالي كه فكر مي‌كنم كساني كه راي به خروج از اتحاديه اروپا دادند پيش‌بيني‌هايي در خصوص تاثير آن بر وضعيت علمي كشور نداشته‌اند اما مي‌ترسم تبعات اين خروج از اتحاديه اروپا هم بر بخش تامين سلامت شهروندان و هم مساله سطح و كيفيت علمي كشور منفي باشد مگر اينكه ما بتوانيم تصميم‌هاي پيشگيرانه بهتري براي ممانعت از اين سناريو بگيريم. فكر مي‌كنم بايد سريع به تمام شهروندان اروپايي غيرانگليسي كه دذر حوزه‌هاي علمي و بهداشتي در انگليس كار مي‌كنند اين ضمانت را بدهيم كه اينده آنها در اينجا امن است. بايد اين را به همه بفهمانيم كه هراتفاقي هم كه رخ بدهد، انگليس به عنوان مكاني جذاب براي كساني كه به اين كشور مي‌آيند تا علم پزشكي يا علوم حاشيه‌اي آن را بخوانند، باقي مي‌ماند. پائول نرس كه سابق بر اين رياست مركز جامعه سلطنتي را بر عهده داشته است نيز در گفت‌وگو با اينديپندنت مي‌گويد كه نتيجه اين رفراندوم براي جامعه علمي انگلستان بسيار بد بود. دانشمندان انگليسي بايد از اين به بعد با انزواگرايي كه به آن راي داده شد در حوزه علمي و تبادل اطلاعات بجنگند. 5 درصد از دانشجويان و دانش‌آموزان در بريتانيا از ديگر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا هستند و آكادمي‌هاي غيرانگليسي اروپايي در سال‌هاي اخير براي حضور در دانشگاه‌هاي انگليس كه جزو بهترين ركورددارهاي علمي در سطح جهاني هستند راهي اين كشور شده بودند. بر اساس آمار اعلام شده، 23 درصد از دانشمندان حاضر در كمبريج از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا هستند. آن سوي نگاه‌هاي بدبينانه به تاثير اين راي بر وضعيت و جايگاه علمي انگليس هم كساني ايستاده‌اند كه مي‌گويند خارج شدن از اتحاديه اروپا چالشي جدي براي دانشگاه‌هاي انگليس خواهد بود اما پروسه اين خروج در يك تا دو روز اتفاق نخواهد افتاد و زمان طولاني كه اين خروج مي‌برد مي‌تواند به انگليس براي مهيا شدن در برابر تبعات آن و مهار بحران كمك كند.

منبع: اينديپندنت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون