• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3107 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان

خبر

تصحيح گزارش آژانس در خصوص ذخاير اورانيوم ايران

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برآورد قبلي خود از ذخاير اورانيوم جمهوري اسلامي ايران را اصلاح كرد. آژانس اطلاعات خود درباره ذخاير گاز اورانيوم با غناي پنج درصد ايران را اصلاح و مقدار آن را با ۱۰۰ كيلوگرم كاهش نسبت به گزارش قبل، هشت هزار و ۲۹۰ كيلوگرم اعلام كرد. اين در حالي است كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش هفته گذشته خود اعلام كرده بود ذخاير ايران از اورانيوم با غناي پايين، تا ۶۲۵ كيلوگرم افزايش يافته و از زمان انتشار گزارش آژانس در ماه سپتامبر، به حدود 4/8 تن رسيده است. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اصلاحيه خود برآورد كرد ذخاير اورانيوم با غناي پايين كه ايران در اختيار دارد تقريبا ۸ هزار و ۳۹۰ كيلوگرم است. آژانس هيچ توضيحي در رابطه با اين اختلاف و عدم دقت گزارش ارايه نكرده است. سخنگوهاي آژانس نيز تاكنون از اظهارنظر در اين رابطه خودداري كرده‌اند.
از سوي ديگر سخنگوي سازمان انرژي اتمي با اشاره به اصلاحيه آژانس درباره ميزان اورانيوم غني‌شده كمتر از 5 درصد ايران تاكيد كرد: ايران اطلاعات درست به آژانس داده و اين آژانس بوده است كه به درستي اطلاعات را در گزارش وارد نكرده است. بهروز كمالوندي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اصلاحيه آژانس بر روي گزارش اخيرش درباره فعاليت‌ها و تاسيسات صلح‌آميز هسته‌يي ايران، گفت: اطلاعاتي كه ايران به آژانس داده كاملا درست بوده و ما اشتباهات‌شان را يادآوري كرديم و سپس آژانس آنها را اصلاح كرد.
وي با انتقاد از انتشار زودهنگام و در اختيار قرار گرفتن گزارش‌هاي آژانس در رسانه‌ها و سايت‌هاي مختلف در حالي كه اين گزارش نبايد تا قبل از ارايه به شوراي حكام در نشست فصلي منتشر شود، اظهار كرد: اين نخستين اشتباه آژانس نيست و آخرين آن هم نخواهد بود مگر اينكه آژانس در روش انتشار گزارش‌هايش تغييري صورت دهد. بارها نسبت به اصل محرمانه بودن اطلاعات فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورمان يا ديگر كشورها و آژانس صحبت ‌كرده‌ايم و همچنين درباره اشتباهات آژانس نسبت به انتشار ارقام و آمار غلط نكاتي را گوشزد كرده‌ايم و اميدواريم آژانس با درايت بيشتر بتواند اين شرايط را مديريت كند.

باز هم تحريم از جنس انگليسي

وزارت امور خارجه انگليس در اقدامي خصمانه با انتشار اطلاعيه‌يي از تحريم مجدد دانشگاه شريف، شركت سورينت و بابك زنجاني خبر داد. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه انگليس اطلاعيه جديد اين وزارتخانه در خصوص ليست تحريم‌هاي شركت‌ها، موسسات و اشخاص ايراني در انگليس نشان مي‌دهد لندن بار ديگر دانشگاه صنعتي شريف، شركت سورينت و بابك زنجاني را هدف تحريم قرار داده است. بر اساس اين حكم اتباع، بانك‌ها و شركت‌هاي انگليسي از هرگونه معامله با اين شخص و دو مجموعه اعلام شده منع شده‌اند. انگليس همچنين تمام دارايي آنها را بلوكه مي‌كند. سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان اخيرا اقدام جديد اتحاديه اروپا در تحريم مجدد برخي نهادهاي ايراني را پافشاري غيرمتعارف توصيف كرد و اين اقدام را سوال‌برانگيز خواند. اتحاديه اروپا هفته گذشته در تصميم جديد خود كه مورد تاييد وزراي خزانه داري و دارايي كشورهاي اين اتحاديه در نشستي در بروكسل قرار گرفت سه موسسه و يك سرمايه‌دار ايراني را بار ديگر در ليست تحريم‌هاي اروپايي قرار داد و توقيف حساب‌هاي مالي آنها و ممنوعيت ورودشان به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا كرد. همچنين سفارت كشورمان در بروكسل پايتخت بلژيك مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران را نسبت به اين اقدام اتحاديه اروپا به مقامات ذي ربط اروپايي اعلام كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها