• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3607 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور

بهرام قاسمي در نشست خبري:

استفاده روسيه از نوژه پايان يافت

نخستين نشست خبري بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه با خبرنگاران، با خبرهايي مهم و البته جنجالي همراه شد؛ همانجا كه او درباره حضور روسيه در پايگاه شكاري نوژه همدان و استفاده آنها از تسهيلات و امكانات ايران توضيحاتي را ارايه داد و البته از پايان استفاده روس‌ها از نوژه خبر داد و با بيان آنكه تهران و مسكو براي استفاده روس‌ها از نوژه توافقنامه‌اي را امضا نكرده‌اند، گفت: حضور روسيه در ايران موقتي بود. با اين حال، بخش اعظمي ديگر از نخستين نشست خبري قاسمي به روابط ايران و تركيه، به ويژه در دوران پساكودتا و همچنين حضور غيرمنتظره و البته اعلام نشده مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه به تهران و سفر احتمالي رجب طيب اردوغان به ايران اختصاص داشت. همكاري‌هاي احتمالي تهران، مسكو و آنكارا درباره سوريه نيز سوالات ديگري بودند كه خبرنگاران درباره آن از سخنگوي دستگاه ديپلماسي پرسيدند و او نيز به آنها پاسخ داد. به گزارش فارس، مهم‌ترين محور پاسخ‌هاي بهرام قاسمي به سوالات خبرنگاران به شرح زير است:
  بازداشت سفير ژاپن در تهران را تاييد نمي‌كنم. اين موضوع يك سوءتفاهمي بود كه به دليل نداشتن كارت شناسايي سفير مورد سوال و جواب قرار گرفته و همراه سفير با وزارت خارجه تماس گرفته و وزارت خارجه به نيروي انتظامي اعلام مي‌كند وي سفير است و از مصونيت سياسي برخوردار است.
  وزير خارجه تركيه (در سفر به تهران) با ظريف مذاكره مفيد و سازنده‌اي داشت و قرار ما اين است كه اين رايزني‌ها و تماس‌ها در سطوح مختلف سياسي، اقتصادي و پارلماني ادامه يابد و بتوانيم همكاري‌هاي خود را تا حد امكان در حوزه دوجانبه و به خصوص مسائل منطقه توسعه دهيم.
  امكان ارتقاي روابط (با انگليس) به سطح سفير وجود دارد و اميدواريم با تفاهماتي كه در اين زمينه صورت مي‌گيرد اين ارتقا اتفاق بيفتد.
  قرار قبلي در مورد سفر وزير خارجه تركيه اين بود كه در هنگام سفر خبري نشود و بعد از سفر در زماني هماهنگ خبر از سوي دو كشور اعلام شود و تصورم اين است كه به دليل اختلاف ساعتي كه وجود دارد، طرف ترك چند ساعتي زودتر خبر را اعلام كرد.
  وزارت خارجه از سفر دو ديپلمات خارجي به كردستان مطلع بود و طبيعتا وقتي وزارت خارجه مطلع باشد، ديگر ارگان‌ها هم خبر داشتند اما تخلف خاصي صورت نگرفته و اطلاعيه استانداري (كردستان) هم در اين رابطه دقيق نبود... اصلا دستگيري رخ نداده و تاكنون گزارشي هم از نهادهاي امنيتي در اين خصوص نداشته‌ايم. قطعا وزارت خارجه از قوانين خود در صورت دريافت گزارش مستند و دقيق براي برخورد با اين افراد استفاده خواهد كرد. سفر ديپلمات‌ها به ديگر نقاط كشور منعي ندارد و ما بايد امنيت آنها را تامين كنيم ممكن است از بلندگوهاي مختلف برخي در اين خصوص صحبت كرده و خواستار مجازات‌هايي هم شده باشند اما تا زماني كه ما از نهادهاي انتظامي و امنيتي گزارش مستندي دريافت نكنيم، اقدامي نمي‌توانيم انجام دهيم.
  سفر وزير امور خارجه كشورمان به امريكا طبق روال سال‌هاي گذشته انجام خواهد شد و ملاقات‌هاي متعددي را هم خواهد داشت ولي اينكه چه ملاقات‌هايي تنظيم شده است، هنوز زود است چون همه وزراي خارجه الزاما در يك مقطع خاصي در مجمع حضور ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون