• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

پرونده باز گشت ارشاد و كنسرت‌ها

فرمانده نيروي انتظامي:
 گشت‌ارشاد قانوني‌است و ما نمي‌توانيم  برخلاف آن عمل كنيم

سردار منتظر‌المهدي:
  حذف پليس اماكن از روند صدور مجوز كنسرت‌ها  ابلاغ نشده و به وظايف خود عمل مي‌كنيم

در هفتصد و هشتاد و يكمين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي نكاتي در خصوص وضعيت حجاب مطرح شد. به گفته مخبر دزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رييس‌جمهور در اين جلسه وزارت كشور را مامور كرد تا با پشتوانه شوراي اجتماعي خود؛ گزارش جامعي از وضعيت عفاف و حجاب به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارايه كند و در آن نقاط ضعف و كاستي‌ها به همراه نقاط قوت و روش‌هاي خوب و اثربخش را مورد ارزيابي قرار داده و در اين زمينه پيشنهادهاي لازم را براي تصويب به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارايه كند. يك روز پس از اين جلسه، فرمانده نيروي انتظامي با انتقاد از برخي شعارهاي انتخاباتي درباره حذف گشت ارشاد گفت: «امروز هر كسي مي‌خواهد نماينده مجلس يا رييس‌جمهور شود همين شعار را مي‌دهد.» سردار حسين اشتري، روز گذشته اعلام كرد حذف گشت ارشاد امكان‌پذير نيست چرا كه حضور اين گشت بخشي از قانون است: «مگر گشت ارشاد برداشتني است؟ قانون را تغيير دهيد اين ايرادي ندارد. اما ما نمي‌توانيم خلاف قانون كاري را انجام دهيم.» حسين اشتري روز گذشته در اختتاميه نخستين جشنواره چادرهاي آسماني با اعلام اينكه نيروي انتظامي در حوزه عفاف و حجاب يك «برگ برنده به عنوان گشت ارشاد» دارد كه نماد و جلوه بيشتري در سطح جامعه دارد، گفت: «اين در حالي است كه تمام دستگاه‌هاي فرهنگي متولي در حوزه عفاف و حجاب بايد وارد عمل شده و كار انجام دهند.» او البته اشاره كرد كه شهروندان هم بايد وارد اين حوزه شوند: «امر به معروف و نهي از منكر تنها مختص به ناجا نيست، تمام دستگاه‌ها در اين زمينه مسووليت دارند و حتي مردم نيز در اين زمينه مسوولند كه البته حدود آن مشخص شده و تذكر بايد لساني باشد.»
به گفته او، نيروي انتظامي در حوزه عفاف و حجاب علاوه بر كارهاي فردي، فعاليت‌هاي ايجابي نيز انجام داده است. قانون عفاف و حجاب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با حضور ۲۶ دستگاه و بيش از ۳۰۰مصوبه تصويب شده و نيروي انتظامي تنها يكي از اعضاي آن برشمرده مي‌شود: «نيروي انتظامي در بخش سلبي ۱۰ درصد از كاري كه در مصوبه ارايه شده است را نمي‌تواند انجام دهد، اما كارهاي ايجابي خوبي انجام داده كه برگزاري اين جشنواره از جمله اين اقدامات است.» سردار اشتري با تاكيد بر اينكه بايد زنان جامعه ما احساس امنيت داشته باشند، گفت: «اگر در جامعه ما يك خانمي در هر ساعت از شبانه‌روز و تنها بخواهد از يك نقطه شهر به نقطه ديگر يا حتي از يك نقطه كشور به نقطه ديگر برود، بايد امنيتش تامين شود.» فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينكه ناجا در برخورد با ناهنجاري‌ها بر اساس قانون عمل مي‌كند، خاطرنشان كرد: «هدف از اين اقدام نيز ايجاد امنيت و آرامش براي تمام اقشار جامعه يعني زنان، مردان و كودكان است. اگر افرادي هر چند اندك حقوق مردم را در نظر نگيرند و از قانون سرپيچي كنند و كسي هم با آنان برخورد نكند، اين در حقيقت ظلم به ديگر افراد جامعه است. مانند فردي كه از چراغ قرمز عبور مي‌كند و باعث تصادف يا اخلال در ترافيك مي‌شود و ديگران را نيز در خيابان به زحمت مي‌اندازد.» وي اضافه كرد: «اگر پليس به يك شهروند تذكر مي‌دهد، اين تذكر در مرحله اول براي جامعه و بعد براي خود آن شخص است. جامعه ما يك جامعه ديني و متدين است.»

واكنش ناجا به حرف‌هاي وزير ارشاد درباره حذف لغو كنسرت‌ها از سوي اماكن
علاوه براين كه ديروز سردار اشتري، فرمانده ناجا از باقي ماندن گشت ارشاد خبرداد، سردار سعيد منتظر المهدي هم به خبر حذف پليس اماكن از روند صدور مجوز كنسرت‌ها كه از سوي وزير ارشاد دو روز پيش مطرح شده بود، واكنش نشان داد و حرف‌هاي وزير را رد كرد و گفت: « تاكنون درباره تغيير قوانين برگزاري كنسرت‌ها به ناجا ابلاغي نشده است. سردار سعيد منتظرالمهدي درباره شرايط جديد برگزاري كنسرت‌ها كه در آن ديگر نيازي به اخذ مجوز پليس اماكن وجود ندارد، گفت: هيچ ابلاغي تا اين لحظه مبني بر تغيير مقررات در اين حوزه نشده است. بنابراين قوانين كماكان لازم‌الاجراست و پليس به وظايف قانوني خود در اين حوزه عمل خواهد كرد.» ولي اين درحالي است كه دو روز پيش وزير ارشاد در ديدار دوستانه‌اي كه با هنرمندان موسيقي داشت از اصلاح ماده ۲۰ اداره اماكن نيروي انتظامي درباره برگزاري كنسرت‌ها خبر داده و گفت كه از اين پس نيروي انتظامي فقط درباره مسائل انتظامي و ترافيكي كنسرت‌ها اظهارنظر خواهد كرد. برگزاري كنسرت در تهران و شهرستان‌ها مدت‌هاست كه با موانع مختلف و لغو از از سوي دستگاه‌هاي انتظامي رو‌به‌رو شده است و تاكنون تعداد زيادي از كنسرت‌هاي داراي مجوز در شهرهاي مختلف لغو شده‌اند كه در بين آنها كنسرت بزرگان موسيقي كشور هم به چشم مي‌خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون