• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

يد‌الله طاهر نژاد در گفت‌وگو با «اعتماد»:

تخريب روحاني برنامه انتخاباتي تندروها

اخيرا ماجراي فيش‌هاي حقوقي نجومي مطرح شده است. ارزيابي شما از اين موضوع چيست؟ عملكرد جريان تندرو و رسانه‌هاي منسوب به اين جريان را در اين رابطه چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ پروژه ضد روحاني كه جريان تندرو به كار گرفته چه هزينه‌هايي را براي كشور خواهد داشت؟
واقعيت اين است كه هيچ كس از دريافت‌هاي نامتعارف و غير عادلانه حمايت نمي‌كند و نخواهد كرد. كما اينكه رييس‌جمهور و كابينه دولت نيز موضع قاطعي نسبت به اين دريافت‌هاي غير متعارف اتخاذ كرده است و آن را محكوم كرده‌اند. واقعيت اين است كه برخورد سياسي و جناحي با اين موضوع قطعا به ضرر نظام خواهد بود و در نتيجه به تضعيف نظام منجر مي‌شود. چرا كه به نشر مطالبي كه لزوما و نهايتا به خير و صلاح كشور و نظام نيست پرداخته مي‌شود. بهتر است كه عقلاي قوم و رهبران جناح‌هاي سياسي عنايت داشته باشند كه چيزي بالاتر از مصلحت نظام نيست. اگر هم قرار است برخوردي صورت گيرد بايد به دور از هياهو و جنجال باشد. مجلس شوراي اسلامي، دولت و قوه قضاييه ابزارهاي قانوني لازم را در اختيار دارند و نيازي به جنجال پيشه كردن نيست. بيش از اينكه نياز باشد ماجراي فيش‌هاي حقوقي تبديل به چماق بر سر رقيب شود، نيازمند برخوردي عاقلانه و كارشناسانه هستيم كه بتوان يك نظام پرداخت متعادل و قابل دفاعي را ايجاد كرد تا هم مسوولان و هم مردم در سايه آن بتوانند آرامش داشته باشند. دامن زدن به اين هياهو و تبديل كردن موضوع فيش‌هاي حقوقي به يك ابزار برخورد جناحي مطلقا به نفع نظام نخواهد بود.
از آنجايي كه يك سال تا انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده است، جريان ضد روحاني سناريوهاي انتخاباتي خود را چگونه چيده است؟
بي شك از نيمه دوم امسال هجمه‌هاي جديدي براي تخريب و تضعيف دولت آقاي روحاني و شخص ايشان به راه خواهد افتاد. بايد دولت آمادگي لازم را براي برخورد مناسب با اين پديده داشته باشد. تاكنون دولت آن طور كه شايسته است نتوانسته در جهت تنوير افكار عمومي يك نظام پاسخگويي مناسب و امكان اطلاع‌رساني قدرتمندي را تمديد كند. اميد است خيلي زود دولت اين نقص را بر طرف كند و يك تيم رسانه‌اي قوي با اطلاع‌رساني به موقع و پاسخگويي دقيق به افكار عمومي مانع از تاثير تخريب‌هايي شود كه در آينده انتظارش را مي‌كشد.
به نظر شما مهم‌ترين پروژه‌هاي جريان رقيب براي انتخابات 96 چيست؟
بي ترديد جريان رقيب براي انتخابات آتي بي‌برنامه نخواهد بود. چيزي كه مسلم است اين است كه اين جريان بخش عمده‌اي از برنامه‌اش را بر تبليغ عليه دولت به كار خواهد گرفت اما دولت نيز ظرفيت‌هاي زيادي براي پاسخگويي دارد و عملكرد قابل دفاعي نيز براي افكار عمومي دارد. تنها كافي است كه تيم مناسبي را تجهيز كند كه اين تيم بتواند به موقع در عرصه حضور پيدا كند و پاسخگوي افكار عمومي باشد.
بنابراين شما معتقديد مهم‌ترين برنامه انتخاباتي رقيب، تبليغ و تخريب عليه دولت است؟
همين طور است. به اين خاطر كه جريان رقيب عملكرد خاصي نداشته كه بخواهد از خود دفاع كند. بنابراين عمده ظرفيت خود را در راستاي تضعيف رقيب به كار خواهد گرفت؛ تا دفاع از عملكرد خود. دولت آقاي احمدي‌نژاد و اشتباهات اصولگرايان در مجالس هفتم تا نهم كارنامه قابل دفاعي براي جريان اصولگرا باقي نگذاشته است. از اين رو اين جريان در اثبات برنامه‌ها و كارهاي خود نمي‌تواند چندان موفق باشد و كارنامه مثبتي در خاطر مردم ندارد كه به آن ارجاع كند. خصوصا رفتار اصولگرايان مبني بر حمايت از احمدي‌نژاد و سپس پا پس كشيدن از پاسخگويي عملكرد احمدي‌نژاد باعث شد تا مردم نسبت به اين جريان سياسي بدبين شوند.
در يكي دو ماه اخير خبرهايي از اردوگاه جريان اصولگرايي مبني بر اينكه احتمال ردصلاحيت آقاي روحاني در انتخابات 96 وجود دارد. شما اين احتمال را چقدر جدي مي‌دانيد و فكر مي‌كنيد چقدر ممكن است يك بازي سياسي باشد؟
تا به حال در تاريخ زيست جمهوري اسلامي اين اتفاق نيفتاده كه رييس‌جمهوري در دوره دوم رياست‌جمهوري‌اش ردصلاحيت شود و دور از ذهن هم هست كه چنين اتفاقي بيفتد. در هر صورت بايد شرايط را به طور دقيق رصد كرد و در جاهايي كه ممكن است نهايتا به چنين تصميماتي ختم شود زمينه آن را از بين برد و از رخداد چنين اتفاقي جلوگيري كرد. اميدواريم كه چنين اتفاقي نيفتد.
پيام سياسي چنين خبري چه مي‌تواند باشد؟
قطعا اظهارنظر زودرس در مورد بررسي صلاحيت‌ها به نفع جريان اصولگرايي نيست و طرح چنين چيزي از سوي اردوگاه اصولگرايي بر افكارعمومي هميشه تاثيري منفي داشته است. بارها هم جريان اصولگرايي افكار عمومي را در اين مورد سنجيده و پاسخ گرفته است. تعجب مي‌كنم كه اين جريان چندين باره اشتباه خود را تكرار مي‌كند.
جريان ضد روحاني براي يك دوره‌اي كردن دولت آقاي روحاني و پس گرفتن سكان مديريت اجرايي كشور با چه چهره‌هايي ممكن است به انتخابات 96 ورود كند؟
اين طور نيست كه جريان حامي آقاي روحاني نيز دست روي دست بگذارد و منتظر بنشيند تا رقيب ميدان را از دست او خارج كند. مطمئنا اصلاح‌طلبان براي پيروزي آقاي روحاني برنامه دارند. نتيجه‌اي غير از چيزي كه در سال 92 به دست آمد نخواهيم داشت. اميدوار هستم كه همه‌چيز به خير و صلاح مردم باشد.
راهبرد انتخاباتي رقيب در معرفي چهره‌هاي نامزد انتخاباتي چيست و با چه چهره‌هايي ممكن است ورود كند؟
نمي‌خواهم نام كسي را ببرم اما به طور قاطع مي‌توانم بگويم كه در جريان اصولگرايي چهره‌اي كه از اقبال عمومي براي كسب آراي اكثريت برخوردار باشد وجود ندارد.
به چهره‌هاي امتحان پس داده رجوع خواهند كرد يا چهره‌هاي جديد؟
قطعا به سراغ چهره‌هاي جديد خواهند رفت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون