• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3148 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي

با وجود سابقه قبلي، كسبه و توليدكنندگان محل كارشان را هنوز ايمن نكرده‌اند

يافت‌آباد، دو ساعت در آتش

  يزدان مرادي  / بازار مبل يافت‌آباد تهران براي چندمين بار در سال‌هاي اخير دچار آتش‌سوزي گسترده شد.
عصر ديروز، جرقه‌يي كوچك در يكي از كارگاه‌هاي مبل‌سازي در منطقه يافت‌آباد تهران رفته‌رفته به زبانه‌هاي آتشي غيرقابل مهار تبديل شد و سه كارگاه مبل‌سازي را در محاصره كامل خود گرفت. سرعت پيشروي آتش به حدي سريع بود كه لحظاتي بعد چشمان عابران و كارگران كارگاه‌ها را به خود خيره كرد. آتشي به وسعت 2500 مترمربع پيش روي آنها جولان مي‌داد و هراس را در دل آنها مي‌نشاند. زمان به سرعت مي‌گذشت و احتمال سرايت آتش به سوله‌هاي ديگر، سرانجام بهت و حيرت اوليه را زدود؛ زنگ هشدار سازمان آتش‌نشاني را بي‌وقفه به صدا درآورد و طولي نكشيد كه تيم‌هاي متعدد آتش‌نشاني به محل آتش‌سوزي اعزام شدند.
دود غليظ ناشي از حريق گسترده، آسمان بخش‌هاي وسيعي از غرب پايتخت را در احاطه خود داشت و شهروندان تهراني از كيلومتر‌ها آن‌سوتر، با اشاره دست، آن را به يكديگر نشان مي‌دادند.
جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران با اشاره به شعله‌ور شدن كامل سه سوله به مساحت 2500 متر مربع در منطقه آتش‌سوزي به «اعتماد» گفت: «خبر وقوع آتش‌سوزي گسترده در منطقه يافت‌آباد تهران ساعت 16:11 دقيقه به سامانه 125 اطلاع داده شد كه پس از آن به سرعت هفت تيم آتش‌نشاني با 12 تانكر آب و دو خودروي امدادي، نردبان و بالابر به محل حادثه اعزام شدند.»
همزمان خيابان منتهي به محل آتش‌سوزي با همكاري عوامل راهور مسدود شد تا عمليات آتش‌نشانان با جديت بيشتري ادامه يابد. اين در حالي بود كه حريق گسترده پيش روي آتش‌نشانان، بي‌محابا زبانه مي‌كشيد و خيال مهار شدن نداشت. به گفته ملكي، آتش گسترده در سه سوله متعلق به كارگاه مبل‌سازي و مملو از چوب، پارچه و مواد رنگي شعله‌ور شده بود و تمامي مواد داخل آن را مي‌سوزاند و دود مي‌كرد.
تلاش بي‌وقفه آتش‌نشانان ادامه داشت با اين حال با گذشت نيمي از زمان عمليات اطفاي حريق، تنها از سرايت آتش به ساير كارگاه‌ها جلوگيري شد و زبانه‌هاي آتش به مقابله مستقيم با ماموران ادامه مي‌داد كه در جريان آن دو نفر از آتش‌نشانان با سقوط از ارتفاع از ناحيه دست و پا دچار شكستگي شدند كه به سرعت از سوي عوامل امدادي به مراكز درماني انتقال يافتند.
 خستگي در چهره آتش‌نشانان موج مي‌زد و تنها زبانه‌هاي رو به فروكش آتش بود كه اميد را در بازوان آنها مي‌دميد. به گفته ملكي سرانجام پس از يك ساعت و سي دقيقه قدرت‌نمايي آتش خاموش شد و عمليات لكه‌برداري براي مهار كامل آن در دستور كار ماموران قرار گرفت.
علت وقوع اين آتش‌سوزي در دست بررسي عنوان شده با اين حال ملكي معتقد است كه «سيم‌كشي‌هاي غيراصولي» و «استفاده نادرست از وسايل گرمايشي» مي‌تواند از عوامل اصلي وقوع اين آتش‌سوزي گسترده باشد؛ ‌آتش‌سوزي‌اي كه محل آن تنها 200 متر با پاساژ مبل تهران فاصله داشت و قلب بازار مبل تهران را هدف گرفته بود.
بازار مبل تهران در سال‌هاي گذشته حريق گسترده ديگري را نيز تجربه كرده كه از آن با عنوان يكي از گسترده‌ترين آتش‌سوزي‌هاي چند سال گذشته در پايتخت ياد مي‌شود. 21 ارديبهشت سال 1391 به دليل آنچه «اتصال سيم‌هاي برق و به كارگيري نادرست عايق‌هاي صوتي، حرارتي» عنوان شد، در محاصره گسترده حريق قرار گرفت كه در جريان آن چهار نفر مصدوم بر جاي ماند و ميلياردها تومان خسارت روي دست مالكان بازار مبل تهران گذاشت.
اما نقطه مشترك تمامي اظهارنظرهاي مسوولان آتش‌نشاني تهران در مورد حريق اين بازار در «عدم توجه مالكان آن» به نكات ايمني عنوان شده از سوي كارشناسان سازمان آتش‌نشاني به آنهاست. ملكي در اين خصوص به «اعتماد» گفت: در سال‌هاي گذشته كارگاه‌هاي بازار مبل تهران بارها مورد بازرسي ماموران ايمني آتش‌نشاني قرار گرفته و تذكرات لازم به مالكان آنها داده شده بود، اما وقتي حريقي به اين حجم اتفاق مي‌افتد نشان مي‌دهد كه توجهي به اين تذكرات نشده است؛ عدم توجهي كه اكنون خسارتي هنگفت روي دست مالكان اين كارگاه‌ها گذاشته و افسوس را در چهره آنها نشانده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون