• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

كتابخانه

نقد نظريه روشنفكران ديني در خصوص وحي
مساله وحي يكي از بنيادي‌ترين آموزه‌هاي اديان الهي است. در اسلام اين مساله از اهميت بيشتري برخوردار است. چراكه داراي متن وحياني تحريف‌ناشده است. متفكران اسلامي در طول تاريخ تلاش كرده‌اند تا به تحليل اين پديده بپردازند. متكلمان و فيلسوفان هر يك از منظري خاص به آن پرداخته‌اند. در دوران جديد برخي متفكران اسلامي با تاثير‌پذيري از تفكرات غربي تحليل‌هاي جديدي در باب وحي صورت گرفت. شاه ولي‌الله دهلوي، احمد خان هندي، اقبال لاهوري و حامد ابوزيد از جمله شخصيت‌هايي هستند كه در باب وحي آراي جديدي ارايه كرده‌اند. البته در ميان متفكران داخلي هم كساني هستند كه نظريات جديدي را طرح كرده‌اند. نويسنده كتاب «انكار قرآن» با پرداختن به آراي برخي از متفكران گذشته در تبيين وحي، سعي كرده اختلاف نظرهاي تلقي سنتي از پديده وحي را با تفسيرهاي جديد آشكار كند.
 به اعتقاد نويسنده اين كتاب تفسيرهاي جديد فاقد مباني فلسفي و كلامي قابل دفاعي است و در عين حال نه تنها از عهده نقد و نظر پيشينيان بر نيامده‌اند كه استدلال آنها نيز قوت چنداني ندارند و در واقع هم ادله برون ديني و هم ادله دروني برخلاف نظر آنها است.

 

علي از زبان علي
مرحوم دكتر سيد جعفر شهيدي نويسنده و مورخ صاحب نام معاصر كشورمان آثار ارزشمندي را در حوزه تاريخ و سيره ائمه(ع) از خود به يادگار گذاشته است. «زندگاني اميرمومنان(ع)» يكي از مجلدات مجموعه چهره‌هاي معصمومين است كه چاپ سي و نهم آن توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامي به چاپ رسيده است.
مرحوم سيدجعفر شهيدي در اين كتاب كوشيده است تا تصويري از زندگي نخستين امام شيعيان ارايه دهد.


تحليلي بر آثار و زندگي شهيد صدر
سيدمحمدباقر صدر بدون ترديد يكي از مهم‌ترين انديشمندان بزرگ جهان اسلام و از مصاديق بارز يك عالم ديني است. او به خانواده عالم و سرشناس صدر تعلق دارد. آيت‌الله صدر در عمر 48 ساله خود آثار سترگي بر جاي گذاشته است كه برخي از آنان همچون اقتصادنا همچنان به عنوان يكي از مهمترين آثار در حوزه اقتصاد اسلامي مورد مراجعه دانش‌پژوهان است، به ويژه برخي از آثار علمي او مربوط به دوران جواني است. ابعاد گوناگون نظري و عملي او از وي چهره‌اي كم نظير در تاريخ معاصر اسلامي ساخته است. عبدالله نصري در كتابي كه با عنوان «صدر انديشه» منتشر كرده به زندگي، آرا و انديشه‌هاي اين متفكر اسلامي معاصر پرداخته است.
فراز و فرود يك زندگي، از اسارت تا شهادت، خاندان صدر، صدر و انقلاب اسلامي، شخصيت اخلاقي، آثار علمي، تاليفات و تقريرات، معرفت‌شناسي، تجربه‌گرايان و استقراء، روش ذاتي، مباحث كلامي، انتظار بشر از دين، انديشه سياسي، آزادي و انواع آن، جامعه تاريخ، فلسفه تاريخ، اقتصاد اسلامي، وظايف اقتصادي دولت، بانكداري بدون ربا، نظام اجتماعي انسان، اجتهاد و نهاد مرجعيت، حوزه و مرجعيت و... از جمله مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون