• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

وقتي مسلمانان در اعتراض به كشف حجاب قيام كردند

20 تير
حمله مشروطه‌‏طلبان براي تصرف تهران
با مرگ مظفرالدين‌شاه و روي كار آمدن فرزندش، محمدعلي‌شاه، وي با وجود امضاي فرمان مشروطه، از همان ابتداي امر با آن مخالفت مي‏ورزيد و به بهانه‌هاي مختلف درصدد از بين بردن آن بود. سرانجام وي به بهانه ترور ناموفق خود، مجلس شوراي ملي را در دوم تيرماه 1287ش به توپ بست و مجاهدان و مشروطه‌خواهان را سركوب كرد. اين عمل شورش‏هاي متعددي را در شهرهاي گوناگون كشور برانگيخت و سرانجام مجاهدان تصميم به فتح تهران و خلع محمدعلي‌شاه از قدرت گرفتند. نخستين جنبشي كه براي فتح تهران و بركناري محمدعلي شاه قاجار به عمل آمد از ناحيه محمدولي‌خان تنكابني، سپهدار اعظم و ياران او بود. سردار اسعد بختياري و معروف به صمصام‌السلطنه نيز پس از چندي به او ملحق شده و پس از مقداري درگيري با قواي دولتي، وارد تهران شدند. در تهران نيز مقداري زد و خورد روي داد و محمدعلي‌شاه كه خود را در برابر آزاديخواهان و مشروطه‏طلبان ناتوان مي‌ديد به سفارت روس پناهنده شد. در همان روز با حضور فاتحان و نمايندگان مجلس جلسه‏اي فوق‌العاده در بهارستان منعقد شد و پس از خلع محمدعلي‌‍شاه از سلطنت، احمد ميرزاي وليعهد را در 12 سالگي به شاهي برگزيدند.

21 تير
قيام مسجد گوهرشاد مشهد عليه كشف حجاب
پس از آنكه زمزمه قالب كشف حجاب به مردم رسيد اعتراضات سراسري، كشور را فراگرفت. در اين ميان يكي از علماي مشهد در شوراي مجتهدان شهر، به عنوان نماينده معرفي شد تا با رضاخان مذاكره كند ولي به محض رسيدن به تهران، به دستور رضاخان بازداشت و در ري ممنوع‏الملاقات شد. مردم كه در مسجد گوهرشاد مشهد به اين امر اعتراض داشتند، خواهان مراجعت آن عالم شدند. در ادامه اعتراضات، در روز شنبه 21 تيرماه 1314، در مسجد گوهرشاد، شعارهاي ضدسلطنت و ضدحجاب‌زدايي داده شد. قواي دولتي كه مقاومت مردم را ديدند به دستور رضاخان به اجتماع آنان يورش برده و تعداد زيادي از معترضان را كشتند.

22 تير
شكست «محمدعلي شاه» از مشروطه طلبان
در پي اعمال مستبدانه محمدعلي‌شاه قاجار و سركوب آزاديخواهان، تعدادي از مشروطه‌طلبان به فكر فتح تهران و سرنگوني شاه افتادند. از اين رو به سمت پايتخت به راه افتادند و 22 تير 1288ش وارد شهر شدند. پس از آنكه نيروهاي محمدعلي‌شاه، در نبردهاي مختلف از قواي مشروطه شكست خوردند، سرانجام درگيري نهايي در تهران روي داد و مشروطه‏طلبان به راحتي تهران را تسخير كردند.
23 تير
آغاز نخستين دوره مجلس خبرگان رهبري
مجلس خبرگان رهبري يكي از اركان اساسي نظام جمهوري اسلامي ايران است كه از همان سال‌هاي نخستين پيروزي انقلاب اسلامي شروع به فعاليت كرد. نخستين مجلس خبرگان رهبري در شرايطي كه كشور، در حال نبردي نابرابر با حكومت عراق بود تشكيل شد. انتخابات نخستين دوره مجلس خبرگان رهبري، با شركت 18 ميليوني مردم ايران در 19 آذر 1361 برگزار شد و 75 نفر از نمايندگان مجلس خبرگان تعيين شدند. نخستين نشست مجلس خبرگان رهبري كه در واقع نخستين مجلس خبرگان جامعه اسلامي پس از خبرگان قانون اساسي بود، در 23 تيرماه 1362 تشكيل شد و با پيام حضرت امام، افتتاح شد. مهم‌ترين اقدام در كارنامه مجلس اول خبرگان رهبري، تعيين رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌الله خامنه‏اي است.
24 تير
ترور آيت‌الله «سيدعبدالله بهبهاني»
آيت‌الله سيدعبدالله بهبهاني در اوايل قرن سيزدهم هجري شمسي در شهر نجف اشرف به دنيا آمد و تحت توجهات پدر خويش، سيد اسماعيل مجتهد بهبهاني، تحصيل علوم ديني را آغاز كرد. با آغاز نهضت مشروطه، به صف مبارزان پيوست و با همكاري آيت‌الله سيدمحمد طباطبايي، رهبري مشروطه‏خواهان را به عهده گرفت. پس از به توپ بستن مجلس و پس از ضرب و شتم و اهانت به ايشان، به دستور محمدعلي شاه قاجار به كرمانشاه تبعيد شد و پس از چند ماه راهي عتبات شد. بهبهاني پس از فتح تهران توسط مشروطه‏طلبان، به پايتخت بازگشت و از آن پس نفوذ فوق‌العاده‏اي در مجلس پيدا كرد. ميانه‏روها كه اكثريت مجلس دوم را تشكيل مي‏دادند از بهبهاني پيروي مي‌كردند. سرانجام با نقشه تندروها، در 24 تيرماه 1289 ش به خانه وي رفته و با شليك سه گلوله، او را به شهادت رساندند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون