• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3623 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۱ شهريور

ممنوعيت تخصيص منابع سپرده‌گذاران به بدهكاران

بانك مركزي در بخشنامه‌اي اعلام كرد: تخصيص هرگونه منابع سپرده‌گذاران به شركت‌هاي تابعه و فرعي در حساب بدهكاران موقت، ممنوع است. به گزارش بانك مركزي، اين بانك در بخشنامه‌اي به بانك‌ها و موسسات اعتباري با تاكيد مجدد بر اجراي دستورالعمل «نحوه محاسبه و تقسيم سود مشاع»، اعلام كرد: تخصيص هرگونه منابع سپرده‌گذاران به شركت‌هاي تابعه و فرعي در حساب بدهكاران موقت ممنوع است.
در اين بخشنامه آمده است: احتراما، همانطور كه مستحضر هستند بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تلاش مي‌كند تا با بهبود شفاف‌سازي اطلاعات مندرج در صورت‌هاي مالي بانك‌ها و موسسات اعتباري از جمله تشريح صورت عملكرد سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري بيش از پيش قانون عمليات بانكي بدون ربا (بهره) به طور صحيح و دقيق در شبكه بانكي كشور اجرا شود.
در همين ارتباط و براي جلوگيري قاطع از شايبه ربوي بودن فعاليت‌هاي بانكي، دستورالعمل «نحوه محاسبه و تقسيم سود مشاع» تدوين و پس از تصويب توسط مراجع ذي صلاح به شبكه بانكي كشور ابلاغ شده است. به موجب دستورالعمل مزبور، بانك‌ها و موسسات اعتباري موظف هستند كليه منابع حاصل از سپرده‌گيري را در چارچوب عقود بانكي، موضوع تبصره ذيل ماده ۳ از قانون مزبور و ماده ۹۸ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه به مصرف برسانند.
يكي از مواردي كه ممكن است مانع اجراي كامل دستورالعمل مزبور شود، درگير شدن بخشي از منابع سپرده‌گذاران در حساب بدهكاران موقت و به‌كارگيري وجوه سپرده‌گذاران به شركت‌هاي تابعه و فرعي بانك يا موسسه اعتباري است. رسوب بلندمدت منابع سپرده‌گذاران در حساب بدهكاران موقت نه تنها با مفاد آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي ذيل قانون عمليات بانكي بدون ربا (بهره) منافات دارد، بلكه مانع از تخصيص بهينه منابع به بخش‌هاي مولد و توليدي مي‌گردد و در نهايت بانك‌ها را از رسالت اصلي خود (واسطه‌گري وجوه) دور مي‌كند.
با عنايت به مراتب فوق‌الذكر، تخصيص هرگونه منابع سپرده‌گذاران به شركت‌هاي تابعه و فرعي آن بانك/ موسسه اعتباري در حساب بدهكاران موقت ممنوع است؛ ضمن آنكه هرگونه خريد و فروش اموال غيرمنقول مابين بانك‌ها، موسسات اعتباري با شركت‌هاي تابعه و فرعي خود، بانك‌ها، موسسات اعتباري با يكديگر، بانك‌ها، موسسات اعتباري با شركت‌هاي فرعي و تابعه ساير بانك‌ها، موسسات اعتباري و همچنين شركت‌هاي فرعي و تابعه ساير بانك‌ها، موسسات اعتباري با يكديگر كه فاقد ماهيت تجاري باشد، اكيدا ممنوع است. در صورت انجام اينگونه معاملات، درآمدهاي شناسايي شده در سود و زيان بانك/ موسسه اعتباري لحاظ نخواهد شد و بايد از حساب‌ها خارج گردد؛ خواهشمند است دستور فرماييد مراتب به قيد تسريع به تمامي واحدهاي ذي‌ربط آن بانك/ موسسه اعتباري ابلاغ و بر حسن اجراي آن تاكيد و نظارت دقيق گردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون