• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

واعظ آشتياني در گفت‌وگو با «اعتماد»:

جرياني از اصولگرايان در انديشه حمايت از روحاني

 استراتژي و راهبردهاي اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري 96 چه خواهد بود؟
تجربه انتخابات مجلس دهم براي اصولگرايان تجربه بسيار مفيدي بوده است و اين جريان از اين تجربه مي‌تواند به‌خوبي استفاده كند. در دو انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم و شوراهاي اسلامي شهر و روستا با درس گرفتن از اين تجربيات مي‌توان گام‌هاي موثري برداشت. اگر از اين تجربيات به‌خوبي بهره بگيرند. استراتژي اصولگرايان به لحاظ چگونگي ورود به انتخابات منطقي‌تر از گذشته خواهد بود و با يك هدفگذاري تعريف شده به انتخابات ورود خواهند كرد.
 در سال 92 اصولگرايان نتوانستند نامزد واحدي براي انتخابات معرفي كنند. آيا اين جريان در سال 96 مي‌تواند به نامزد واحدي برسد؟
اصولگرايان سعي مي‌كنند با تدابير لازم و يك استراتژي تعريف شده به انتخابات ورود پيدا كنند و در عين حال، مديران اين جريان متوجه اين موضوع شدند كه انسجام و وحدت مي‌تواند عامل موفقيت اين جناح باشد و تكثر اين جريان سياسي مي‌تواند اثرات مخربي را به بار بياورد. از اين رو هم شكست در انتخابات سال 92 رياست‌جمهوري تجربه مفيدي براي اصولگرايان است و هم انتخابات مجلس شوراي اسلامي. اصولگرايان بايد تمام نقاط ضعفي را كه در ادوار گذشته انتخاباتي داشتند مورد تحليل قرار دهند؛ بايد نقاط قوت‌شان را حفظ كرده و نقاط ضعف‌شان را تبديل به قوت كنند و چالش‌هاي پيش‌رو را پيش‌بيني كرده و مورد‌ارزيابي قرار دهند. اگر يك تشكل يا گروه نخواهد ادوار گذشته انتخاباتي را مورد ارزيابي قرار دهند و به اشتباهات خود اعتراف نكند، مطمئنا دچار شكست مي‌شود. در هر انتخاباتي اصولگرايان بايد آسيب‌شناسي لازم را انجام دهند؛ نگاه‌هاي جامعه را مورد ارزيابي قرار دهند و يك هدفگذاري منطقي را سرلوحه كارشان قرار دهند.
 چگونه جناح راست مي‌تواند به وحدت برسد؟
براي رسيدن به وحدت كه يكي از عوامل مهم در پيروزي هر يك از جريان‌هاي سياسي در انتخابات است، مولفه‌هاي زيادي را مي‌توان نام برد. وحدت در كلام، وحدت در نگاه سياسي و گفتمان و وحدت در تبعيت از موضوعات تشكيلاتي همه براي انسجام در يك جناح لازم است. براي موفقيت مجموعه اصولگرايي تشكل‌ها بايد از سهم‌خواهي پرهيز كنند و يك استراتژي كلان را تعريف كرده و همه يكدل آن را دنبال كنند. اين‌گونه نباشد كه گروهي در مجموعه اصولگرايي فكر كند كه همه‌چيز را خود بايد تدوين و تعريف كند و هر آنچه مورد توافق با اين گروه نيست را نپذيرفته و نظر خودش را تحميل كند. البته اجتناب‌ناپذير خواهد بود كه برخي گروه‌ها ساز مخالف بزنند يا نگاه متفاوت داشته باشند. هم در مجموعه اصولگرايان تجربه وجود دارد و هم در مجموعه اصلاح‌طلبان. هرچه وحدت و انسجام پررنگ‌تر باشد ضريب موفقيت بيشتر خواهد شد. اصولگرايان بايد با دقت گزينه‌هاي موجود براي معرفي در انتخابات سال 96 را بررسي كنند.
 جناح راست چقدر از افكار عمومي تحليل درستي دارد و نياز‌ها و مطالبات آنها را مي‌شناسد؟
با وجود اينكه مردم ايران در انتخابات غيرقابل‌پيش‌بيني هستند، در عين حال مي‌توان نكات ظريف در رفتارهاي مردم را مورد تحليل قرار داد و نيازهاي جامعه و مشكلات آن را به‌طور منطقي بررسي كرد. جناح راست نيز بر اين باور است كه نگاه جامعه را در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي بايد تحليل كرد. در انتخابات 96 نيز مي‌كوشيم به اين مساله توجه داشته باشيم.
چقدر احتمال مي‌دهيد اصولگرايان از روحاني در انتخابات 96 حمايت كنند؟
در مورد حمايت يا عدم حمايت اصولگرايان از آقاي روحاني هنوز تصميمي گرفته نشده است. تا الان آقاي روحاني نشان داده كه در زمينه سياست خارجي، سياست داخلي، اقتصاد و خصوصا مسائل فرهنگي نتوانسته موفق عمل كند. از موضوع برجام و مذاكرات گرفته تا مسائل اقتصادي در كشور و حتي معضلات فرهنگي دولت يازدهم چندان موفق نبوده است. اينكه بنا به مصالحي اصولگرايان از آقاي روحاني بخواهند حمايت كنند، قابل پيش‌بيني نيست.
 يعني حمايت از آقاي روحاني منتفي است؟
 شايد طيفي از اصولگرايان به سمت حمايت از آقاي روحاني بروند ولي آنچه امروز از اردوگاه اصولگرايي برداشت مي‌شود اين است كه از عملكرد دولت آقاي روحاني نارضايتي وجود دارد.
 حمايت يا عدم حمايت از آقاي روحاني ممكن است شكافي در جريان اصولگرايي ايجاد كند؟
امكان دارد كه تضارب افكاري در مورد برخي افراد در جريان اصولگرايي در مورد حمايت يا عدم حمايت از روحاني وجود داشته باشد. شايد در بين برخي افراد اثرگذار در مجموعه اصولگرايي كساني باشند كه ميل به حمايت از آقاي روحاني بنا به مصالحي در انتخابات 96 داشته باشند. به‌هر‌حال هر كنش و واكنشي اثرات خودش را دارد و نمي‌تواند بي‌تاثير باشد اما امروز دولت يازدهم را نمي‌توان دولت موفقي ارزيابي كرد و كساني كه مايل به حمايت از آقاي روحاني هستند بايد اعلام كنند كه چه استدلال و منطقي دارند. بايد بگويند كه آيا برداشت آنها مربوط به سياست داخلي است يا سياست خارجي و آيا صلاح نيست كه رييس‌جمهور در ايران يك‌دوره‌اي باشد. بايد منتظر ماند تا ببينيم اين افراد در زمان مقتضي چه پاسخي خواهند داشت. به هر حال يك سال تا انتخابات 96 باقي مانده است و اين يك سال در رفتارها و كنش‌هاي هر يك از دو جريان سياسي بر اساس تحولات سياسي داخلي و خارجي مي‌تواند موثر واقع شود. آنچه مهم است اين است كه دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب در صورتي مي‌توانند در انتخابات نتيجه مطلوب خود را كسب كنند كه بر وحدت و انسجام دروني خويش تاكيد كنند. همچنين اقدامات دولت روحاني در يك سال باقيمانده از عمر دولت يازدهم مي‌تواند نقش مهمي در كنش‌ها و رفتارهاي دو جريان سياسي داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون