• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

ديويد كامرون در روز تقديم استعفايش:

من هم يك روز آينده بودم

 

قدرت هرچند براي سياستمداران معمولا پايان شيريني به همراه ندارد اما براي سياستمداران بريتانيايي به نظر مي‌رسد اين پايان هميشه تلخ بوده است. نخست وزيران دهه‌هاي اخير بريتانيا زماني كه حس مي‌كردند در اوج قدرت قرار دارند و مي‌توانند به راحتي در خيابان داونينگ به ادامه نخست وزيري خود بپردازند از خانه شماره ده خارج شدند. ديويد كامرون نيز از اين قاعده مستثني نبود. او يك سال پيش در چنين روزهايي توانست با راي باورنكردني و با اقتدار در سمت نخست وزيري بريتانيا ابقا شود و قصد داشت تا 2020نيز در اين سمت باقي بماند و هيچگاه اين تصور را نمي‌كرد كه بازي سرنوشت به گونه‌اي رقم مي‌خورد كه يك سال پس از انتخابات سراسري در بريتانيا بايد دفتر كار خود را تحويل دهد تا به سوي سرنوشتي نا معلوم قدم بردارد. ديويد كامرون 49 ساله در سني دفتر كار خود را پس از شش سال ترك مي‌كند كه مي‌توانست روزهاي نخستين كار او در سمت نخست وزيري باشد. روز گذشته ديويد كامرون آخرين جلسه را با كابينه خود برگزار كرد، سپس به جلسه پرسش و پاسخ پارلمان رفت و براي آخرين بار در برابر جرمي كوربين قرار گرفت. پس از آن نيز به كاخ باكينگهام رفت تا رسما استعفاي خود را تقديم ملكه بريتانيا كند تا به زندگي عادي خود بازگردد. كامرون در حالي سمت خود را ترك مي‌كند كه با احترام كامل با او برخورد شد. كامرون اكنون به عنوان فردي شناخته مي‌شود كه به تعهد خود براي برگزاري رفراندوم عمل كرد و پس از مشخص شدن نتيجه، آن را پذيرفت و به احترام مردم بريتانيا از سمت خود استعفا داد، اقدامي كه با احترام از سوي مردم و احزاب سياسي بريتانيا پذيرفته شد و انتقاد و حرف جدي در طول روزهاي گذشته عليه ديويد كامرون مطرح نشد و او هرچند با ناراحتي اما با آرامش سمت خود را ترك كرد.
آخرين جلسه پرسش و پاسخ
روز گذشته آخرين جلسه پرسش و پاسخ ديويد كامرون در مجلس عوام بريتانيا برگزار شد؛ جلسه‌اي كه بيش از اينكه مثل هميشه با بحث و تنش همراه باشد با متلك‌ها و شوخي ميان رهبران دو حزب به پايان رسيد. ديويد كامرون در ابتداي سخنان خود عنوان كرد روزي در سال 2005 خطاب به توني بلر گفتم كه او روزي آينده بود حالا با توجه به سخنان آن روز حالا مي‌گويم من هم روزي آينده بودم. او در جلسه روز گذشته عنوان كرد در شش سال نخست‌وزيري من 5500 پرسش از من انجام شد كه به بسياري از آنها پاسخ دادم. موضوعي كه با خنده حاضران همراه شد. او در اين جلسه خطاب به كوربين نيز گفت: من او را در سرسختي تحسين مي‌كنم.
كامرون در دفاع از ميراث اقتصادي، اجتماعي و بين‌المللي خود گفت: بسياري از لحظات دوره من بسيار شگفت‌انگيز بود و در طول شش سال گذشته خدمات عمومي در جهت منافع ملي قرار داشت. او همچنين انتخاب ترزا مي ‌را به عنوان نخست‌وزير كه در كنار او نشسته بود تبريك گفت.
در ادامه اين جلسه جرمي كوربين از خدمات كامرون در طول شش سال گذشته تشكر و به خصوص تلاش او براي آزادي شاكر عامر از زندان گوانتانامو را ستود. كوربين همچنين نسبت به همسر كامرون و خانواده‌اش اداي احترام كرد.
نوبت به بازي مي
اما روز گذشته ترزا مي ‌پس از استعفاي ديويد كامرون، به ديدن ملكه رفت تا به صورت نمادين حكم نخست وزيري خود را دريافت كند تا او در آستانه 60سالگي مسووليتي را بر عهده بگيرد كه مسووليت آن از عهده هر كسي برنمي‌آمد. او اكنون موظف است برنامه خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا را تدوين كند و چالش‌هاي جدي از جمله ايجاد ثبات و بهبود كسب‌وكار را بايد جدي بگيرد و عملا براي تثبيت هويت بريتانيا و اتحاد مجدد تلاش كند. او اكنون كشوري جدا شده از اتحاديه اروپا را از ديويد كامرون به ارث مي‌برد و حال بايد ديد چه سربازاني را براي مذاكره با آغاز مذاكره با اتحاديه اروپا انتخاب مي‌كند.
او اكنون در حالي كليد ساختمان شماره ده خيابان داونينگ را در دست مي‌گيرد كه در طول شش سال گذشته كارگرداني صحنه امنيت ملي كشور را در دست داشته است. او در طول اين سال‌ها به عنوان مديري جدي و در عين حال محتاط مشهور شد. همكاران او وي را شخصيتي خوش فكر مي‌دانند كه بسياري از كارها به خصوص در مورد مبارزه با تروريسم و كنترل مرزها را به خوبي انجام داده است. با اين حال ديدگاه‌هاي اقتصادي ترزا مي‌نشان مي‌دهد كه او بيش از اينكه به دنبال رياضت اقتصادي و كسر هزينه‌ها باشد بيشتر به دنبال رشد اقتصادي و حتي ليبرال‌تر از تيم اقتصادي ديويد كامرون ديده مي‌شود. او البته در حوزه سياست خارجي به نظر مي‌رسد در مقابله با روسيه و چين بسيار سختگير است اما در طول سال‌هاي گذشته همكاري نزديكي با كشورهاي اروپايي و واشنگتن در مبارزه با تروريسم  داشته است. حال بايد ديد كه او مي‌تواند در بحث خروج بريتانيا از اتحاديه موفق عمل كند يا خير. برنامه‌هاي مهم ترزا مي‌ در روزها و ماه‌هاي آينده را مي‌توان اين گونه برشمرد: او پس از آنكه روز چهارشنبه نخست‌وزيري را از ديويد كامرون تحويل گرفت، به طور رسمي از سوي ملكه فرمان تشكيل كابينه را دريافت مي‌كند، او در ميان روزهاي 13تا15جولاي فرصت دارد تا اعضاي كابينه را مشخص كند. انتظار مي‌رود در روز 19جولاي نخستين نشست كابينه برگزار شود و در روز چهارشنبه بيستم جولاي نخستين جلسه پرسش و پاسخ نخست وزير در برابر كوربين برگزار خواهد شد. ترزا مي‌ در روزهاي چهارم و پنجم سپتامبر بايد در اجلاس جي20در چين حضور پيدا كند و به نظر مي‌رسد نخستين كنفرانس بين‌المللي خواهد بود كه مي‌ در آن حضور خواهد يافت و با رهبران بزرگ جهاني در سمت نخست‌وزير ديدار مي‌كند. او در پنجم اكتبر بايد نخستين سخنراني خود را به عنوان رهبر در كنفرانس حزب محافظه‌كار حضور پيدا كند. در بيست اكتبر نيز مي ‌در نخستين جلسه شوراي اتحاديه اروپا در بروكسل حضور پيدا كند تا روند خروج بريتانيا از اتحاديه را پيگيري كند.

 

رقابت رهبري حزب كارگر دوباره آغاز شد

روز سه‌شنبه كميته اجرايي حزب كارگر در جلسه‌اي تصميم گرفت كه خود آقاي كوربين هم بدون نياز به حمايت ۵۱ نماينده پارلمان نامزد رقابت براي رهبري خواهد بود. نمايندگان حزب كارگر در پارلمان بريتانيا هم از جرمي كوربين خواستند كه از مقام خود استعفا كند. آنجلا ايگل، عضو مستعفي كابينه سايه، رهبري جرمي كوربين را به چالش كشيد و گفت كه در انتخاباتي درون‌حزبي با آقاي كوربين رقابت خواهد كرد. علاوه بر آنجلا ايگل به تازگي اوون اسميت، وزير سايه سابق حزب كارگر نيز اعلام كرد كه قصد دارد در اين رقابت حاضر شود. او عنوان كرده است كه در انتخابات درون‌حزبي، گفته است عده‌اي در جناح راست و عده‌اي در جناح چپ حزب كارگر مي‌خواهند كه اين حزب را دچار انشعاب كنند. او گفته است كه مي‌تواند شكاف‌هاي پديدآمده در حزب را ترميم كند. حال كوربين بايد با دو رقيب وارد كارزار انتخاباتي دبيركلي حزب كارگر بريتانيا شود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون