• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3593 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۷ مرداد

شمخاني در ديدار مشاور امنيت ملي افغانستان:

موضوع آب به عنوان عاملي براي افزايش مودت مورد توجه قرار گيرد

حنيف اتمر، مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور افغانستان روزهاي شنبه و يكشنبه را مهمان ايران است. رفت و آمدهاي منطقه‌اي ايران با سه كشور افغانستان، پاكستان و هندوستان در روزهاي پسابرجام شدت گرفته است. اتمر كه صبح روز گذشته (شنبه) وارد تهران شد در نخستين زنجيره ديدارها با دريابان علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار كرد. مهم‌ترين تحولات امنيتي منطقه و سازوكارهاي مقابله با تروريسم در افغانستان سوژه گفت‌وگوهاي اين دو مقام با هم بود. دريابان علي شمخاني در اين ديدار با اشاره به ضرورت همكاري‌هاي گسترده و راهبردي ميان ايران و افغانستان و استمرار گفت‌وگوهاي امنيتي ميان دو كشور، بر دستيابي به راه‌حل‌هاي پايدار برقراري امنيت در مرزهاي مشترك دو كشور و مقابله با تروريسم تاكيد كرد. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران همچنين با ابراز تاسف و همدردي با قربانيان انفجارهاي تروريستي اخير در اين كشور، گسترش ناامني در بستر نزاع‌هاي فرقه‌اي و تروريستي را سياست ديرينه برخي قدرت‌ها براي استهلاك ظرفيت‌هاي ملي و جايگاه منطقه‌اي كشورهاي اسلامي دانست. او با اشاره به افزايش بي‌ثباتي ناشي از حضور نيروهاي بيگانه در افغانستان و توسعه بحران‌هاي امنيتي اين كشور از زمان اشغال توسط امريكا تاكنون افزود: روند افزايش نقش نيروهاي نظامي و انتظامي افغانستان در حوزه ايجاد امنيت و ثبات در اين كشور اقدامي قابل تقدير و نشانه روشني از فعال‌سازي ظرفيت‌هاي گستره افغانستان در تامين امنيت اين كشور است. وي با اشاره به گفت‌وگوهاي جاري ميان دو كشور درباره موضوع آب‌هاي مرزي و نحوه مهار آن گفت: آب يكي از اصلي‌ترين عوامل توسعه و آباداني در مناطق مرزي دو كشور بوده و بايد در چارچوب حق مشترك و به عنوان عاملي براي افزايش مودت و مشاركت در مسير ايجاد رفاه مرزنشينان ايران و افغانستان مورد توجه قرار بگيرد. شمخاني با تاكيد بر آمادگي ايران براي تدوين راهبردهاي مشترك در عرصه‌هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي و مرزي با افغانستان افزود: تلاش مشترك براي تجميع ظرفيت‌هاي بومي براي امنيت‌سازي و توسعه پايدار تنها راهكار موثر در برقراري ثبات منطقه‌اي است.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي، امنيت مرزي ميان دو كشور را عامل اساسي در توسعه زيربنايي و اقتصادي مناطق مرزي، افزايش مبادلات تجاري و كاهش قاچاق مواد مخدر دانست و افزود: جلوگيري از افزايش تحرك و نفوذ گروه‌هاي تروريستي و قاچاقچيان مواد مخدر در مرزهاي مشترك بدون تعامل هدفمند و به‌كارگيري راهبردهاي همگرا امكان‌پذير نيست. وي با انتقاد از اقدامات مخرب برخي كشورهاي منطقه كه با هدف محدودسازي ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي همسايگان اقدام به تشكيل ائتلاف‌هاي غيرسازنده مي‌كنند، اظهار كرد: دشمن اصلي جهان اسلام، رژيم جعلي و كودك‌كش صهيونيستي است و هر اقدامي كه به تضعيف توانمندي‌هاي كشورهاي اسلامي منجر شود، نادرست و در مسير تقويت اسراييل است. حنيف اتمر، مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور افغانستان نيز كه به دعوت دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به ايران سفر كرده است در اين ديدار ضمن تقدير از نقش سازنده ايران در توسعه و پيشرفت افغانستان خاطرنشان كرد: مقابله همه‌جانبه با افراط‌گرايي و تروريسم با رويكرد امنيت منطقه‌اي و تعامل ميان همه كشورها امكان‌پذير است. او با اشاره به اراده اين كشور در پيگيري سند همكاري بين دو شوراي عالي ايران و افغانستان خواستار گسترش همكاري‌ها به ويژه با كشورهاي همسايه براي ايجاد امنيت پايدار در مرزها و كمك به مبارزه با تروريسم و ترانزيت مواد مخدر شد.
لزوم نهادينه شدن همكاري‌هاي ايران – افغانستان
محمد حنيف اتمر بعدازظهر روز گذشته نيز با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه در محل وزارت امورخارجه ديدار و گفت‌وگو كرد. ظريف در اين ملاقات گفت: افغانستان براي جمهوري اسلامي ايران همسايه‌اي دوست است و پيشرفت و امنيت اين كشور به مانند پيشرفت و امنيت ايران محسوب مي‌شود. اين بيان يك اظهارنظر دوستانه و شخصي نيست بلكه سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران تلقي مي‌شود. دكتر ظريف در ادامه با اشاره به دستور مقام معظم رهبري در خصوص تحصيل كودكان افغاني در جمهوري اسلامي ايران گفت: اين امر بيانگر آن است كه ما در بالاترين سطح به پيشرفت و توسعه افغانستان اعتقاد داريم. وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به قرابت‌هاي دو ملت ايران و افغانستان گفت: لازم است همكاري‌هاي فيمابين در تمامي زمينه‌ها تا حد ممكن توسعه يابد و بيش از گذشته نهادينه شود. محمد حنيف اتمر، مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور افغانستان با اشاره به برادري و دوستي بين دو كشور ايران و افغانستان گفت: همكاري با جمهوري اسلامي ايران براي افغانستان از اهميت بالايي برخوردار است. وي همچنين روز 17 مرداد، سالگرد شهادت جمعي از ديپلمات‌ها و خبرنگاري از كشورمان در مزارشريف را تسليت گفت و بر همكاري‌هاي همه‌جانبه و مستمر كشورهاي منطقه در مبارزه با تروريزم و افراط‌گرايي تاكيد كرد. مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور افغانستان پروژه چاه بهار را نشانه‌اي مثبت از آغاز همكاري‌هاي اساسي
دو كشور توصيف كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون