• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3607 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور

حسن روحاني در جمع پزشكان گفت:

16 ميليون نفر از خدمات طرح تحول سلامت استفاده كرده‌اند

قطعنامه‌هاي سازمان ملل را نمي‌توان اينجا پاره كرد، اگر مي‌شد من هم آن را پاره مي‌كردم

اعتماد| رييس‌جمهوري روز گذشته همزمان با روز بزرگداشت پزشك به ميان گروهي از جامعه پزشكان رفت تا از دستاوردهاي دولت در حوزه بهداشت و درمان بگويد؛ البته بخش ديگري از صحبت‌هاي رييس دولت به دستاوردهاي اقتصادي و برجام باز مي‌گشت؛ صحبت‌هايي كه با حاشيه‌هايي هم رو به رو شد آن هم‌زماني كه سخنراني رييس‌جمهور كه به صورت زنده از شبكه خبر پخش مي‌شد؛ قطع و برنامه جهانشهري‌ها پخش شد. حرف‌هاي روحاني زماني قطع شد كه او به اشتباه‌هاي دولت احمدي‌نژاد كنايه زد و گفت: « اگر امكان داشت قطعنامه‌ها را پاره كنيم، پاره مي‌كرديم اما اين امكان وجود نداشت. »  اين كنايه روحاني با تشويق جمعيت پزشكان حاضر در سالن ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتي مواجه شد. روحاني در اين نشست گفت: « گاهي از برخي امور در جامعه بسيار متاسف مي‌شوم، ما نقد غيرمنصفانه دولت را كم كم تحمل كرديم و به آن عادت مي‌كنيم و وقتي هم يك روز حرف بد در رسانه‌ها نوشته نمي‌شود، تعجب مي‌كنيم. » او گفت: « در جامعه بزرگ ما اگر احترام اقشاري كه داراي احترام هستند، خدشه‌دار شد زندگي مردم خدشه‌دار مي‌شود. مگر مي‌شود در جامعه‌اي به ديپلمات‌هاي دلسوزي كه 30 ماه شبانه‌روز براي كشور تلاش كردند، آدم همين‌جور دهانش را باز كند و هر لفظ و لغتي را به كار ببرد. جامعه‌اي كه قدردان آدم‌هاي مخلص، پاك، زحمت‌كش، بزرگان و عالمان خود نباشد آن جامعه دچار مشكل مي‌شود. چرا كفران نعمت مي‌كنيم؟»رييس‌جمهوري با اشاره به سوءاستفاده برخي افراد در فضاي مجازي و تلاش دولت براي حفظ آرامش در اين فضا، گفت: « برخي هنگامي كه در فضاي مجازي مي‌روند چه مي‌شود، عبارت‌ها، لحن‌ها، جملات، كلمات و واژه‌هايي در فضاي مجازي ديده مي‌شود كه آدم كمتر سراغ دارد. » او در ادامه با مطرح كردن اين سوال كه آيا از جامعه‌اي پزشكي، جامعه‌اي خدوم‌تر وجود دارد، گفت: « در كنار تخت بيمار بودن كار آساني نيست و پيچيدگي‌هاي بسياري دارد.»رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود طرح تحول سلامت را «كار بزرگي توصيف كرد» كه از سال 93 شروع شد. « اين طرح دو سال ادامه يافته و اگر سختي هم باشد، ادامه خواهد يافت. قشر پزشكان و متخصصان با وجود سختي‌ها مسير را ادامه دادند و طرح تحول سلامت اجرايي شد كه كار بسيار بزرگي است. اين طرح با پول و كار دولت پيش نمي‌رود بلكه همت، تلاش و فداكاري كادر پزشكي و سلامت آن را جلو مي‌برد. همه بايد دست به دست هم دهيم و ادامه اجراي طرح تحول سلامت را به عنوان يك عبادت بزرگ تلقي كنيم.»روحاني گفت: « با اجراي اين طرح عزت بيمار تامين شده و اين كار بسيار ارزشمند و بزرگ است چرا كه رنج بيمار كم شد و عدالت در بخش بهداشت و سلامت در سراسر كشور به وجود آمد. در مدت اجراي طرح تحول سلامت حدود 16 ميليون نفر از اين طرح استفاده كردند.»
رشد اقتصادي امسال 5 درصد است
حسن روحاني درادامه اين جلسه به موضوعات و دستاوردهاي اقتصادي دولت و برجام پرداخت و گفت: « سال گذشته سال سختي بود و افت شديد قيمت نفت باعث مشكلات مالي كشورهاي بزرگ نفت‌خيز منطقه شد. ايران سال گذشته تحريم بود و تا برجام اجرايي شود طول كشيد و از آخر دي ماه اجرايي شد. قيمت نفت در شرايط تحريم به كمتر از 30 دلار كاهش يافت، كشورهاي مختلف هم دچار مشكلات بسيار شدند كه يا رشد اقتصادي آنها بسيار پايين آمد يا منفي شد اما ما در شرايط سخت توانستيم تورم را كاهش دهيم و رشد اقتصادي نيز منفي نشد. » روحاني با بيان اينكه سه ماهه اول امسال رشد اقتصادي كشور 4/4 درصد بود، گفت: «رشد صنعت 8/8 درصد است، حركت خوبي شروع شده و پيش‌بيني ما تا پايان امسال رشد 5 درصد است.»روحاني با يادآوري گزارش معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت مبني بر اينكه ايران در حوزه نوآوري 28 پله پيشرفت كرده است، گفت، اين كار بسيار مهم و ارزشمند است و معناي آن اين است كه پيشرفت تنها در يك جهت نبوده است. « لحن برخي دقيق نيست، مي‌گويند اين دولت فقط به فكر مذاكرات هسته‌اي بود، بله، به فكر مذاكرات هسته‌اي هم بوديم و به آن افتخار مي‌كنيم. » او خطاب به جامعه پزشكي تاكيد كرد:
«شما مي‌توانيد قضاوت كنيد كه پس از برجام آيا تجهيزات پزشكي يا دارو راحت‌تر به دست مي‌آيد يا سخت‌تر؟ آيا ارتباطات دارو سازهاي ايراني با بخش‌هاي داروسازي خارجي بهتر شده يا دشوارتر؟ حداقل نكته‌اي كه مي‌توان گفت اين است كه برجام سلامت مردم را بهتر تضمين كرد. علاوه بر اينكه در بخش‌هاي ديگر سبب عزت مردم شد.»رييس‌جمهوري گفت: « قطعنامه‌هاي سازمان ملل را نمي‌توان اينجا پاره كرد، اگر مي‌شد من هم آن را پاره مي‌كردم. راه اين بود كه قطعنامه سازمان ملل بايد در شوراي امنيت با ابزار حقوقي لغو مي‌شد. كاري كه دولت انجام داد گام به گام راه را پيمود تا همه قطعنامه‌ها لغو شود. در يك جلسه هفت قطعنامه فصل هفتم منشور سازمان ملل لغو مي‌شود و اين تيتر براي ايران «كشوري كه صلح و امنيت جهاني را به خطر انداخته است» تبديل به اين مي‌شود كه «ايران كشوري است كه كشورهاي ديگر بايد با او همراهي كنند.»رييس‌جمهوري در ادامه سخنان خود خطاب به جامعه پزشكان گفت: « امروز شرايطي در كشور و دنيا حاكم است كه سلامت نمي‌تواند از مسائل اجتماعي جدا باشد. آسيب‌هاي اجتماعي كار شما پزشكان را سخت‌تر مي‌كند و مشكلات فراواني را مي‌آفريند، حتي اگر قوانين راهنمايي و رانندگي هم به خوبي حاكم نباشد مشكلات شما را دو چندان مي‌كند، اگر راه‌ها استاندارد نباشد براي شما مشكل مي‌آفريند. اگر سرمايه اجتماعي هم نباشد براي شما پزشكان مشكل ايجاد مي‌شود. سرمايه اجتماعي بين مردم و كليت نظام، بين مردم و وزارتخانه‌ها و تمامي بخش‌ها. اگر سرمايه اجتماعي و اعتماد نباشد بيمار بهبود نمي‌يابد چرا كه بايد به بيمارستان، پزشك و دارو اعتماد كند. اگر محيط زيست هم درست نباشد كار پزشكان سخت مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون