• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3564 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۰ تير

دفاع از فلسطين به مثابه دفاع از منافع ملي ايران

نجفقلي حبيبي استاد دانشگاه

روز جهاني قدس از ابتكاراتي است كه اوايل انقلاب توسط امام خميني بنا نهاده شد. تعبير حضرت امام اين بود كه روز جهاني قدس روز اسلام است، چرا كه به اعتقاد ايشان قدس قبل از اينكه بيانگر يك عنصر سرزميني باشد، قبله اول مسلمانان بوده است كه به اشغال اسراييل درآمده است. بنابراين روز قدس را روز اسلام ناميدند تا فارغ از بحث‌هاي عرب و عجم يا بحث‌هاي سرزميني، هرجا كه مسلماني وجود دارد نسبت به اشغال «قدس» حساسيت داشته باشند.
با اين حال متاسفانه اين روزها بيشتر از گذشته اين رژيم غاصب در قدس شريف حضور دارد و مردم را از خانه و كاشانه بيرون مي‌كند و هر لحظه جنايت‌هاي وحشتناكي را مرتكب مي‌شود. در واقع به گفته امام، اسراييل غده سرطاني است كه دولت‌هاي غربي در ميانه جهان اسلام پديد آورده‌اند. با اين تعبير طبيعي است كه وقتي جهان اسلام درگير يك غده سرطاني مي‌شود براي از بين بردن آن هم بايد همه جهان اسلام برخيزد. به خصوص حالا كه زخم‌هاي ناشي از اين غده بيش از پيش در جهان اسلام تشديد شده است، چرا كه اسراييل و حاميانش توانستند با برخي كشورهاي جهان اسلام مذاكرات آشكار و پنهاني داشته باشند و با آنها متحد شوند تا به اين ترتيب اثرات سوء اين غده سرطاني براي جهان اسلام مضاعف شود.
به هر حال رژيم اشغالگر قدس به عنوان دستاويزي براي فتنه عليه مسلمانان و با وجود جنايت‌هاي شگفت‌انگيز خود از جمله كودك‌كشي‌ها و ويران كردن خانه‌هاي فلسطيني‌ها به عنوان صاحبان اصلي قدس و به عنوان يك پديده عجيب بايد از بين برود. امروز افكار عمومي دنيا با اين سوال مواجهند كه چگونه است كه اين همه جنايت‌هاي ضد بشري در مقابل چشم غرب انجام مي‌شود اما صدايي از آنها بر نمي‌خيزد و بدتر از آن حتي از جانب اين حكومت‌ها حمايت هم مي‌شود. اين موضوع براي دنياي متمدن امروز كه بر «انسانيت» تاكيد مي‌كند شگفت‌انگيز است. چطور حكومت‌هايي كه داعيه حمايت از حقوق بشر دارند اين جنايت‌ها را مي‌بينند و به آنها واكنشي نشان نمي‌دهند.


دليل آن تنها يك چيز است؛ شعارهاي حقوق بشري از سوي اين دولت‌ها تنها با اغراض سياسي انجام مي‌شود و نه دفاع از انسانيت. اما در چنين شرايطي آخرين جمعه ماه رمضان را روز قدس و حمايت از مردم فلسطين اعلام كردند.  اما بيان يك نكته در اينجا ضروري است. عده‌اي وقتي سخن از حمايت ايران از فلسطين در مقابل اسراييل به ميان مي‌آيد بلافاصله منافع ملي ايران را يادآور مي‌شوند. در پاسخ به اين عده بايد بگويم دنياي اسلام دنياي به هم مرتبطي است. كشورها هم در دنياي امروز به هم مرتبط هستند و نگاه به مرزهاي سرزميني ديگر مانند گذشته نيست. به همين دليل اگر امروز از دولتمردان امريكايي بپرسيد كه شما با كيلومترها فاصله از كشورتان در خاورميانه چه مي‌كنيد، پاسخ خواهند داد منافع ملي ما اينگونه ايجاب مي‌كند. پس ايران كه خود از كشورهاي حاضر در منطقه خاورميانه است و هر اتفاقي كه در اين منطقه مي‌افتد مستقيم و غيرمستقيم بر سرنوشت آن تاثير مي‌گذارد به طريق اولي بايد در مناسبات حاكم بر اين منطقه حضور داشته باشد.  گذشته از مساله اسلام، اتفاقا منافع ملي ايران با حمايت از فلسطين گره خورده است. ايران با حمايت از فلسطين در واقع از مرزهاي سرزميني خودش دفاع مي‌كند، چرا كه اين موضوع ثابت شده است كه اگر اسراييل فرصتي پيدا كند قطعا ضربه خود به ايران را وارد خواهد كرد. كما اينكه در چند سال اخير شاهد ترور دانشمندان هسته‌اي‌مان توسط اسراييل بوديم. بنابراين دفاع از مرزهاي فلسطين دفاع از مرزهاي ملي است. امروز پيوندهاي سياسي، منطقه‌اي، اقتصادي، اجتماعي و سرزميني ما با كشورهاي منطقه اينگونه ايجاب مي‌كند كه براي حفظ منافع خودمان تلاش كنيم. امروز مفهوم مرزهاي ملي توسعه پيدا كرده و كشورها مجبورند براي حفظ منافع ملي‌شان فراتر از مرزهاي سرزميني خود را بنگرند.  با اين حال متاسفانه كشور مسلمان و همسايه ما تركيه چند روز قبل روابطش را با اسراييل برقرار كرد و كشورهاي جهان اسلام روز به روز وحدت خود را از دست مي‌دهند. اگرچه خداوند سرزمين بزرگي به مسلمانان داده و منابع غني نفت و گاز و جنگل و طبيعت و... به آنها عطا كرده كه مي‌تواند موجب پيشرفت آنها شود؛ اما مسلمانان اين فرصت را قدر ندانسته و به جاي ايستادن در مقابل دشمن مشترك‌شان به جان هم افتاده‌اند و حتي با دشمنان‌شان عليه يكديگر متحد مي‌شوند. تا دولتمردان كشورهاي دنيا متوجه اين موضوع نشوند كه بايد عليه دشمن‌شان اسراييل با هم متحد شوند كاري از پيش نخواهد رفت. برخي كشورهاي عربي به جاي اينكه از هم حمايت كنند و مسائل‌شان را با گفت‌وگو و تعامل حل كنند وارد جنگي مي‌شوند كه تنها به سود دشمنان آنها و در راس آنها اسراييل تمام مي‌شود. بنابراين هر اندازه تلاش شود خطر اسراييل براي جهان اسلام آشكارتر شده و مسلمانان بفهمند كه بايد با هم متحد شوند و دشمنان آنها نمي‌توانند به آنها كمك كنند به همان اندازه به سمت آرامش در منطقه پيش خواهيم رفت، چرا كه منافع اسراييل و امريكا در جنگ و رويارويي مسلمانان عليه يكديگر تامين مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون