• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3576 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۷ تير

مردم چراغ سينماها را روشن نگه داشتند

فروش ۸۵ ميليارد توماني فيلم‌ها از ابتداي سال تاكنون

علي مطلب‌زاده

امسال سال سينماست و قرار است سال سينما بماند. آمار خوب در فروش فيلم‌هاي سينمايي ايران كه در سه‌ماهه اول امسال ركورد جديدي را به نام خود ثبت كرده بود در نخستين ماه تابستان و اضافه شدن فيلم‌هايي همچون «باركد» ساخته مصطفي كيايي، «رسوايي 2» مسعود ده‌نمكي و «دراكولا» ساخته رضا عطاران به چرخه اكران ادامه پيدا كرد و اين فيلم‌ها با فروش‌هاي پنج ميلياردي، سه ميلياردي و دو ميلياردي رقم فروش كل فيلم‌ها را از ابتداي امسال به 85 ميليارد تومان رساندند. در حالي‌ كه تنها يك ماه از تابستان گذشته، سينماهاي كشور روزهاي شلوغي را پشت سر مي‌گذارند و بر اساس برآورد اعلام شده تا اينجاي كار سينماهاي كشور با اين ميزان فروش ركورد زده‌اند و به‌طور متوسط هر هفته بيش از پنج ميليارد تومان فروش داشته‌اند. در اين بين البته فيلم‌هاي يك ميلياردي هم كم نيستند و حالا اكران فيلم‌هايي مثل «ايستاده در غبار» اميرحسين مهدويان تا «آااادت نمي‌كنيم» ساخته ابراهيم ابراهيميان كه رقم فروش يك ميليارد را بعد از چند هفته اكران به نام خود ثبت كردند، نشان مي‌دهد سليقه مخاطبان سينمايي هم دچار تغييراتي شده است.
در اين ميان «باركد» ساخته مصطفي كيايي شرايط متفاوت‌تري را تجربه مي‌كند. اين فيلم در ۳۷ روز نمايش و با در اختيار داشتن ۷۵ سالن سينمايي به فروش پنج ميليارد و ۶۰ ميليون توماني رسيده است. در آخرين ساخته مصطفي كيايي كه يكي از متفاوت‌ترين فيلم‌هاي او در مقايسه با «ضد گلوله» يا «عصر يخبندان» هم محسوب مي‌شود؛ بهرام رادان، سحر دولتشاهي، پژمان بازغي، بهاره كيان‌افشار، محسن كيايي و رضا كيانيان بازي مي‌كنند. «باركد» فيلمي كمدي از جنس ساخته‌هاي كيايي است و او تلاش كرده است در اين فيلم نقاط ضعف فيلم قبلي خود «عصر يخبندان» را جبران كند. اين فيلم با توجه به حضورش در سي‌وچهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در هيچ بخش نامزد دريافت سيمرغ نشد و بنابراين معادلات مربوط در مورد فيلم‌هاي پرفروشي مثل
«ابد و يك روز» را كه به خاطر كسب بيشترين سيمرغ از جشنواره فيلم فجر از همان آغاز اكران براي آن فروش ميلياردي برآورد مي‌شد، به هم زد.
«دراكولا» ساخته رضا عطاران با در اختيار داشتن ۵۲ سالن سينمايي و تنها با ۱۶ روز نمايش به فروش دو ميليارد و ۵۰ ميليون تومان رسيده است. با توجه به حضور رضا عطاران، بازيگر- كارگردان پرفروش سينماي ايران در اين فيلم از همان ابتدا فروش بالايي براي اين فيلم پيش‌بيني مي‌شد. هر چند رضا عطاران تا اينجاي كار هم نام خودش را به عنوان پرفروش‌ترين چهره سينماي ايران در سال جاري ثبت كرده است. «من سالوادور نيستم» با بازي او كه به عنوان يكي از فيلم‌هاي اكران نوروزي در نظر گرفته شده بود در مجموع بيش از بيست‌وپنج ميليارد فروخت و فروش خوب سينما را در سال جديد كليد زد. اگرچه با مقايسه فروش فيلم‌هاي «من سالوادور نيستم» و «دراكولا» نشان مي‌دهد كه رضا عطاران همچنان در حضورش به عنوان بازيگر در يك فيلم موفق‌تر از وقتي است كه خودش هم كارگرداني فيلم را برعهده مي‌گيرد.
فروش «رسوايي ۲» تازه‌ترين ساخته مسعود ده‌نمكي كه در ادامه «رسوايي» ساخته شده در ۷۱ روز نمايش در ۳۱ سالن سينمايي به ۳ ميليارد و ۱۱۰ ميليون تومان رسيده است. اين ميزان فروش، در مقايسه با ديگر فيلم‌هاي اين كارگردان بسيار كمتر بود. اما آيا به قول ده‌نمكي در حق اين فيلم اجحاف شده است؟
قسمت اول «رسوايي» هم بر اساس اعلام سايت فارابي در تهران بيش از دو ميليارد و 500 ميليون تومان فروش داشت. با اين حساب به نظر مي‌رسد ساخت سري دوم و سوم فيلم‌هاي موفق ممكن است چندان با موفقيت در گيشه روبه‌رو نشود.
«آااادت نمي‌كنيم» ساخته ابراهيم ابراهيميان هم توانست در ۴۴ روز نمايش و در اختيار داشتن ۴۰سالن به رقم ۱ ميليارد و ۶۰۰ ميليون توماني برسد. اين فيلم روايت داستاني از دو خانواده متوسط است كه زماني پرداختن به آن در سينما رقم فروش بالايي را براي فيلم به همراه داشت. بازي دو چهره سينما يعني هديه تهراني و محمدرضا فروتن در اين فيلم هم از جمله مواردي بود كه انتظار فروش بالايي را براي اين فيلم ايجاد كرده بود. حالا بايد ديد اين فيلم در ادامه مي‌تواند با توجه به اين موارد فروش چند ميلياردي را در پرونده خود ثبت كند يا نه. «دختر» به كارگرداني رضا ميركريمي ديگر فيلم در حال اكران اين روزهاست كه در ۲۳ روز اول اكران با در اختيار داشتن ۴۴ سالن نمايش ۷۰۰ ميليون تومان فروش داشته است و بدون شك اين فيلم هم در روزهاي آينده فروش ميلياردي را تجربه خواهد كرد.
«زاپاس» ساخته برزو نيك‌نژاد فيلمي است كه در جدول فروش در رتبه آخر ايستاده است. اين فيلم تا اينجاي كار با در اختيار داشتن ۳۸ سالن سينما در تهران ۶۲۰ ميليون تومان فروش داشته است. اين ميزان فروش كم در حالي براي يك فيلم كمدي از جنس «زاپاس» رقم مي‌خورد كه تا همين چند سال پيش فيلم‌هاي كمدي از اين جنس فروش‌هاي ميلياردي را تجربه مي‌كردند. نگاهي به آمار و ارقام فروش سينماي ايران در سال 95 نشان مي‌دهد، ذايقه مخاطب تغيير كرده است. با استقرار دولت يازدهم، سازمان سينمايي تلاش خود را به كار گرفت تا اكران برابري را به توليدات سينماي ايران بدهد. در اين ميان شوراي صنفي نمايش، با در نظر گرفتن فيلم‌هاي متفاوت و موضوعات مختلف در چينش اكران، معادلات فصل خوب اكران فيلم‌ها را برهم زد و حالا تمام كارگردان‌ها و تهيه‌كننده‌ها متقاضي اكران فيلم‌هاي‌شان در همه فصل‌ها و ماه‌هاي سال هستند. با اين همه نوروز همچنان طلايي‌ترين فصل اكران فيلم‌هاي سينمايي است.
اما فروش خوب سينماي ايران در طول چهار ماه پايان ماجرا نيست. مخاطبان سينما منتظرند تا آخرين ساخته اصغر فرهادي را روي پرده سينماهاي ايران ببينند. اين اتفاقي است كه تا يكي دو ماه ديگر خواهد افتاد و با توجه به تجربه‌هاي موفق فيلم‌هاي فرهادي در فروش داخلي هنوز هم بايد منتظر ركوردشكني بيشتر در فروش سينماها در سال جاري بود. ركوردي كه شايد بتوان با توجه به ميزان فروش سينماها در چهار ماه ابتدايي سال رقمي حدود ۱۱۰ ميليارد تومان را براي پايان تابستان سينماي ايران درنظر گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون