• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3107 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان

فخرالدين دانش، چهارمين وزير پيشنهادي علوم:

كاراكترم سياسي نيست؛ مدير اجرايي‌ام

ادعاها مبني بر حضورم در حوادث 88 كذب است

فخرالدين دانش، چهارمين گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت علوم قرار است هفته جاري در جلسه راي اعتماد مجلس شركت كند. با وجود پررنگ بودن وجه علمي و مديريتي «دانش‌آشتياني»، مخالفت‌ها و حاشيه‌هاي سياسي كه پيش از اين نيز گريبانگير ديگر گزينه‌هاي وزارت علوم شده بود، از نخستين ساعات معرفي وي و حتي پيش از قرائت نامه معرفي رييس‌جمهور در مجلس، از سوي گروه‌هاي تندرو مجلس و تعدادي از رسانه‌ها شروع شد. حضور در حوادث سال 88 يكي از محورهاي مخالفت تندروهاي مجلس با گزينه‌هاي پيشنهادي دولت است. اين در حالي است كه «دانش‌آشتياني» تمام ادعاهاي مربوط به حضور در حوادث سال 88 را رد مي‌كند. او درگفت‌وگو با «ايسنا» با تاكيد بر اينكه كاراكتر من وارد شدن به دعواها و مسائل سياسي نيست، گفت: «من يك شخصيت آموزشي و تربيتي هستم و تمام ادعاها مبني بر حضور بنده در حوادث 78 و 88 هم كذب است.»او تاكيد كرد وزارت علوم يك وزارتخانه علمي است و باشگاه سياسي نيست. همه افرادي كه در اين وزارتخانه هستند افرادي آكادميك و دانشگاهي و در عين حال مومن و متدين هستند؛ بنابراين بايد به آنها اعتماد كرد. وي ادامه داد: ورود گروه‌هاي سياسي به دانشگاه، سم مهلكي براي دانشگاه است؛ البته اين به معناي آن نيست كه دانشجو سياست نداشته باشد و با آن بيگانه باشد، اما دخالت‌هاي از بيرون براي دانشگاه بحران‌ساز است. وزير پيشنهادي علوم با تاكيد بر اينكه وابسته و وامدار هيچ حزب و گروه سياسي و غيره نيست، ادامه داد: بنده با تيم‌ها و افراد مختلف كار كرده‌ام اما شخصيت مستقلي هستم. ايده و طرح‌هاي خود را دارم. كاراكتر من سياسي نيست؛ من يك مدير اجرايي هستم و كارشناس تعليم و تربيت. بنده 16 سال در دانشگاه و وزارت علوم بودم. از زير و بم مسائل آموزش عالي آگاهي دارم و مي‌دانم چگونه كشتي بحران‌زده آموزش عالي را به ساحل امن برسانم. وي تاكيد كرد: دانش‌آشتياني يك مدير استراتژيك است و بر اساس مدل و برنامه فعاليت مي‌كند.

 

مخالف فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان نيستم

وزير پيشنهادي علوم در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه ممكن است برخي نمايندگان مجلس چندان از سوابق اجرايي و مديريتي و آموزشي وي آگاهي نداشته باشند، گفت: فارغ از آنكه برخي‌ درباره من چه مي‌گويند، انتظار مي‌رود نمايندگان رزومه كاري من را مطالعه و بر اساس آن از بنده شناخت پيدا كنند، البته بنده با حضور در مجلس و گفت‌وگو با نمايندگان تلاش خواهم كرد برنامه‌ها و ايده‌هاي خود را بيشتر تبيين كنم. دانش‌آشتياني با تاكيد بر اينكه «بنده به هيچ عنوان مخالف فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان نيستم» بر فعاليت و پويايي كانون‌ها، انجمن‌ها و تشكل‌هاي دانشجويي در چارچوب آيين‌نامه و ضوابط تاكيد كرد. مخالفت با حضور و فعاليت بسيج در دانشگاه‌ها يكي از دلايل مخالفان با گزينه پيشنهادي وزارت علوم است كه در همان ساعات ابتدايي وي از سوي برخي از رسانه‌ها و نمايندگان مجلس مطرح شد. دانش‌آشتياني در پاسخ به اين موضوع گفت: كسي كه تمام زندگي خود را براي انقلاب و نظام گذاشته است چگونه مي‌تواند بگويد با بسيج مخالف است؟ در آن زمان كه دوران دفاع مقدس بود بسيج به عنوان پايگاه نظامي وجود داشت كه سهم بسياري در جبهه و جنگ داشت. آن زمان تشكلي به نام بسيج دانشجويي وجود نداشت كه بنده مخالف حضور آنها در دانشگاه‌ها باشم. وي با اشاره به تاكيد حضرت امام بر بسيج علمي در دانشگاه بعد از پايان جنگ تحميلي، گفت: امام در بيانيه‌يي تاكيد داشتند كه دانشگاه‌ها با توليدعلم بايد بتوانند كشور را به سوي توسعه و پيشرفت سوق دهند كه برنامه‌ريزي براي بسيج علمي در دستوركار قرار گرفت. ضمن آنكه با حضور بسيج به عنوان يك پايگاه نظامي صرف در دانشگاه موافق نبوديم اگرچه برنامه‌هايي براي جذب دانشجويان علاقه‌مند به بسيج در دانشگاه‌ها اجرا كرديم.
اهل تعامل و مشورتم
دانش‌آشتياني همچنين با بيان اينكه «بنده اهل تعامل و مشورت هستم»، تاكيد كرد: اين تعامل به معني بده‌بستان نيست بلكه بر مبناي گفت‌وگو و مشورت است؛ زيرا اعتقاد دارم اگر در اين فضاي سالم حرف بزنيم همه يك حرف را خواهيم زد اما متاسفانه برخي علاقه دارند ميانه‌ها را برهم بزنند و جو را متشنج و ناآرام نشان دهند. وي گفت: من شخصيت سياسي نيستم اما ديدگاه سياسي خودم را دارم و سياست را خوب مي‌فهمم اما معتقدم هرچيزي در جايگاه خود. من اعتقاد دارم از مشاركت همه گروه‌ها و قشرهاي مختلف متعهد و در چارچوب نظام بايد استفاده كرد اما اين به معناي وابستگي به آنها نخواهد بود. وزير پيشنهادي علوم خود را يك مدير استراتژيك مي‌داند كه به خوبي بر اقتصاد آموزش عالي آشنايي دارد. دانش‌آشتياني درباره فعاليت‌هاي سياسي دانشگاه‌ها نيز گفت: محيط‌هاي علمي مكان جنجال‌هاي سياسي نيست؛ محيط‌هاي علمي بايد با نشاط باشد تا دانشجو در امنيت كافي تحصيل كند.
دانشگاه بايد اعتبار واقعي خود را پيدا كند
ارتقاي كيفيت آموزش عالي و اعتباربخشي به رشته‌ها و مدارك دانشگاهي، حمايت از فرآيند تبديل علم به فناوري‌هاي نو و تجاري‌سازي آنها، حركت به سوي الگوي اسلامي – ايراني دانشگاه و توسعه پايدار علم و فناوري، اصلاح ساختاري در سطح دانشگاه و وزارت و نهادينه‌كردن استقلال عملياتي دانشگاه در برابر پاسخگويي و التزام اجتماعي برخي ديگر از برنامه‌هاي وزير پيشنهادي علوم است. او با اعتقاد به اينكه دانشگاه بايد اعتبار واقعي خود را پيدا كند بر پيگيري حقوق جامعه دانشگاهي و مطالبات بحق آنها هم به عنوان يك اصل تاكيد كرد.

بورسيه‌ها و ستاره‌دارها را براساس قانون پيگيري مي‌كنم

دانش‌آشتياني در عين حال با تاكيد بر آنكه همه اقدامات در وزارت علوم بايد بر اساس قانون و در چارچوب قانون صورت گيرد، گفت: تمامي موضوعات موجود در وزارت علوم از جمله دانشجويان ستاره‌دار، استادان بازنشسته و بورسيه‌ها را براساس قانون و در چارچوب قانون پيگيري خواهم كرد.

 

 اظهار نظرها درمورد  وزير پيشنهادي علوم

  اسدالله نصيري قيداري، معاون پارلماني وزير علوم: فخر‌الدين احمدي دانش آشتياني، وزير پيشنهادي علوم يكي از نيروهاي ارزشي و با سابقه و تجربه طولاني و موفق در حوزه آموزش عالي است، هم قبل وهم بعد از انقلاب به مدت حدود 40 سال تمام انرژي، وقت و فكر خود را براي اعتلاي نظام اسلامي صرف كرده است. دانش آشتياني با وزرايي با خط مشي‌هاي سياسي مختلف كار كرده است. وي بيشتر چهره‌يي اجرايي و عملياتي بوده تا سبقه سياسي داشته باشد.
 محمدحسين اميد، معاون وزارت علوم: دانش آشتياني بيش از اينكه يك چهره سياسي باشد، يك فرد اجرايي و عملياتي است و مي‌تواند كمك بزرگي به تثبيت وضعيت آموزش عالي مخصوصا ارتقاي جايگاه وزارت و مجموعه آموزش عالي در برنامه ششم كند. ايشان مي‌تواند مشكل ديرينه ضعف ارتباط دانشگاه با صنعت را حل كند.
 كمال‌الدين پيرموذن، نماينده مردم اردبيل در مجلس: در اين برهه‌يي كه ما در حال انجام مذاكرات هسته‌يي هستيم براي افزايش چانه‌زني نياز به انسجام داخلي بيشتر خصوصا بين مجلس و دولت داريم لذا من اميدوارم ما با انتخاب آقاي دانش‌آشتياني يار دولت در افزايش قدرت چانه‌زني باشيم.  
 حميد ميرزاده، رييس دانشگاه آزاد: دانش آشتياني مورد قبول اكثريت جامعه دانشگاهي و فردي شناخته شده است كه سابقه معاونت وزارت علوم را دارد و از نظر علمي و اجرايي كاملا با ضوابط وزارت مطابقت دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها