• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3148 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي

همزمان با آغاز به كار سنا و كنگره در سال جديد

راهبندان جمهوريخواهان دركاپيتول‌هيل

سال‌هاي سخت باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا آغاز شده است. از امروز اعضاي جديد مجالس كنگره و سناي امريكا سوگند مي‌خورند و روساي كميته‌ها نيز به طور رسمي منصوب مي‌شوند. قانونگذاران امريكا در حالي نخستين جلسه در سال ۲۰۱۵ را برگزار مي‌كنند كه به نظر مي‌رسد با قرار گرفتن جمهوريخواهان در مقام اكثريت در هر دو مجلس سنا و كنگره، يك جنگ نفسگير بين كاپيتول هيل و كاخ سفيد كه در اختيار دموكرات‌هاست، آغاز شود.
رسانه‌هاي امريكايي چون واشنگتن پست و نيويورك تايمز نيز از اتهام‌هايي كه متوجه سناتورهاي جمهوريخواه براي تعويق، تعليق و شكست بسياري از سياست‌هاي باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا گزارش مي‌دهند. به نظر مي‌رسد كنگره به گردنه‌يي خطرناك براي اوباما تبديل شده كه در آن راستگرايان افراطي تلاش مي‌كنند طيف زيادي از دستاوردها و اصلاحات دولت امريكا را تار و مار كنند. بر اساس گزارش منابع امريكايي برنامه‌هاي دولت نه تنها موضوع هسته‌يي ايران يا قانون مهاجرت، بلكه از برنامه‌هاي مالي و امنيت ملي تا تدابير
زيست محيطي دولت احتمالا ديگر به سختي بتواند از كاپيتول هيل تاييد بگيرند.
باراك اوباما رييس‌جمهوري ايالات متحده نيز با پيش بيني اين موانع تهديد كرده است كه طرح‌هاي ضد دولت مجلس نمايندگان را وتو خواهد كرد. اما واشنگتن پست از تمايل ميچ مك كانل براي گرفتن حق وتو از رييس‌جمهور گزارش مي‌دهد. اگرچه ناظران درباره موفقيت اين طرح ابراز ترديد مي‌كنند. چرا كه جمهوريخواهان در سنا داراي 54 كرسي هستند اما هر طرحي در اين باره نيازمند 67 راي است.
با اين حال جمهوريخواهان نيز تهديد مي‌كنند كه روساي جديد كميته‌ها در سنا آماده مي‌شوند تا برنامه‌ها، طرح‌ها و لوايح باراك اوباما درباره محيط زيست، اصلاحات بيمه خدمات درماني تا برقراري روابط با كوبا و ايران را بررسي كنند و اقدامات مقتضي را براي مقابله با آنچه به آنها انتقاد دارند، انجام دهند.
نخستين مساله‌يي كه در سنا مطرح خواهد شد، مساله انرژي است و جلسه راي اعتماد اشتون كارتر برگزار مي‌شود كه گزينه پيشنهادي اوباما براي رياست پنتاگون است اما يك مورد مهم در سياست خارجي باراك اوباما يعني مساله مربوط به ايران نيز از جمله مواردي است كه پيش‌بيني مي‌شود به همين زودي در روزهاي اول شروع به كار كنگره روي آن متمركز شود. موضوع مهم براي كاخ سفيد اين است كه كنگره با استفاده از اكثريت تندروي جمهوريخواه، تحريم‌هاي جديدي عليه تهران تصويب كند كه همه دستاوردهاي يك سال اخير را تحت الشعاع قرار دهد.
سناتور جمهوريخواه ليندزي گراهام آخر هفته گذشته در اسراييل درباره دستور كار كنگره در سال جديد گفته بود با آغاز به كار كنگره در سال جديد، طرح مشترك تحريمي دوحزبي مارك كرك و رابرت منندز به راي‌ گذاشته مي‌شود. به گزارش فاكس نيوز هم ميچ مك كانل، رهبر اكثريت جمهوريخواه سنا گفته است كه در سال نو، دومين راي‌گيري مهم در سنا براي تحريم‌هاي ايران خواهد بود.
سناتور باب كوركر، رييس آينده كميته روابط خارجي كنگره مي‌گويد كه قصد دارد يك جلسه نيز به بحث درباره تصميم جديد اوباما براي ازسرگيري روابط ديپلماتيك با كوبا اختصاص دهد. جمهوريخواهان تهديد كرده‌اند كه تامين مالي براي سفارت جديد در هاوانا را مسدود خواهند كرد. هر چند احتمالا رييس‌جمهور امريكا لوايحي از اين قبيل را وتو مي‌كند اما همان‌گونه كه اوباما در سخنان اخير خود درباره آن ابراز شرمندگي مي‌كند، استفاده از حق وتو در كشوري كه داعيه دموكراسي دارد، تهديدي براي خود رييس‌جمهور است. اين موضوعي است كه جمهوريخواهان با استفاده از آن به‌شدت عليه اوباما تبليغ مي‌كنند.
جان تون، رييس كميته بازرگاني، علوم و حمل و نقل سناي جديد تاكيد كرده كه كنگره با استفاده از قدرت تخصيص بودجه، اوباما را به چالش مي‌كشد. سناتور ارشد جمهوريخواه هشدار داده كاپيتول هيل كه اكثريت آن در دست اعضاي جمهوريخواه است، با قدرت تخصيص بودجه‌ خود اوباما را به چالش مي‌كشد.
اين در حالي است كه مسائل داخلي امريكا نيز بر دوش رييس‌جمهور اين كشور سنگيني مي‌كنند و اوباما كه علاقه‌مند است در سال 2016 كاخ سفيد را به يك همقطار خود در بين دموكرات‌ها تحويل دهد؛ ناگزير از تمركز بر برنامه‌هاي داخلي و جلب رضايت راي‌دهندگان است. اما بودجه قدرت مانور رييس‌جمهور امريكا را محدود كرده است.
اگرچه دولت اوباما و اپوزيسيون آن با لايحه بودجه يك هزار و 100 ميليارد دلاري هزينه‌هاي جاري سال ۲۰۱۵ موافقت كرده‌اند اما درباره بودجه مهم مربوط به وزارت امنيت داخلي هنوز تصميمي گرفته نشده و اين مساله بايد تا پايان ماه فوريه حل شود و جمهوريخواهان هشدار داده‌اند كه برنامه‌هاي جديدي براي كنترل بيشتر بر برنامه بودجه اوباما دارند.
از سوي ديگر استفاده رييس‌جمهور امريكا از اختيارات ويژه براي اجراي قانون مهاجرت نيز خشم راستگرايان افراطي را برانگيخته و امكان مانع‌تراشي در مسير اجراي اين برنامه زياد است. اگرچه استراتژي جمهوريخواهان در اين رابطه نيز ريسك‌هايي براي خودشان در بر دارد. آراي مهاجراني كه از كشورهاي امريكاي لاتين آمده‌اند براي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در سال ۲۰۱۶ مهم است. اگر اين مهاجران آرا خود را از جمهوريخواهان دريغ كنند، ممكن است نامزد اين حزب نتواند به عنوان رييس‌جمهور وارد كاخ سفيد شود. با اين حال اجراي ناموفق قانون بهداشت اوباما، انتقادهاي جمهوريخواهان به اين برنامه را مشروعيت بخشيده است. آنچه قضيه را پيچيده مي‌كند اين است كه جمهوريخواهان در بسياري از نهادهاي مالي و اقتصادي دولتي و خصوصي نفوذ بالايي دارند و از اين قدرت عمل براي تحت فشار قرار دادن دولت استفاده مي‌كنند.

نيويورك تايمز در گزارشي با نگاهي به تركيب جديد سنا از برخي برنامه‌هاي سناتورهاي مخالف اوباما مي‌نويسد:
  كشاورزي| پت رابرتز 87 ساله از كانزاس؛ خواهان تجديد برنامه‌هاي تغذيه كودكان توسط كاخ سفيد است، او خواستار مطالعات در هزينه‌ها و تاثير اقتصادي برنامه ناهار در مدارس است. رابرتز به لايحه مزرعه پنج ساله هم راي منفي داده. رابرتز خواستار بيمه محصولات كشاورزان است.
   تخصيص| تد كاكران 77 ساله از مي‌سي سي پي، مسوول تهيه پيش نويس تخصيص حدود يك سوم از بودجه فدرال به
مي‌سي سي پي است و براي بازسازي بقاياي توفان كاترينا دولت را تحت فشار قرار مي‌دهد.
  نيروهاي مسلح| جان مك كين 78 ساله از آريزونا خلبان سابق نيروي دريايي، زنداني جنگي در ويتنام و نامزد دو دوره رياست‌جمهوري كه در سال 2008 به اوباما باخت، از شديدترين منتقدان اوباما در امنيت ملي و در مقابله با تهديدات در خارج از كشور است. او بارها و بارها خواستار مسلح كردن و آموزش شورشيان سوري شده است.
  بانكداري، امور مسكن و شهرسازي امور| ريچارد شلبي، 80 ساله، از آلاباما خواستار تغييرات در قوانين مصوب در پاسخ به بحران اقتصادي سال 2008  است.
  بودجه| مايك انزي 70 ساله كه رييس كميته بودجه مجلس سنا مي‌شود، درباره «كاهش هزينه و اندازه دولت» كار مي‌كند و خواستار لغو قانون مراقبت‌هاي بهداشتي اوباما  است.
  روابط خارجي| باب كوركر 62 ساله به سياست خارجي اوباما در برخورد با روسيه، ايران، ليبي و سوريه انتقاد دارد.
  بهداشت، آموزش، كار | لامار الكساندر 74 ساله كه وزير آموزش و پرورش دولت جورج اچ دبليو بوش بوده، خواستار به روز رساني قانون آموزش عالي است و قانون مراقبت‌هاي بهداشتي به عنوان اشتباه تاريخي ياد مي‌كند.
  امنيت داخلي و امور دولتي| رون جانسون 59 ساله هنوز حمله به سفارت امريكا در بنغازي در سال 2012 را دستور كار دارد.

 

ترسناك  نشويد!

ميچ مك كانل كه حالا رهبر اكثريت مجلس سنا را در اختيار دارد، يك اندرز
غير معمول براي اكثريت جديد جمهوريخواه كه سنا را در اختيار گرفته‌اند مطرح كرده است و آن اينكه ترسناك نشويد! واشنگتن پست گزارش مي‌دهد رهبر اكثريت مجلس سنا يك هدف سياسي براي دو سال آينده اين مجلس تعيين كرد و آن نظارت بر عملكرد است. مك كانل از جمهوريخواهان خواسته است اكثريت معقول در كاپيتول هيل باشند. البته اين حرف مك كانل با عملش حتما متفاوت خواهد بود. او گفته من نمي‌خواهم مردم امريكا فكر كنند كه اگر آنها به اين كنگره جمهوريخواه، يك رييس‌جمهور جمهوري‌خواه هم بيفزايند، شرايط به سمت ترسناكي مي‌رود. بر پايه اين گزارش در حالي جمهوريخواهان بيش از 26 نفر را حايز پتانسيل رياست‌جمهوري معرفي مي‌كنند، رهبر اكثريت سنا مي‌گويد كه او از رند پال در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 حمايت خواهد كرد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون