جهان مينيمال در راه است
در روزهايي كه همچنان يكي از بحثهاي داغ فضاي مجازي در ايران، فيلتر شدن يا نشدن تلگرام است و بوميسازي اينترنت، در روزهايي كه اكثر مديران و چهرههاي مختلف سياسي و اجتماعي با بحث فيلترينگ، رابطه ميان خود و مردم را مشخص ميكنند و البته اكثرا صاحب شبكههاي اجتماعي اينستاگرام، فيسبوك و توييتر هستند، در روزهايي كه صفحه مجازي مديران دولت در رصد كاربران است و شهيندخت مولاوردي را به خاطر مصاحبه تلويزيوني شجاعانهاش ستايش ميكنند و به علي جنتي براي ماجراهاي لغو كنسرت اعتراض ميكنند، در روزهايي كه حتي رييسجمهور هم پيامهاي مردمياش را در توييتر ميگذارد، اما در نهايت وزيرش مجبور ميشود كه يك ادعا درباره حذف تلگرام را تكذيب كند و در نهايت در تمام اين روزهايي كه ما در ايران همچنان با پديده دنياي مجازي به عنوان يك اتفاق تازه روبهرو ميشويم، جهان تمام اين تازگيها را پشتسر گذاشته و مشغول امتحان راههاي تازه ارتباطي و با كمك دنياي مجازي و اپليكيشنهاي مختلف است. در همين روزهاست كه «اينستاگرام» آپشن جديد «پروفايل استوري» را راهاندازي ميكند تا مشتركانش به اندازه يك هفت ثانيه كوتاه از حال لحظهاي خود بگويند و داستاني كوتاه و تصويري براي دنبالكنندگان خود بسازند. امكاني كه در روزهاي اول، شبيه يك بازي و سرگرمي تازه بود، اما حالا معلوم شده كه بيشتر از يك بازي كاربري دارد و گزارش رسيده كه شركتهاي بزرگ جهاني با اين «پروفايل استوري» ساده دنياي تازهاي براي رقابت راه انداختهاند و از آن براي تبليغ و بيشتر ديده شدن در فضاي مجازي استفاده ميكنند. در گزارش رسيده از «كاما» نوشته شده كه كمپانيهاي بزرگ جهاني، اين هفت ثانيه كوتاه را فرصتي ميبينند براي جذب مشتري. اچپي، بنز و ردبول با رسيدن«پروفايل استوري» بلافاصله فيلمهاي هفت ثانيهاي خود را منتشر كردند و شركتهاي ديگر هم تصميم گرفتند آفرهايي هفتثانيهاي در «پروفايل استوري» بگذارند تا فقط و فقط مشتري كه در اينستاگرام است و اين ويديوها را چك ميكند، بتواند از آنها استفاده كند. اين هفتثانيههاي كوتاه و اين شگرد كمپانيهاي بزرگ ثابت ميكند كه دنياي امروز با تكنولوژي كه عقبگرد ندارد و مدام در حال پيشرفت است، پيامها، ايدهها، حرفها و اتفاقها را روزبه روز مينيمالتر ميكند و اگر تا ديروز پستهاي 140 كاراكتري توييتر نمايش اين جهان مينيمال و پيچيده بود، هفت ثانيه كوتاه «اينستاگرام» دريچههاي تازهاي را براي تمام وقايع تجاري، خبري، سرگرمي و... به وجود ميآورد و روز به روز پيام كوتاهتر، موثرتر و البته تلگراميتر ميشود.