• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3596 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ مرداد

قراردادهاي پسابرجام خودرويي به مجلس مي‌رود

در نخستين روز هفته بود كه يكي از مديران سازمان استاندارد كشور اعلام كرد كه خودروسازان قراردادهاي خودرويي پسابرجام خود را براي بررسي به اين سازمان نداده‌اند و اعلام كرد كه « قرار بود خودروسازان در قراردادهاي خارجي خود سطح كيفي خودروهاي جديدي را كه مي‌خواهند توليد كنند به سازمان استاندارد اعلام كنند اما متاسفانه تا به امروز اين كار انجام نشده است. تا به امروز خودروسازان قراردادهاي خارجي خود در خودروهاي توليدي را به سازمان ملي استاندارد اعلام نكرده‌اند، رييس سازمان ملي استاندارد نيز اين موضوع را به وزير صنعت اعلام كرده است كه اميدواريم قبل از توليد براي جلوگيري از مغايرت استاندارد اين خودروها در جريان قراردادهاي جديد قرار بگيريم.»
هر چند درنخستين واكنش‌ها به اين موضوع يكي از مديران خودروسازي‌ها اعلام كرد كه خودروسازان هيچ تكليفي براي ارسال قراردادهاي خود به اين سازمان ندارند و تاكنون چنين قيدي وجود نداشته است. اما به يكباره داريوش اسماعيلي، نايب‌رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس از برگزاري جلسه مشترك با خودروسازان در آينده نزديك براي بررسي قراردادهاي پسابرجام خودروسازان خبر داد و ‌گفت: «در اين نشست حتما درباره برنامه‌هاي بلند و ميان مدت سايپا و ايران‌خودرو بحث و گفت‌وگو خواهد شد.»
به نظر مي‌رسد با اين عزم مجلس براي بررسي قراردادهاي خودرويي در آينده نزديك بايد شاهد خبرهاي جديد در اين خصوص باشيم حال اينكه هر دو خودروساز جاده مخصوص طبق تعهدات‌شان نهايتا بايد تا پايان سال آينده خودروهايي كه در قراردادهاي‌شان ذكر كرده‌اند را به بازار روانه كنند و اگر روال بررسي اين قراردادها چيزي خلاف اين تعهدات باشد توليد خودروهاي نام برده شده بااخلال رو به رو شده و بازار خودروي كشور كه چشم انتظار تحولي جديد به سمت نو شدن توليدات مشترك داخلي با اروپايي‌هاست به سمت ديگري سوق مي‌يابد كه برآيند مثبتي از آن به چشم نمي‌خورد.
 طبق قراردادهاي خودرويي آبي‌پوشان و نارنجي‌پوشان جاده مخصوص اشتراكا تحت قراردادهاي متفاوتي با پژو قرارداد بسته‌اند و آبي پوشان با بنز، دانگ فنگ و فيات نيز قراردادهايي را دارد تا پايان سال جاري برخي از اين محصولات به توليد آزمايشي خواهد رسيد و خودروسازان خود را براي توليد انبوه آغاز مي‌كنند. نيم نگاهي به سابقه قبلي بررسي قراردادهاي خودرويي در مجلس پيش از اين هم نشان مي‌دهد ورود مجلس به موضوع توليد خودروي تندر 90 يا همان پلت‌فرم ايكس 90 در مجلس هفتم موجب شد تا تاخيرات زيادي را به اين طرح وارد كند به گونه‌اي كه حتي زماني براي تاخير در توليد و تامين قطعات اين خودرو وارد شد و در نهايت اين قرارداد با اما و اگرهاي بسياري مواجه شد. موضوعي كه با تغيير دولت، در دولت نخست محمود احمدي‌نژاد كار را به جايي رساند كه عليرضا طهماسبي، وزير صنايع و معادن آن دولت در نهايت در واكنش به عدم توليد اين خودرو در خودروسازي‌ها و تعلل دولت براي تعيين تكليف آن اين خودرو را مائده آسماني خواند و گفت: «مگر اين خودرو مائده آسماني است كه اگر توليد نكنيم خبطي را انجام داده‌ايم.»
اين رفت و آمدها در نهايت موجب شد تا بعد از كشمكش‌هاي زياد، مجلسي‌ها با نصب الحاقيه‌اي جديد مقرر كردند تا در تير ماه سال 85 اين خودرو توليد شود كه باز هم تاخير در اجراي اين قرارداد به جهت عدم صرفه اقتصادي براي دو خودروساز موجب شد تا مجلس دوباره وارد عمل شده و نسبت به تعلل خودروسازان هم تذكراتي را بدهد. در نهايت بعد از بحث‌هاي فراوان ال 90 يا همان تندر 90 كه با اسم ايكس 90 شناخته شده بود با تغيير نام‌هاي مختلف با تاخيري بيش از يك سال بعد از الحاقيه جديد‌ش به توليد رسيد و روانه بازار شد.
به همين جهت به نظر مي‌رسد ورود مجلس به قراردادهاي جديد مي‌تواند اين قراردادها را دستخوش تغييرات مجدد ديگري كند كه يكي از زيان‌هاي آن تاخير در توليد و انتفاع خودروسازان چيني باشد كه هم‌اكنون بازار را در اختيار خود گرفته‌اند.
در عين حال داريوش اسماعيلي، نماينده مردم سروستان در مجلس در اين گفت‌وگوي خود با ايسنا در واكنش به اين پرسش كه انتشار خبر از رده خارج كردن احتمالي تيبا و پرايد طي 5 سال آينده اين تلقي را به وجود آورده است كه تسهيلات بانكي صرفا براي خالي كردن انبار خودروسازان به مردم پرداخت مي‌شود، هم گفته است: پرداخت تسهيلات خريد خودرو كمك به مردم است و اين طور نيست كه اين تسهيلات براي خالي كردن انبار خودروسازان پرداخت مي‌شود هر چند كه اين كار بايد با حساب و كتاب بيشتري انجام شود. خودروسازان به صورت شفاف اعلام كردند محصولات‌شان در مدل‌هاي مختلف به صورت نقد و اقساط قابل خريداري است حال اين مردم هستند كه بدون آنكه كسي بخواهد آنان را مجبور كند مي‌توانند خودروهاي مورد نيازشان را به صورت اقساطي با اعلام مقروض شدن به خودروسازان خريداري كنند. اگر اين شايبه مطرح مي‌شود كه تصميم سايپا براي از رده خارج كردن تيبا و پرايد و جايگزيني خودروهاي جديد تصميمي با برنامه‌ريزي قبلي بوده است خب، مردم مي‌توانند از زمان اعلام اين خبر، ديگر پرايد و تيبا خريداري نكنند و منتظر خودروهاي جديد اين شركت بمانند.
وي قرارداد جديد سايپا با شركت سيتروئن فرانسه را اقدامي خوب و در راستاي تكريم ارباب رجوع دانسته و افزوده است: اين خيلي خوب است كه خودروسازان از فرصت پسابرجام استفاده كرده و با شروطي تصميم به نوسازي و تجهيز خطوط خود با فناوري‌ها و محصولات به‌روز گرفته‌اند. نمي‌توان خودروساز را مجبور كرد پرايد و تيبا و ساير خودروهايي كه سال‌هاست از رده خارج شده‌اند را براي هميشه در خطوط توليدشان حفظ كنند. اين سخن، توجيه منطقي و درستي ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون