• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3607 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور

سيگنال مثبت ترامپ به مهاجران

دونالد ترامپ بنا دارد به هر نحو ممكن شرايط خود را در نظرسنجي‌ها بهبود ببخشد به گونه‌اي كه حتي حاضر است از مواضع خود در قبال مهاجران كوتاه بيايد. ستاد انتخاباتي دونالد ترامپ، نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، درباره تصميم ترامپ براي اخراج دسته‌جمعي 11 ميليون مهاجر غيرقانوني از امريكا ابراز ترديد كرد. به گفته منابع نزديك به ستاد انتخاباتي نامزد جمهوريخواهان، ترامپ پس از پافشاري يكساله خود بر موضوع اخراج مهاجران غيرقانوني از امريكا، روز گذشته در نشستي با تيم جديد مشاوران لاتين‌تبار خود خاطرنشان كرد كه موضع او درباره مهاجران غيرقانوني هنوز نهايي نشده است. اين در حالي است كه هرگونه تغيير در اين خصوص يك عقب‌نشيني آشكار در يكي از مواضع انتخاباتي جنجالي وي به‌شمار مي‌رود.
همچنين كليان كانوي، مدير جديد ستاد انتخاباتي دونالد ترامپ كه به تازگي جانشين پاول دانفورد شده است نيز در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان با بيان اينكه موضع قطعي ترامپ درباره اخراج گسترده مهاجران غيرقانوني از امريكا هنوز قطعي نشده است، به مردم امريكا اطمينان داد نامزد انتخاباتي جمهوريخواهان با مهاجراني كه در ميان آنها زندگي مي‌كنند، برخورد انساني و منصفانه‌اي خواهد داشت.
با اين حال، جف سشنز، سناتور ايالت آلاباما كه از مشاوران نزديك ترامپ به شمار مي‌رود يكشنبه‌شب در گفت‌وگو با شبكه خبري ‌سي‌بي‌اس اظهار داشت كه نامزد انتخاباتي جمهوريخواهان در حال كشتي گرفتن با اين موضوع است؛ اما هنوز موضع خود را در اين باره تغيير نداده است. وي در ادامه تصريح كرد: افرادي كه به‌طور غيرقانوني به امريكا آمده‌اند بر خلاف قوانين امريكا رفتار كرده‌اند و بايد از كشور اخراج شوند.
كارشناسان انتخاباتي نيز معتقدند كه ستاد انتخاباتي ترامپ تنها به دنبال بهبود جايگاه نامزد جمهوريخواهان در نظرسنجي‌هاي انتخاباتي است. به اعتقاد اين كارشناسان، مشاوران ترامپ قصد دارند مواضع جنجالي نامزد انتخاباتي خود را در آستانه انتخابات سراسري نوامبر به گونه‌اي اصلاح كنند كه هم باعث جلب آراي راي‌دهندگان ميانه‌رو شود و هم ميليون‌ها راي‌دهنده‌اي كه تنها به دليل مواضع افراطي ترامپ به حمايت از او پرداخته‌اند نيز همچنان به حمايت خود از او ادامه دهند. ترامپ در رقابت‌هاي انتخاباتي امسال، علاوه بر آنكه بارها خواستار اخراج مهاجران غيرقانوني از امريكا شده است، تعابير نژادپرستانه زيادي را نيز در سخنراني‌هاي خود درباره مسلمانان و لاتين‌تبارها به كار برده است. وي سال گذشته خواستار احداث يك ديوار در مرز امريكا و مكزيك براي جلوگيري از ورود مهاجران لاتين‌تبار به امريكا شد و همچنين، در اظهارنظر جنجالي ديگري كه موجي از انتقاد را عليه او به همراه داشت، از لزوم ممنوعيت ورود مسلمانان به امريكا سخن گفت. با اين وجود اين موضوع را مي‌توان يك قمار جدي براي ترامپ دانست. چرا كه هواداران پرشور ترامپ كه در يك‌سال گذشته او را همراهي كردند طرفدار نگاه تند ترامپ بودند و اظهارات او در خصوص مهاجرت باعث شد تا او بتواند از ميان 17نامزد، پيروز رقابت درون حزبي شود. حالا اگر بخواهد اين نگاه را تغيير دهد تا روي چيزي سرمايه‌گذاري كند كه هنوز مشخص نيست چه تاثيري بر نتايج نهايي راي او دارد، مي‌تواند باعث شود تا ترامپ هواداران واقعي خود را نيز از دست بدهد.
با اين وجود جان پودستان، رييس كمپين هيلاري كلينتون در واكنش به مواضع جديد دونالد ترامپ گفت: به نظر نمي‌رسد كه مواضع ترامپ تغيير كرده باشد. وي افزود كه مواضع دونالد ترامپ در سياست مي‌تواند به بسياري از خانواده‌ها صدمه وارد كند. چراكه مواضع ترامپ در طول مبارزات انتخاباتي در سند نهايي كنوانسيون نهايي حزب جمهوريخواه نيز گنجانده شده است و طرح مهاجرت ترامپ مبني بر اخراج 16 ميليون نفر از ايالات متحده نيز در دستور كار ترامپ قرار دارد.
گفتني است راي‌دهندگان اسپانيايي حدود 12درصد از راي‌دهندگان امريكايي را تشكيل مي‌دهد كه به‌شدت از مواضع دونالد ترامپ در خصوص لاتين تبارها ناراحت هستند و از هم‌اكنون مي‌توان گفت عدم تغيير رويكرد ترامپ مي‌تواند شرايط را به‌طور كلي به ضرر او تغيير دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون