• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3107 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان

وزير ارشاد خبر داد:

درخواست از قوه‌ قضاييه در مورد توقيف مطبوعات

اعتماد| وزير ارشاد در بازديد از نمايشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالاتي در مورد توقيف مطبوعات، فشارهاي طيف اقليت مجلس، صدور مجوز فيلم‌ها و كتاب‌ها پاسخ داد. علي جنتي در اين نشست توضيح داد كه وزارت ارشاد از قوه قضاييه درخواست كرده به جاي برخورد قضايي با رسانه‌هاي متخلف كه منجر به توقيف مي‌شود، آنها را به هيات نظارت بر مطبوعات معرفي كند. وي در مورد اختلافاتي كه بين قوه قضاييه و وزارت ارشاد در مورد توقيف برخي رسانه‌ها وجود دارد، گفت: اختلاف چنداني به آن معنا نيست بلكه تنها يكي دو موردي بوده كه دستگاه قضايي خودش احساس كرده كه مي‌تواند يك روزنامه را موقتا توقيف كرده و اين كار را انجام داده است. البته ما هم از مقامات قضايي درخواست كرده‌ايم با توجه به اينكه هيات نظارت بر مطبوعات يك هيات همه‌جانبه است يعني هم نماينده قوه قضاييه، هم نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي، هم حوزه علميه قم و همه در آن حضور دارند، آنها (قوه قضاييه) اگر موردي به نظرشان مي‌آيد، به اين هيات ارجاع دهند، قطعا بررسي خواهد شد. وي در پاسخ به سوالي در مورد اينكه «دولت تا چه زماني در برابر فشارهاي طيف اقليت مجلس مقاومت خواهد كرد؟»، گفت: بايد مقاومت را معنا كنيم؛ مجلس حق تذكر، سوال و استيضاح دارد و اگر نمايندگان از حقوق قانوني خود استفاده كنند، ما هم پاسخ خواهيم داد و پاسخ قانع‌كننده هم داريم. گاهي هم سوال‌هايي كه مطرح مي‌شود، فرصت‌هايي براي ما ايجاد مي‌كند كه ديدگاه‌هاي‌مان و فعاليت هاي‌مان را تبيين و اعلام كنيم.

فيلترينگ هوشمند سايت‌هاي متخلف

جنتي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر صحت و سُقم برنامه كميته تعيين مصاديق محتواي مجرمانه در مورد لغو فيلترينگ اينستاگرام به ازاي فيلترينگ وايبر، گفت: كميته تعيين مصاديق در مواردي كه خلاف قانون و مغاير با منافع ملي باشد كه برخي سايت‌هاي الحادي و ضددين و ضد‌اخلاق را در بر مي‌گيرد، طبيعتا بايد طبق قانون با آنها برخورد كند. اما مشكلي كه تا الان بوده اين است كه يكسري شبكه‌هاي اجتماعي و ارتباطي داريم كه بيشترين استفاده از آنها، استفاده سالم است و ممكن است در جاهايي موارد خلاف نيز مشاهده شود اما بنا بر اين است كه فيلترينگ را هوشمند كنيم تا تنها مقابل موارد مضر را بگيرد و اين‌طور نباشد وقتي در اتوباني دو اتومبيل خلاف مي‌كنند كل اتوبان را سد كنيم و اجازه تردد به هيچ‌كس ندهيم. اين كار در دست انجام توسط وزارت ارتباطات بوده و قرار است طي ماه‌هاي آتي فيلترينگ هوشمند روي ابزارهاي ارتباطي پياده‌سازي شود و شوراي عالي فضاي مجازي نيز به عنوان سياستگذار روي اين كار نظارت دارد.

پاي مجوزهايي كه مي‌دهيم، مي‌ايستيم

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مورد اصرار و پافشاري اين وزارتخانه درخصوص مجوزهايي كه به فيلم‌ها مي‌دهد، گفت: ما پاي مجوزهايي كه مي‌دهيم، مي‌ايستيم و الان هم فيلم‌هايي كه اينقدر بحث درباره‌شان مطرح مي‌شود، ما اصلا در جريان ساخت‌شان نبوده‌ايم و در دوره گذشته مجوز گرفته‌اند و در خود دولت گذشته هم برخي از آنها توقيف شده بودند. ما با توجه به زحمتي كه براي تهيه يك فيلم كشيده مي‌شود، تلاش‌مان را مي‌كنيم كه اين زحمات هدر نرود و تا جايي كه مي‌شود، مجوز اكران را به آنها بدهيم. تاكيد مي‌كنم كه تا جايي كه مي‌شود.
 

«زوال كلنل» را شخصا مي‌خوانم
جنتي همچنين درخصوص آخرين وضعيت رمان «زوال كلنل» و ادعاي محمود دولت‌آبادي نويسنده اين كتاب كه گفته تاكنون 44 بار آن را اصلاح كرده اما هنوز نتوانسته مجوز انتشار آن را بگيرد: من بايد خودم آخرين نسخه اصلاح شده اين كتاب را ببينم و آن را به عنوان يك خواننده مطالعه كنم. البته يك نسخه جعلي آن را كه از انگليسي ترجمه شده است، خوانده‌ام ولي قطعا بايد بر اساس نسخه اصلي بررسي صورت گيرد. مساله هم در مورد اين كتاب شخص آقاي دولت‌آبادي نيست و ما بر اساس متن، بررسي مي‌كنيم. اگر اين 44 بار اصلاح كه شما مي‌گوييد، قابل قبول بوده باشد، اين كتاب هم مثل ساير كتاب‌ها مجوز مي‌گيرد. انتصاب نوش‌آبادي به عنوان سخنگوي وزارت ارشاد از ديگر محورهاي مطرح شده دراين نشست خبري بود كه جنتي درمورد آن گفت: ما از ديرزمان به دنبال اين بوديم كه يك سخنگو براي وزارت ارشاد بگذاريم و دليلش هم گستردگي فعاليت‌هاي اين وزارتخانه است. اما در مورد فرد سخنگو، من مقداري تامل داشتم تا اينكه به آقاي نوش آبادي رسيديم كه با توجه به سابقه كاري شان هم به عنوان نماينده مجلس، هم به جهت دانش حقوقي بالاي‌شان و هم به عنوان فردي كه مصاحبه‌هايش نشان داده، فردي پخته است، ايشان را به عنوان سخنگو انتخاب كرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها