• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3592 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۶ مرداد

بورس در هفته‌اي كه گذشت

استعفاي رييس، احياي بورس

ميترا فرخ‌پور كارشناس ارشد مديريت بازرگاني و فعال بازار سرمايه

استعفاي محمد فطانت فرد، رييس سازمان بورس مهم‌ترين و اثرگذارترين عامل رشد شاخص بورس در هفته گذشته بود! شوراي عالي بورس در هفته اول مرداد با استعفاي وي موافقت و شاپور محمدي رييس سازمان بورس شد. محمدي در پاسخ به سوالي مبني بر چگونگي ارزيابي بازار بورس تا پايان سال گفت، چشم‌انداز بازار سرمايه را تا پايان سال جاري، مثبت مي‌بيند. بازار سرمايه، بالاخص حقوقي‌هاي بازار عملا اين تغيير را به فال نيك گرفتند و در معاملات‌شان اين را نشان دادند. بسياري از فعالين بازار انتظار دارند با وجود اين تغييرات، عمر ليدري گروه خودرو رو به پايان برسد حال بايد ديد كدامين صنعت مي‌تواند جايگاه خود را به تثبيت برساند.
در هفته اول مرداد ماه شاخص بورس با افزايش 1712 واحدي به 76226 واحد رسيد و معادل    3/2 درصد رشد را به ثبت رساند. شاخص در هفته دوم پس از سه روز تعطيل كار خود را مثبت آغاز كرد و در آخرين روز كاري شاهد رشد قابل ملاحظه و باز پس‌گيري سطح 77 هزار واحدي بوديم به‌طوري كه كار خود را با 03/1 درصد رشد پايان داد و به ارتفاع 77883 واحد رسيد. در اين هفته آمارهاي انجمن جهاني فولاد اعلام كرد، توليد فولاد ايران در ماه ژوئن- خرداد 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3/11 درصد و در شش ماه نخست سال جاري ميلادي 2/5 درصد افزايش داشته است. همچنين با توجه به رشد قيمت روي در بازار جهاني تا سطح 2270 دلار در هر تن، توليد‌كنندگان روي نظير فولاد‌سازان در خلال چند هفته گذشته تعديل‌هاي قابل توجهي را اعلام كردند. به طوري كه نمادهاي وابسته به اين گروه در بازار بورس با اقبال و افزايش تقاضا روبه‌رو شدند. با افزايش تقاضا دركاموديتي‌هاي ديگر در بازار‌هاي بين‌المللي، در گروه‌هاي فلزي و معدني نيز شاهد افزايش تقاضا و معاملات مثبت بوديم تا جايي كه نمادهايي مثل كگل، ومعادن، كروي، كمنگنز و تكنار با جهش قيمتي و صف خريد، كار خود را در اين هفته به پايان رساندند. در خصوص گروه پالايشگاهي با وجود نزول قيمت جهاني نفت، نمادهاي وابسته به اين گروه، مانند شبريز، شبندر، شتران و... معاملات مثبتي را پشت سر گذاشتند. در خصوص گروه خودرويي، درآغاز هفته، اكثرا شروعي مثبت داشتند. اين گروه در ميانه هفته معاملاتي منفي داشت و در نهايت در پايان هفته شاهد معاملات مثبت در اكثر نمادهاي آن بوديم. در اين ميان برخي نمادها همچون خمحركه، خگستر، خمتور و خچرخش از اقبال بيشتري برخوردار بودند و نماد خساپا با رشد حدود 5 درصدي مورد بازگشايي قرار گرفت كه برخلاف انتظار و با وجود بازگشايي مناسب شاهد افزايش عرضه‌ها و منفي شدن آن بوديم. همچنين با توجه به انتشار نامه جديد بانك مركزي به ايران‌خودرو مبني بر فروش دارايي بانك پارسيان، شاهد افزايش تقاضا در نمادهاي خگستر كه سرمايه‌گذار اين گروه است و خودرو وزير مجموعه‌هاي آن بوديم. در خصوص گروه سيماني در خبرها شنيده مي‌شود دولت براي حمايت از صادرات سيمان هزار ميليارد تومان يارانه درنظر گرفته است و دستور اجرايي شدن اين يارانه تسهيل خواهد شد. در كل، در روز آخر هفته با وجود مشكل در سيستم معاملات براي مدت نه چندان كوتاهي و رخ دادن اشتباه در قيمت‌هاي پاياني اكثر نمادها، شاهد معاملات پرتقاضا، مثبت و پرحجم اكثر گروه‌ها بوديم. تا جايي كه شاخص كل در پايان معاملات روز آخر 793 واحد رشد داشت كه نسبت به روزهاي قبل رشد قابل ملاحظه‌اي بود. با توجه به ادامه اقبال و رشد قيمت‌هاي جهاني فلزات اساسي به خصوص قيمت‌هاي روي و سنگ‌آهن، انتظار مي‌رود نمادهاي گروه رويي و سنگ‌آهن همچنان روندي صعودي را طي كنند در اين ميان برخي نمادها همچون كنور به دليل صادرات محور بودن، فملي به دليل موجودي بالاي انبارها با بهاي تمام شده پايين، كگل به دليل راه‌اندازي طرح‌هاي توسعه مناسب، كبافق به دليل داشتن معدن مستقل، فخوز و فولاژ به دليل افزايش قيمت محصولات انحصاري و ومعادن و كروي به دليل عملكرد بسيار مناسب زيرمجموعه‌ها از شرايط بنيادي مطلوب‌تري نسبت به ساير هم گروهي‌ها برخوردار بوده و به مراتب از ريسك كمتري برخوردار هستند.
نمودار هفتگي رشد جهاني برخي از عناصر نيز، خبر از تاثيرگذاري آنها بر سهام شركت‌هاي بورسي مي‌دهد.
نفت خام
با وجود سير نزولي قيمت نفت خام سبك امريكا، بلومبرگ اعلام كرده است تحليلگران اميدوارند تا پايان سال جاري قيمت نفت به 57 دلار برسد. اين درحالي است كه همچنان مازاد عرضه در كشورهايي مانند ليبي و حفاري‌هاي نفتي در امريكا ادامه دارد و همچنين عربستان جهت حفظ بازار و قدرت خود، نفت را با قيمت پايين به كشورهاي آسيايي، عرضه مي‌كند.
روي
داده‌هاي بانك استراليا- نيوزيلند ANZ نشان مي‌دهد موجودي انبارهاي اين فلز در حال كاهش بوده لذا انتظار تقويت بيشتر قيمت را در هفته جاري داريم.
مس
جناب آقاي دكتر جعفر سرقيني، معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين باره به ايرنا گفت: با وجود كاهش جهاني قيمت برخي كاني‌هاي فلزي مانند مس، ارزش صادرات كشور در اين بخش طي سه ماه نخست امسال نسبت به به مدت مشابه پارسال افزايش يافته است. تحليلگران يكي از دلايل عدم تحرك قيمت مس را فضاي منفي ناشي از قيمت نفت مي‌دانند.  انتظار مي‌رود دراين هفته نيز كليت بازار مثبت و پرتقاضا دنبال شود و نويد موج صعودي پرقدرت جديدي را دهد. در اين ميان توصيه مي‌شود سهامداران تازه وارد و كم تجربه به دور از هيجان به انجام معاملات خود پرداخته و شرايط بنيادي و رفتاري سهم را مدنظر قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون