• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3592 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۶ مرداد

حمله راكتي به سنگاپور خنثي شد

رخ نمايي داعش اين‌بار در اندونزي

 

ديگر خبري از آرامش در هيچ جاي دنيا نيست. اين روزها امن‌ترين مناطق دنيا نيز بيم آن را دارند كه شايد يك تروريست وابسته به داعش تصميم به انجام يك عمليات تروريستي بگيرد و بلافاصله آن را به هر وسيله ممكن اجرايي كند. در روزهايي كه بسياري از نگاه‌ها به سمت اروپا و حملات انتحاري در كشورهاي مختلف اين منطقه جذب شده است، كشورهاي آسيايي در حال مقابله و جلوگيري از حملات تروريستي‌اي هستند كه گروه‌ها و افراد وابسته به داعش در حال طرح‌ريزي براي انجام آنها هستند. عمليات‌هايي براي به رخ كشيدن اين مساله كه دامنه نفوذ آنها در حال گسترش است.
روز گذشته پليس مباررزه با تروريسم اندونزي اعلام كرد شش نفر را كه در حال طرح‌ريزي حمله راكتي به يكي از شهرهاي سنگاپور بودند، دستگير كرده است. طبق گفته سخنگوي پليس اندونزي اين افراد در جزيره‌اي متعلق به اندونزي در 25 كيلومتري سنگاپور شناسايي و دستگير شدند. اين جزيره كه باتام نام دارد تبديل به محل برنامه‌ريزي اين افراد براي انجام عمليات خود به سنگاپور بوده است. طبق گفته سخنگوي پليس، اين افراد در ارتباط با داعش بودند و بنا داشتند تا به يكي از شهرستان‌هاي سنگاپور از طريق جزيره باتم حمله كنند.  آنگونه كه مقامات اندونزيايي عنوان كردند بنا بوده اين حمله به مناطق شلوغ از جمله دفاتر پليس و همچنين مراكز پررفت و آمد صورت گيرد. پليس به ارتباط‌هايي بين شش دستگير شده و بحران نعيم كه از جمله اصلي‌ترين مهره‌هاي داعش در اندونزي شناخته مي‌شود دست يافته است. كارشناسان بر اين باورند كه نعيم از جمله مغز‌هاي متفكر حمله ماه ژانويه جاكارتا پايتخت اندونزي است كه در آن هشت نفر كشته شدند كه از جمله آنها چهار مهاجم بودند.  طبق گفته سخنگوي پليس اندونزي آنها در حال بررسي مسيرهاي ارتباطي اين افراد با بحران نعيم هستند كه ميان اين افراد چه ارتباطي وجود دارد، اما اينكه اين افراد به اين گروه وابسته بودند هنوز مشخص نيست.  طبق گفته روزنامه محلي باتم اين شش مظنون عمدتا كارگران كارخانه بين سنين 19تا 46سال بوده‌اند. اگرچه در اين بين رسانه‌ها عنوان كردند كه مظنونان قصد حمله راكتي به سنگاپور را داشته‌اند اما مقامات اندونزيايي هنوز اين موضوع را تاييد نكرده‌اند. به گفته مقامات واحد ضد تروريستي پليس اندونزي تحقيقات از اين افراد در مراحل اوليه قرار دارد. جزيره باتم از جمله مناطقي در اندونزي است كه با سنگاپور به صورت مرتب با كشتي در ارتباط است و ساحل آن و اقامتگاه‌هاي تفريحي از جمله زمين گلف آن يك مقصد محبوب براي تعطيلات آخر هفته است. به گفته مقامات سنگاپور تهديدات امنيت ملي اين كشور افزايش يافته است. سخنگوي وزارت خارجه سنگاپور مي‌گويد كه كشف اين عمليات نشان از يك پيشرفت جدي تهديد تروريسم به سنگاپور دارد و بر همين اساس به مردم توصيه كرده است كه هوشيار باشند. وزارت امورخارجه سنگاپور در بيانيه خود همچنين عنوان كرد كه سازمان‌هاي امنيتي در سنگاپور و اندونزي با يكديگر در هماهنگي كامل به سر مي‌برند و فعاليت‌هاي گروه‌هاي مختلف را زيرنظر دارند. به گفته رسانه‌هاي محلي سنگاپور، نيروهاي امنيتي اين كشور نيز از طرح عمليات با خبر بوده‌اند.
حملات در خانه
مقامات اندونزي و مالزي دو كشور همسايه به تازگي عنوان كردند كه ده‌ها تن از مردان اين كشورها در راه پيوستن به داعش از بين رفته‌اند، در حالي كه سنگاپور چند نفر را در حمايت از داعش در داخل خاك خود بازداشت كرده است. مقامات امنيتي مي‌ترسند كه نعيم و ديگر رهبران وابسته به داعش فراخواني براي راه‌اندازي حملاتي در داخل كشورهاي منطقه از جمله اندونزي بدهند و حملات گسترده‌تري در كشورهاي آسياي شرقي رخ دهد و عملا درگيري‌هاي خاورميانه به شرق آسيا كشيده شود.  به گفته مقامات امنيتي داعش فرمانده نيروهاي خود در مناطق مختلف در شرق آسيا را نيز تعيين كرده است. سيدني جونز، تحليلگر امنيتي در جاكارتا به رويترز گفت اين امر مي‌تواند يك حركت براي نعيم و حاميان او باشد كه اگر بخواهد به حملات خارج از اندونزي نيز فكر كند. جونز گفت: چيزي كه من فكر مي‌كنم اين است كه بحران نعيم قادر به ايجاد ارتباطات با تعداد زيادي از افراد از طريق شبكه رسانه‌هاي اجتماعي است.  گفتني است تاكنون هيچ حمله موفقيت آميزي توسط تروريست‌ها در سنگاپور صورت نگرفته است هرچند كه مقامات اين كشور توانستند پس از حملات يازده سپتامبر تعدادي از بمبگذاري‌ها در چندين سفارتخانه را خنثي كنند.   آنگونه كه لي هسين لانگ، نخست‌وزير سنگاپور در ديدار با باراك اوباما گفت: هرچند سنگاپور به همراه امريكا عليه تروريست‌هاي داعش در خاورميانه وارد عمل نشده است اما سنگاپور به عنوان يك مركز مالي بين‌المللي و كشوري مورد اقبال جهاني از جمله اهداف تروريست‌ها به شمار مي‌آيد.  گفتني است اندونزي به عنوان پرجمعيت‌ترين كشور مسلمان در جهان، توسط گروهي به نام جماعت اسلامي وابسته به القاعده در سال 2002 در جزيره بالي مورد حمله قرار گرفت كه اين حمله به كشته شدن 202 نفر انجاميد و براي مدت‌ها گردشگران اين منطقه با موجي از حملات مرگبار روبه‌رو شدند. با اين حال در سال‌هاي اخير حملات كوچك‌تر و كمتر شد و سازمان‌هاي دولتي و به طور عمده پليس و نيروهاي ضد تروريسم اين گروه‌ها را مورد هدف قرار دادند و عمليات‌هاي گروه‌هاي تروريستي را محدود كردند.  با اين وجود به نظر مي‌رسد نيروهاي امنيتي كشورهاي آسياي شرقي با توجه به شرايط به وجود آمده در اين منطقه در بالاترين سطح هشدار به سر مي‌برند و تعداد زيادي از تروريست‌ها در اين منطقه تحت تعقيب قرار دارند به خصوص در اندونزي كه طي ماه‌هاي گذشته شاهد تعدادي حملات مسلحانه از سوي تروريست‌ها برده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون