• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3614 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۰ شهريور

تماشاگران جشنواره آمستردام «فروشنده» را برگزيدند

گروه فرهنگ و هنر

 

«فروشنده» هفتمين ساخته اصغر فرهادي در حالي كه از ديروز در ايران به روي پرده سينماها رفته است، آغازگر جشنواره جهاني سينماي آمستردام بود و از زمان نمايشش در اين جشنواره جايگاه نخست نظرسنجي مردمي را از آن خود كرد و طي برگزاري اين جشنواره از جايگاه خود پايين نيامد. اين فيلم جايزه بهترين فيلم از نگاه تماشاگران با امتياز 584/4 را به دست آورد. فرهادي جايزه نقدي پنج هزار يورويي را كه از سوي مسوولان اين جشنواره سرمايه‌‌اي براي ساخت فيلم بعدي‌اش در نظر گرفته شده، دريافت كرد. پيش از اين فرهادي سال 2011 با فيلم «جدايي نادر از سيمين» اين جايزه را به خانه برد و حالا او نخستين فيلمسازي به شمار مي‌رود كه دو بار اين جايزه را دريافت كرده است. كمپاني «سينه‌آرت» اين فيلم را هشتم دسامبر روي پرده سينماهاي كشور هلند مي‌برد.
«فروشنده» با بازي شهاب حسيني و ترانه عليدوستي، داستان زوجي است كه مجبور مي‌شوند به منزل جديدي نقل‌مكان كنند و اين جابه‌جايي تغييراتي در زندگي اين زوج پيش مي‌آورد كه آنها را به ورطه خشونت مي‌كشاند. فرهادي براي نوشتن فيلمنامه‌ اين اثر جايزه بهترين فيلمنامه‌نويسي و شهاب حسيني جايزه بهترين بازيگري مرد را از شصت‌ونهمين جشنواره فيلم كن دريافت كردند. اين فيلم در سي‌وچهارمين جشنواره فيلم ونيز جايزه
ARRI/Orsam كه به بهترين فيلم بين‌المللي شركت‌كننده در اين جشنواره اهدا مي‌شود، دريافت كرد.
در بخش بهترين فيلم از نگاه تماشاگر 9 فيلم از كشورهاي مختلف دنيا براي دستيابي به رتبه نخست با يكديگر به رقابت پرداختند. «دكتر آفريقايي» فيلمي از ژولين رامبالدي، كارگردان فرانسوي، « the Bacchus Lady» ساخته‌ جي-يونگ فيلمساز اهل كره‌‌جنوبي، «Blanka» ساخته كوهكي هسي كارگردان ژاپني، «من را پسرم صدا نزن» ساخته آنا مويلائرت، فيلمساز برزيلي به ترتيب جايگاه دوم تا پنجم اين نظرسنجي را از آن خود كرده‌اند.
جايزه هيات داوران اين جشنواره از آن «برج دلو» به كارگرداني كلبر مندونسا فيليو، فيلمساز برزيلي شد. اين فيلم براي دستيابي به نخل طلاي شصت‌ونهمين جشنواره كن در بخش رقابتي اين جشنواره حضور داشت.
فيلم «فروشنده» از ديروز مهمان سينماهاي تهران و شهرستان‌ها شد. نمايش ويژه اين فيلم هشتم شهريور براي نخستين‌بار در ايران روي پرده رفت و تعدادي از هنرمندان سينما، منتقدان و خبرنگاران در اين مراسم به تماشاي فيلم نشستند. در حالي كه اصغر فرهادي و برخي از عوامل «فروشنده» در اين نمايش ويژه حضور داشتند اما اكران فيلم بدون سخنراني و مراسم افتتاحيه برگزار شد؛ مراسمي كه برگزاري آن بر عهده دفتر فرهادي و بدون دخالت فيلميران به عنوان پخش‌كننده فيلم انجام شد. همچنين اجازه عكسبرداري و فيلمبرداري نيز داده نشد.
اما نمايش «فروشنده» در سالن‌هاي حوزه هنري با مشكلات و مصايبي روبه‌رو شد؛ با نزديك شدن به تاريخ اكران اين فيلم، حوزه هنري تحت فشارهاي رسانه‌‌‌اي قرار گرفت. آنها خواستار لغو نمايش اين فيلم در سالن‌هاي حوزه هنري شده‌ بودند كه عليرضا سرتيپي، مدير دفتر پخش فيلميران با حضور در برنامه «هفت» (جمعه 29 مرداد) اعلام كرد «فروشنده» مانعي براي نمايش در سينماهاي حوزه هنري ندارد و براي اكران اين فيلم با حوزه هنري قرارداد بسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون