• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

دو راهي سخت اصولگرايان براي خرداد 96

پناه به روحاني

مريم وحيديان- اگرچه فاصله‌اي 11ماهه تا انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم باقي مانده اما رنگ و بوي اظهارنظر‌ها و كنش‌هاي دو جريان سياسي معطوف به اين انتخابات است. از ابتداي روي كار آمدن روحاني حرف و حديث‌هاي زيادي مبني بر شكست مذاكرات هسته‌اي بود و بعد از آن هم كه بزرگ‌ترين پروژه دولت يعني توافق بر سر مسائل هسته‌اي به موفقيت انجاميد، برنامه ديگر جريان رقيب كليد زده شد. اين پروژه كمرنگ كردن دستاوردهاي اين موفقيت بين‌المللي بود. ماه گذشته بود كه محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت يازدهم گفته بود كه «هر هفته شنبه‌ها اتاق فكري عليه دولت تشكيل و تصميم مي‌گيرند روي چه موضوعي تا آخر هفته براي سوءاستفاده تمركز كنند.»
همچنين در همين حوالي بود كه رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملي اعلام كرده بود كه طرح عبور از روحاني خروجي اتاق فكر عليه دولت است. پروژه‌اي كه در دو پايگاه اصلاح‌طلبان و جامعه دنبال مي‌شود. ايجاد تفرقه در بين اصلاح‌طلبان چيزي بودكه اين جريان سياسي در جريان انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به جد دنبال مي‌كرد اما اين پروژه با شكست مواجه شد. اين اتاق فكر البته اخيرا پروژه ديگري به راه انداخته كه جناح چپ و دولت به هيچ‌وجه نبايد آن را كوچك بشمارد. اتاق فكر ضد روحاني اين بار روي مساله فيش‌هاي حقوقي نجومي دست گذاشته است كه به عقيده يدالله طاهرنژاد، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران در گفت‌وگو با «اعتماد» دامن زدن به هياهو و جنجال موضوع فيش‌هاي حقوقي يك ابزار برخورد جناحي است كه مطلقا به نفع نظام نخواهد بود.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه «بي‌ترديد تنها راهبرد انتخاباتي رقيب تبليغ و تخريب عليه دولت روحاني است.»
جريان سياسي اصولگرا اما آيا مي‌تواند در ادامه راه پروژه انتخاباتي خود و تخريب رقيب گزينه واحدي را معرفي كند؟ يا كلاف سردرگم وحدت اصولگرايي سرنوشت تلخ 92 را بار ديگر به اصولگرايان خواهد چشاند؟ از همان آغاز امسال آيت‌الله موحدي‌كرماني، دبير كل جامعه روحانيت مبارز خبر از تشكيل جلسات وحدت اصولگرايي داده بود و اخيرا محمدرضا باهنر، دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري اعلام كرده بود كه در حال بررسي 30 گزينه در بين نامزدهاي محتمل جناح راست هستند. اين درحالي است كه باهنر گفته بود بايد بررسي‌ها روي اين افراد انجام بگيرد و البته حسن روحاني نيز يكي از اين 30گزينه جناح راست است كه احتمال حمايت از او در سال 96 وجود دارد؛ حمايتي كه شرط و شروط دارد.
موضع اصولگرايان اما در مورد حمايت يا عدم حمايت از حسن روحاني يكسان نيست. به گفته امير رضا واعظ آشتياني، فعال سياسي اصولگرا در گفت‌وگو با «اعتماد» شايد طيفي از اصولگرايان به سمت حمايت از آقاي روحاني بروند.
او همچنين تاكيد مي‌كند «امكان دارد كه تضارب افكاري در مورد برخي افراد جريان اصولگرايي در مورد حمايت يا عدم حمايت از روحاني وجود داشته باشد. شايد در بين برخي افراد اثرگذار در مجموعه اصولگرايي كساني باشند كه ميل به حمايت از آقاي روحاني بنا به مصالحي در انتخابات 96 داشته باشند.»
با اين حال بايد ديد كه نماي كلي حضور اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده چه خواهد بود؟ اين جريان سياسي چه راهبردي را اتخاذ خواهد كرد و از همه مهم‌تر اينكه آيا به گزينه واحد و البته با قدرت راي‌آوري بالاتري نسبت به روحاني خواهد رسيد يا خير؟ در اين خصوص با دو فعال سياسي از دو جناح كشور به گفت‌وگو پرداختيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون