• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3597 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۱ مرداد

تولد سالانه 30 هزار نوزاد معلول در كشور

اعتماد| رييس سازمان بهزيستي كشور از تولد سالانه
25 الي 30 هزار نوزاد همراه با معلوليت در كشور خبر داد. تولد اين تعداد كودك دچار معلوليت در حالي است كه با وجود تاكيد برنامه ششم توسعه بر اجباري شدن آزمايش‌هاي ژنتيك پيش از ازدواج، به دليل آنكه برنامه ششم توسعه هنوز به اجرا در نيامده، اين اجبار هم در ازدواج‌هاي فاميلي و خانواده‌هاي داراي سابقه تولدهاي با معلوليت و مشكلات ژنتيك، قابل تسري نيست.
معلوليت، امروز، مرز باورهاي قديمي شهروندان را پشت سر گذاشته و قانون جامع حمايت از معلولان هم در نخستين نسخه مصوب – 1383 - حتي سالمندان و بيماران رواني مزمن را هم در رديف جمعيت هدف نيازمند خدمات محسوب كرده است. اما مشكل امروز، متوجه عنوان جمعيت مشمول اين قانون نيست بلكه كمبود اعتبارات، چالش مهمي در مقابل تكميل پوشش حمايتي و خدماتي براي جمعيتي است كه قانون آنان را گروه هدف خود برشمرده است.
روز گذشته هم انوشيروان محسني بندپي، رييس سازمان بهزيستي كشور خبر داد كه هم‌اكنون يك ميليون و 200 هزار معلول در سامانه بهزيستي كشور ثبت نام شده‌اند و از خدمات تخصصي بهزيستي استفاده مي‌كنند اما در عين حال، پيش بيني مي‌شود كه 150 هزار معلول به دليل محدوديت در پرداخت مستمري‌ها و كمبود اعتبارات لازم در سامانه بهزيستي ثبت نشده‌اند. بندپي در تكميل توضيح اين چالش افزود: «90 درصد بودجه بهزيستي صرف دادن مستمري و يارانه به افراد تحت پوشش مي‌شود. بهزيستي امسال هزار و 400 ميليارد تومان از بودجه خود را صرف ارايه مستمري و نگهداري از مددجويان كرده و قدرت مانور سازمان فقط روي 200 تا 300 ميليارد تومان است.»
ترديدي نيست كه تامين اعتبارات گروه هدف، وظيفه تمام دولت‌هاست. اما در شرايطي كه به گفته محمودرضاعرب، دبير كارگروه امور توسعه و پيشگيري منطقه 5 سازمان بهزيستي، بيش از 50درصد معلوليت‌ها در كشور مادرزادي و ژنتيكي است، به نظر مي‌رسد كه اين‌بار هم سرمايه‌گذاري براي پيشگيري، مورد غفلت و تاخير واقع شده است. به گفته بندپي طي سه سال اخير و با انجام هزار و 300 سقط درماني از تولد 1300 نوزاد معلول پيشگيري شده در حالي كه تولد اين تعداد، مي‌توانست بار مالي 250 ميليارد توماني به كشور تحميل كند.
در حالي كه بنا بر اذعان مسوولان سازمان بهزيستي يكي از مهم‌ترين دلايل زوجين براي فرار از انجام آزمايش‌هاي ژنتيك پيش از ازدواج و گراني قيمت اين آزمايش‌ها به دليل برخوردار نبودن از حمايت‌هاي بيمه‌اي است؛ بندپي هم تاكيد كرد كه بنا بر پيش‌بيني بهزيستي، مراكز مشاوره ژنتيك تحت پوشش اين سازمان در سال 95 حدود 150 هزار مراجعه خواهند داشت در حالي كه متوسط هزينه هر مشاوره ژنتيك، حدود 60 هزار تومان است و سازمان بهزيستي به‌شدت پيگير بيمه شدن حق مشاوره است ضمن آنكه اين خدمت سلامت، در كتاب ارزش نسبي خدمات سلامت هم مورد تاكيد قرار گرفته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون