• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3599 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ مرداد

وزير صنعت خبر داد

رونق مسكن، صنعت سيمان را نجات مي‌دهد

گروه اقتصادي | با ادامه وضعيت سيماني‌ها و ركودي كه در بازار مصالح ساختماني مخصوصا سيمان حاكم شده نگراني‌هايي از ادامه حيات اين صنعت به وجود آمده است. هر چند ايران چهارمين قدرت سيمان جهان است اما در سال‌هاي گذشته با ركود سنگيني در بازارهاي داخلي و جهاني مواجه شده كه قيمت محصولاتش را به‌شدت كاهش داده است. با اين وضعيت انتظار مي‌رفت كه ايران به‌تدريج اقدام به كاهش توليد سيمان خود كند و به اين طريق زمينه افزايش قيمت‌ها و محدود كردن زيان‌هاي واردشده به اين صنعت را در كشور فراهم كند. شواهد نشان مي‌دهد كه بازارهاي جهاني هم در ركود به سر مي‌برند. تقاضاي سيمان جهان در سال ۲۰۱۵م پس از ۲۰ سال، منفي شد؛ اين خبر تكان‌دهنده نشان مي‌دهد ركود جهاني محصولات معدني به بازار سيمان هم سرايت كرده و كشورهاي سيماني جهان ازجمله ايران روزهاي دشواري را در پيش‌رو دارند. اين وضعيت را مي‌توان ناشي از كاهش رشد اقتصادي چين و كند شدن روند ساخت‌وسازهاي اين غول شرق آسيا دانست. به هر حال به نظر مي‌رسد همين اميد به بهبود وضعيت سيماني‌ها بود كه موجب شده وزير صنعت، معدن و تجارت دولت يازدهم با وزير صنايع و معادن دولت اصلاحات كه هم‌اكنون در كسوت معاون اول رييس‌جمهور فعاليت مي‌كند جلسه‌اي را با حضور بانك‌ها و توليد‌كنندگان سيمان ترتيب دهند تا براي خروج اين صنعت از محدوديت فكري كنند؛ موضوعي كه نعمت‌زاده دل به آن خوش كرده و معتقد است كه اين امر مي‌تواند رونق را به بازارهاي صنعتي منتهي به صنعت ساختمان بياورد و به همين جهت مي‌گويد: «با اعتقاد به سياست‌هاي پولي و اعتباري به دنبال رونق مسكن هستيم. اخيرا دو جلسه با معاون اول رييس‌جمهور و جلسه ديگر با وزرا و بانك‌ها براي برطرف شدن ركود نسبي در بحث مسكن داشتيم چرا كه معتقديم حتي در مقطع كوتاه نيز صنعت ساخت‌و‌ساز نبايد دچار ركود شود.»
محمدرضا نعمت‌زاده با بيان اينكه در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰درصد هزينه‌اي كه در كشور از سوي بخش خصوصي، تعاوني و دولت صورت مي‌گيرد، مربوط به ساختمان است، گفته است: «در واحدهاي مسكوني ۹۰ درصد هزينه در خود ساختمان و ۱۰درصد لوازم است. همچنين در راهسازي ۱۰۰درصد كارها ساختماني بوده، در ريل ۶۰درصد و به صورت متوسط در بخش‌هاي مختلف ۵۰درصد موارد عمليات ساختماني است. نمي‌توان صنعت بزرگ ساختمان را كه ۶۰ درصد فعاليت‌هاي عمراني كشور را شامل مي‌شود، در يك نمايشگاه جمع كرد، به همين منظور نمايشگاهي تا سه برابر بزرگ‌تر از نمايشگاه فعلي در جوار فرودگاه امام(ره) ساخته مي‌شود و ۱۵۰ هكتار نيز زمين براي آن در نظر گرفته شده است.»
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با اشاره به محدوديت‌هاي فعلي در صادرات سيمان و ناامني‌هاي منطقه و ركود نسبي مسكن، گفت: «جلساتي را با حضور معاون اول، بنده و بانك‌ها براي چاره‌انديشي در اين زمينه برگزار كرده‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون