• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3149 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۷ دي

نقش روابط عمومي‌ها دربحران‌هاي شهري

  محمد تقي ملايري٭ / ناپلئون بناپارت مي‌گويد: «حكومت را مي‌توان با زور و سرنيزه به دست آورد اما براي حفظ آن ناچار بايد به افكار عمومي تاكيد كرد.» اين جمله معروف «ناپلئون» اهميت فوق‌العاده افكار عمومي را مي‏رساند كه در واقع افكار عمومي از لشكر و حشم قدرتمندتر و نگهدارنده قدرت و حكومت است. در جهاني كه ما آن را با نام دنياي ارتباطات مي‏شناسيم و قدرت وسايل ارتباط جمعي حرف اول را مي‏زند، بدون شك اين افكار عمومي است كه قدرت را به رسانه‌ها اعطا كرده است. رسانه‌ها امروز ضمن ارتباط با افكار عمومي و نفوذ بر آن قدرت بلامنازعه عصر حاضر را به دست آورده‏اند. در دنياي امروز به جز رسانه‌ها و در زيرمجموعه ارتباطات «روابط عمومي» قرار دارد. بعضي مي‌گويند روابط عمومي از متن و بطن رويدادها برخاسته است، پس اين توانايي را دارد كه به سهولت با رويدادها ارتباط برقرار كند. برقراري ارتباط با رويدادها و افكار عمومي كار را آسان‏تر مي‌كند. پس نبايد به حوادث بي‏توجهي كرد. بي‏توجهي به حادثه يعني بروز بحران و شناسايي حوادث بحران‏زا و اولويت‏بندي آنها از مهم‌ترين امور است. شناسايي بحران‏ها، اولويت‏بندي بحران‌ها و تدوين چرخه حيات حوادث) تولد، رشد، بلوغ و نزول (از مرحله تهيه بالقوه تا مرحله بحران‏زا از جمله امور اساسي روابط عمومي است. به‌طور كلي رويدادهاي غيرمترقبه به دو گروه عمده تقسيم مي‌شوند:
الف - رويدادهايي كه بيشتر عوامل اجتماعي سبب ايجاد آن مي‌شود چون جنگ، تصادف و...
ب - رويدادهاي طبيعي كه حاصل موقعيت طبيعي هستند چون زلزله، سيل، خشكسالي، فوران آتشفشان و...
بايد يادآور شد كه كار اصلي روابط عمومي پيشگيري است، نه درمان. عملكرد روابط‌عمومي در برخورد با بحران‌هاي مختلف به خصوص بحران‌هاي شهري را مي‌توان در سه مرحله مورد ارزيابي قرار داد:

الف - مرحله قبل از بحران

نخستين گام در مديريت بحران، شناسايي خطرات است. يكي از راه‌هاي شناسايي بحران، شناسايي حوادث بحران‏زا و اولويت‏بندي آنهاست. شناسايي، اولويت‏بندي و برنامه‏ريزي پاسخگويي به پيام‏هاي كذب، آنچه تحريف شده است، آنچه در ابهام است و بسياري از موضوعات بحران‏زا، كار روابط عمومي است و اما متاسفانه بسياري از كاركنان و واحدهاي روابط عمومي تنش مي‏آفرينند. در مواقع بروز تنش و تشنج بر سرعت و هيجان آن مي‏افزايند زيرا هرگز نمي‏دانند بررسي و رفع مشكلات بحراني از كجاي روابط عمومي واقع شده است و چه بايد بكنند.  ستاد بحران كه پاسخگوي شايعات، ابهامات و هيجانات است، زيرمجموعه مديريت امور و رويدادها است. به‌طور كلي بحران‏هاي عيني و ذهني به چند شكل عمده بروز مي‌كند: حوادث غيرمترقبه، هيجانات، شايعات و... كه مجموعه‏يي از انتقادات، شكايات، ابهامات، تحريفات را دربرمي‌گيرد. اما درباره شايعه بايد گفت وسيله انتقال شايعه كلام (شفاهي) است. كاركرد عمده شايعه نيز اين است كه شايعه، سخن‏چيني و پيشگويي جاي هر خلأ اطلاعاتي را پر مي‌كند. به بياني، براساس يك فرمول معروف در روابط عمومي: ابهام + اهميت = شايعه با چنين نگاهي عمده‏ترين وظايف روابط عمومي در وضعيت بحران عبارت است از: الف - مشاوره به سياستگذاري سازمان و مديريت سازمان / ب - اطلاع‏رساني به موقع از كانال‏هاي درست / ج - ارتباط رودررو و مستقيم با مردم كه كامل‏ترين و موثرترين شكل ارتباط است / د - نفوذ روي تصميمات و موثر در تصميم‌گيري.
اما وقتي روابط عمومي مسووليت مي‏يابد كه تصميم بسازد، تصميم بگيرد و به درستي ارتباط برقرار كند و اطلاعات درست انتشار دهد، بايد اطلاعات در اختيار داشته باشد و پيش زمينه‌هاي آن را ايجاد كرده باشد. همچنين آمار و اطلاعات جمع‌آوري شده در مواقع آرامش و قبل از بروز بحران مي‌تواند در زمان بحران ما را در تصميم‌گيري درست و سريع ياري كند. به اين ترتيب كه قبل از بروز بحران واحدهاي كمكي را شناسايي كرده باشيم، آدرس، تلفن، فاكس، مسوولان و محل واحدهاي كمكي و به خصوص واحدهاي كمكي لازم براي حوادث و رويدادهاي غيرمترقبه همچون آتش‏نشاني، بيمارستان‌هاي محلي هلال‏احمر را شناسايي كرده باشيم. تهيه بريده جرايد از حوادث قبلي كه هميشه به روز باشد از منطقه، كشور و جهان مي‌تواند ما را در پاسخگويي ياري رساند.  از سويي آموزش مصاحبه‌هاي تلويزيوني، راديويي، تلفني و كنفرانس مطبوعاتي براي مديران ارشد و مديران محلي درباره حساسيت خبرها و مصاحبه در موقعيت بحران بخشي از سنگيني بار روابط عمومي را كم مي‌كند، آنان بايد بدانند چگونه، چقدر و چه اطلاعاتي به خبرنگاران ارايه كنند و از حقيقت‏گويي ترس نداشته باشند. آموزش خبرنگاران و آشنايي آنان با كاستي‏ها و قوت‏هاي سازمان بخشي از مشكلات را رفع مي‌كند، تحليل تمايلات، خواسته‌ها، نظرات و پيشنهادات مردم درباره عملكرد سازمان براي برنامه‏ريزي و تصميم‌گيري فوق‌العاده مهم است. آموزش كمك‏هاي اوليه براي نيروي انساني كه ممكن است از موقعيت رويدادها و حوادث غيرمترقبه قرار دارند مي‌تواند ما را آماده‏تر داشته باشد. نظرسنجي براي بررسي وضعيت موجود و جلوگيري از بروز بحران يا كاهش شدت بحران يكي از تكنيك‏هاي روابط عمومي در مرحله قبل از بحران است. به هر حال بحران‏هاي عمده تكنيك‏هاي خود را مي‏طلبد كه بايد شناسايي شوند و برنامه‏ريزي مناسب آن انجام شود كه تنها به گوشه‏يي از آن اشاره شد.

ب- مرحله حين بحران

با بروز بحران كار عمده روابط آغاز مي‌شود. شايعات و اخبار دروغ يا اشتباه، كار روابط عمومي را سخت مي‌كند. «قانون بسيار مهم ارتباطات در وضعيت بحراني: 1 - به همه آن را بگو 2 - زود بگو 3 - با صداقت بگو.» رسانه‌هاي بخش عمده‏يي از كار را به عهده دارند، پس بايد براي جلوگيري از اخبار اشتباه و احيانا دروغ همكاري با رسانه‌ها را به سرعت آغاز كرد. در اين ميان استفاده از راديو را بعضي از كارشناسان جدي‏تر مصاحبه كرده‏اند. شايد يكي از مهم‌ترين راه‌هاي جلوگيري از تحريف اين باشد كه مسوولان روابط عمومي بايد هميشه اطلاعات را به موقع در اختيار سازمان و مخاطبان خود قرار دهند تا خبري جعلي چاپ نشود و مجبور به چاپ خبر اصلاحي شوند زيرا خبر جعلي تاثير بيشتري از خبر اصلاحي دارد و به راستي كه ارسال و انعكاس اخبار غلط، دروغ و ناقص خود بحران است. اغلب تابلوهاي راهنما، صدور مجوز براي كساني كه حق ورود به منطقه بحران را دارند، انتقال خبرنگاران به محل حادثه، ارسال مكتوب اطلاعات لازم به مديران در جهت اينكه راه‏حل را بيابند و از آخرين اتفاقات خبر داشته باشند از جمله اموري است كه در حين بحران انجام مي‌گيرد. سمعي و بصري روابط عمومي نيز بايد بجد نسبت به ثبت و ضبط حوادث كوشا باشد تا در مواقع لازم دلايل مستند در اختيار داشته باشد.

ج - مرحله بعد از بحران

با پايان يافتن بحران، تقدير از خبرنگاران درستكار و سازمان‌هايي كه روابط عمومي را براي بهبود وضعيت ياري رسانده‏اند از وظايف روابط عمومي‏هاست. گزارشي از مجموعه حوادث از ابتدا تا انتها و به روايت‏هاي مختلف اما شفاف براي مديران و گزارشگران مطبوعات ارسال مي‌شود. ارسال گزارش‌هاي صادقانه و به روايات مختلف به رسانه‌ها، اعتماد آنان را به روابط عمومي بيشتر مي‌كند زيرا باور اين است كه روابط عمومي‏ها به خصوص در مواقع بحران پرده‏پوشي مي‌كنند، پس روابط عمومي با ارسال گزارش‌ها مي‌تواند به گزارش‌هاي بعد از بحران رسانه‌ها كمك كند زيرا عموما رسانه‌ها بعد از بحران‌ها به تفسير تحليل و تشريح حادثه‌ها مي‏پردازند. براي تحليل و تفسير آنچه اتفاق افتاده است گزارشگران به مجموعه‏يي از اطلاعات حادثه به روايت‏هاي مختلف و انجام گفت‌وگو با كارشناسان و مديران نيازمند هستند. آنان نيازمند مصاحبه براي پيشگيري وقايع در آينده خواهند بود و به شما رجوع خواهند كرد، پس بايد مديران را از موضوع و احتمال آن مطلع ساخت و در تصميم‏سازي به مديران كمك كرد تا از مصاحبه كردن طفره نروند.

نتيجه‏گيري

در حوادث از بين رفته منابع و بيشتر از همه نيروي انساني به عنوان اصلي‏ترين و باارزش‏ترين منبع و سرمايه عمده‏ترين بحث است. مخاطبان و كاركنان سازمان جزو منابع انساني هستند كه در ارتباط با رويدادها و بحران‌ها درباره آنان صحبتي نشد اما ضروري است كه بايد در ارتباط با آنان برنامه‏ريزي كرد. مخاطبان در حيطه ماموريت‏ها ممكن است مريض يا مصدوم شوند يا ممكن است به‌طور طبيعي رخت از جهان بربندند. كاركنان نيز در گردونه حوادث در معرض بيماري، مصدوميت يا مرگ طبيعي و غيرطبيعي واقع هستند كه اين موارد نيز از زمره موقعيت‏هاي بحران محاسبه مي‌شود. همه موارد ممكن است انفرادي يا دسته‌جمعي اتفاق بيفتد. بحران منابع شايد عمده‏ترين بحران‏ها باشد زيرا در بطن نيروي انساني مي‌تواند تمام بحران‌ها زاييده شود، اين اهميت ارتباطات سازمان را نشان مي‌دهد.
٭كارشناس و پژوهشگر روابط عمومي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون