• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3623 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۱ شهريور

عدد نوشت

توليد نفت ايران

ايران در گزارش خود به اوپك اعلام كرد كه ميانگين توليد روزانه نفت آن در ماه آگوست امسال به سطح سه ميليون و ٦٣٠ هزار بشكه در روز رسيده است. خبرگزاري رويترز از سنگاپور به نقل از يك منبع اوپكي اعلام كرد ايران در گزارش خود به اين سازمان اعلام كرده كه در ماه آگوست امسال توليد نفت خام اين كشور با ١٠ هزار بشكه افزايش نسبت به ماه جولاي، به سه ميليون و ٦٣٠ هزار بشكه در روز رسيده است. اوپك روز دوشنبه (٢٢ شهريور ماه) در گزارش ماهانه خود به طور رسمي رقم توليد اعضا را اعلام مي‌كند. طبق اعلام منبع ياد شده، در گزارش اوپك رقم توليد نفت ايران به نقل از منابع ثانويه، سه ميليون و ٦٣٠ هزار بشكه در روز اعلام خواهد شد كه با رقم اعلام شده از سوي ايران همخوان است. رقم‌هاي ياد شده نشان مي‌دهند كه توليد نفت ايران به سطح ماه‌هاي پاياني سال ٢٠١١ ميلادي كه هنوز تحريم شدت نگرفته بود، نزديك شده است.


كاهش صادرات عسل طبيعي

اطلاعات گمرك ايران نشان مي‌دهد كه در پنج ماهه نخست سال جاري صادرات عسل ايراني معادل ۶۸۸ تن بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰ درصد كاهش يافته است. در پنج ماهه نخست سال جاري ۶۸۸ تن به ارزش هشت ميليارد و ۴۱۸ ميليون تومان به كشورهاي مختلف دنيا صادر شده است. كشورهاي عمده مشتري عسل ايراني به اين شرح هستند: امارات متحده عربي به ميزان ۳۳۵ تن به ارزش سه ميليارد و ۳۴۱ ميليون؛ عراق به وزن ۱۶۲ تن به ارزش ۲ ميليارد و ۲۴۶ ميليون؛ مالزي ۶۴ تن به ارزش ۹۷۲ ميليون تومان؛ از ديگر كشورهاي خريدار عسل ايران در ۵ ماه نخست سال جاري مي‌توان به هنگ‌كنگ، افغانستان و مالزي اشاره كرد. همچنين اطلاعات گمرك ايران نشان مي‌دهد در پنج ماهه نخست سال گذشته واردات عسل طبيعي به ايران معادل ۸۲۳ تن به ارزش ۱۱ ميليارد و ۳۲۷ ميليون تومان بوده است كه اين ارقام حاكي از كاهش ۲۰ درصدي صادرات عسل (از حيث وزن) در سال جاري است.
 
افزايش بارندگي

با ورود سامانه بارشي به برخي استان‌هاي نيمه‌شمالي در روزهاي اخير، ۲ ميليمتر بارندگي در سطح كشور طي هفته گذشته ثبت شد. بر اساس اطلاعات ايستگاه‌هاي باران‌سنجي شركت مديريت منابع آب ايران از حوضه‌هاي آبريز اصلي كشور، ميزان بارش كشور تا ديروز به ۲۳۹ ميليمتر رسيده است. حجم بارش‌هاي كشور از اول مهر تا پايان ۱۹ شهريور ماه جاري نيز معادل ۳۹۳ ميليارد و ۸۷۸ ميليون مترمكعب رسيده است. گفتني است، اين مقدار بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت (۲۴۳ ميليمتر) ۲ درصد كاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته (۱۹۴ ميليمتر) ۲۳ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

 صادرات پتروشيمي

بهره‌برداري از فازهاي جديد پارس‌جنوبي و افزايش توليد خوراك، تبعات حوادث سريالي پتروشيمي‌ها را فعلا در سايه نگه داشته تا توليد و صادرات پتروشيمي ايران حدود ۱۰ درصد افزايش يابد. با وجود راه افتادن سريال‌هاي آتش‌سوزي در طرح‌ها و مجتمع‌هاي پتروشيمي از ابتداي امسال تاكنون كه منجر به توقف توليدهاي متعدد در مجتمع‌هاي پتروشيمي شده اما در طول پنج ماهه نخست سال ۹۵، ايران حدود سه ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار انواع محصول پتروشيمي و پليمري به بازار صادر كرده است. بر اين اساس در طول پنج ماهه نخست امسال حدود هشت ميليون و ۷۲۴ هزار تن محصول پتروشيمي و فرآورده پليمري به ارزش سه ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار به بازار صادر شده است. از سوي ديگر مجموع توليد واقعي صنعت پتروشيمي از ابتداي سال تاكنون با احتساب توليد چهار ميليون و ۲۱۵ ميليون تني در مرداد ماه، به بيش از ۲۱ ميليون و ۲۳۸ هزار تن رسيده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون