• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3107 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان

گزارش «اعتماد» از اختتاميه بيستمين نمايشگاه مطبوعات:

رسانه‌هاي آزاد و پرسشگر به اداره كشور كمك مي‌كنند

 سهيل سراييان/بيستمين نمايشگاه مطبوعات هم تمام شد. در طول مدت برگزاري نمايشگاه چهره‌هاي سياسي و غيرسياسي از نمايشگاه ديدن كردند و مردم هم براي بازديد از رسانه‌هاي مورد علاقه‌شان به نمايشگاه آمدند تا تعامل بين رسانه‌ها و مردم بهتر از گذشته برقرار شود. مراسم اختتاميه بيستمين نمايشگاه مطبوعات با حضور غلامعلي حدادعادل، رييس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، محمدسرافراز، رييس سازمان صدا و سيما، حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رييس‌جمهورو حسين انتظامي، معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد. در ابتداي اين مراسم كليپي درباره برنامه‌ها و مراسم‌هايي كه در اين يك هفته نمايشگاه مطبوعات برگزار شد، پخش شد. نكته متفاوت اين اختتاميه حضور مجري طنزپردازي بود كه توانست فضاي اين مراسم را كمي تغيير دهد. همچنين در اين مراسم حجت‌الاسلام محمود دعايي، مديرمسوول روزنامه اطلاعات و پيشكسوت رسانه و محمد خدادادي، رييس خبرگزاري جمهوري اسلامي درباره نمايشگاه مطبوعات سخنراني كردند. در ساعت‌هاي پاياني نمايشگاه مردم بيشتري به نمايشگاه آمدند و از غرفه‌ها بازديد كردند، مسوولان رسانه‌ها هم كم‌كم مشغول به جمع كردن غرفه‌هايشان بودند. اين درحالي است كه بازديد چهره‌هاي مختلف از غرفه «اعتماد» در روزهاي پاياني هم ادامه داشت. محمدنهاونديان رييس دفتر رييس‌جمهور، علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، علي جنتي، وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن، تجارت، مصطفي پورمحمدي وزير دادگستري، مسعود سلطاني‌فر معاون رييس‌جمهور، ولي‌الله سيف رييس بانك مركزي، كوروش پرويزيان مديرعامل بانك سينا، تعدادي از اعضاي شوراي شهر از جمله ولي‌الله شجاع پوريان، محمدحسين مختاباد، فاطمه دانشور، حميد ميرزاده رييس دانشگاه آزاد اسلامي، رضا صالحي اميري رييس كتابخانه ملي، بهمن كشاورز حقوقدان، قدرت‌الله عليخاني، جاويد قربان اوغلي رايزن سياسي سفارت ژاپن، مهدي كيايي مديركل روابط عمومي و اداره فرهنگي مجلس، رمضانعلي سبحاني‌فر نماينده مجلس، مصطفي كواكبيان مديرمسوول روزنامه مردمسالاري و چهره‌هايي همچون رسول منتجب‌نيا، محمدرضا تابش، محمدرضا راه‌‍ چمني، سيروس ناصري، ابراهيم يزدي، نجفقلي حبيبي، محمد بلوري پيشكسوت روزنامه‌نگاري، محمدرضا عارف، محمدجواد حق شناس، محسن رهامي، فريدون عموزاده خليلي، خسرو طالب‌زاده، آذر منصوري، فيض‌الله عرب سرخي، عيسي سحرخيز، سيد محمد صدر، يوسف مولايي، فخرالسادات محتشمي‌پور و... طي دو روز پاياني از غرفه اعتماد بازديد كردند. همچنين روز پنجشنبه در ادامه تجليل از پيشكسوتان عرصه رسانه از دكتر بهروز بهزادي، جانشين مديرمسوول و رييس شوراي سياستگذاري روزنامه« اعتماد» وسردبير ايسكانيوز تجليل شد.
نمايشگاه سال بعد بايد به صنوف واگذار شود
حسين انتظامي، معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در مراسم اختتاميه بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها ضمن تشكر بابت حضور سرافراز، رييس جديد سازمان صدا و سيما اظهار داشت: نمايشگاه تا ساعتي ديگر به پايان مي‌رسد و يك هفته تلاش همكاران رسانه‌يي اين همايش بزرگ رسانه‌يي را كه مربوط به خود آنها بود شاهد بود. معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد با بيان اينكه وزارت ارشاد صرفاً هماهنگ كننده و تنظيم كننده برگزاري نمايشگاه مطبوعات است، اظهار داشت: نزديك به 600 غرفه در نمايشگاه طي يك هفته (هفت روز) فعال بودند. وي با بيان اينكه در كنار بخش عمده رسانه‌ها دو بخش ديگر اعم از روابط عمومي‌ها و كسب و كار مرتبط با رسانه در بيستمين نمايشگاه مطبوعات حاضر بودند، ابراز داشت: «خوشبختانه استقبال مخاطبان و حضور مسوولان خوب بود و اين زمينه را فراهم كرد تا در اين هفت روز از زحمات اين عناصر قدرداني شود. اين آيين‌نامه قاعدتا دو دستور كار دارد دستور كار اول قدرداني از زحمات غرفه‌ها و همكاران رسانه‌يي طي هفت روز بر اساس شاخص‌هايي است كه پيش از اين اعلام كرده‌ايم. يكي از ويژگي‌هاي نمايشگاه اين بود كه شاخص‌ها و نحوه انتخاب از روز نخست اعلام شده بود.» وي ضمن قدرداني از شوراي هماهنگي تشكل‌هاي مديريتي رسانه‌يي بيان داشت: اميدوار هستيم حضور ‌آنها در اين نمايشگاه مقدمه‌يي شود تا در سال‌هاي ديگر نمايشگاه به طور كامل توسط صنوف مطبوعات برگزار شود و وزارت ارشاد صرفاً به عنوان ناظر عمل كند. انتظامي با بيان اينكه زبان و ادبيات فارسي عنصر هويت‌بخش است ابراز داشت: بي‌توجهي به آن مي‌تواند ما را به سرنوشت بخشي از كشورهاي آسيايي كه زبان و ادبيات خود را ندارند دچار كند. وي به تشكيل شورايي در فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي اشاره كرد و ابراز داشت: فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي شورايي را تعيين كرده تا سالانه جايزه اين فرهنگستان را به رسانه‌هايي اهدا كند كه در شاخص‌هايي كه اعلام شد را رعايت كنند. انتظامي خاطرنشان كرد: اگر چه نمايشگاه به آخرين ساعات خود نزديك مي‌شود اما رسانه خاموشي ندارد. معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد همچنين به شعار بيستمين دوره از نمايشگاه مطبوعات مبني بر رسانه آزادي مسوولانه اشاره كرد و بيان داشت: شايد متغير بحراني در فضاي رسانه‌يي اخلاق حرفه‌يي و فعاليت توأم با مصونيت باشد.
مطبوعات به بلوغ فكري رسيده‌اند
حسام‌الدين آشنا، مشاورفرهنگي رييس‌جمهور، در اختتاميه بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، اظهار داشت: «شعار آزادي مسوولانه بخشي از رويكرد تدبير و اميد در سياست رسانه‌يي است. بدون آزادي امكان مسووليت خواستن از رسانه‌ها نيست و رسانه‌ها نمي‌توانند صرفا مطالبه آزادي كنند بدون اينكه مسووليتي بپذيرند. اگر اين امكان فراهم شود و صنف رسانه‌ها گرد هم بيايند و نظارت و كنترل بر همديگر را برعهده بگيرند بسياري از مشكلات رفع مي‌شود و مطمئناً صنف رسانه به اين بلوغ رسيده است كه به دور از تندروي‌هاي اصلاحات و خاموشي دوره قبل به جمع‌بندي برسد.» مشاور فرهنگي رييس‌جمهور گفت: نگه‌داشت آزادي از بلند كردن صفحه آزادي بسيار به مصلحت كشور است. بدون رسانه مستقل آزاد و پرسشگر نمي‌توان كشور را با آزادي مطلق اداره كرد.
با ويژگي‌هاي رسانه‌هاي عصر جديد بايد آشنا شد
محمد سرافراز، رييس سازمان صدا و سيما با حضور در مراسم اختتاميه بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها اظهار داشت: اولين حضور رسانه‌يي خود را در جمع رسانه‌ها به ويژه رسانه‌هاي مكتوب به فال نيك مي‌گيرم. همان‌طور كه اشاره شد من كار رسانه‌يي مكتوب خود را از روزنامه رسالت آغاز كردم و سردبير بخش خارجي اين روزنامه شدم و دو سال بعد به عنوان سردبير كل روزنامه منصوب شدم. در بخش خارجي صدا و سيما هم 20 سال ماندم و پس از 20 سال به اينجا رسيدم. سرافراز تصريح كرد: از همان پيروزي انقلاب يكي از كارهايي كه كرديم اين بود كه ساختمان راديو را فتح كرديم و وارد محوطه راديو شديم كه اين اهميت رسانه را در آن موقعيت مي‌رساند، در آن زمان بعد از چند سال كه در راديو مشغول به كار بودم در سال 61 به عنوان مسوول نظارت در مقطع كوتاهي در تلويزيون بودم و بعد از آن ما را از تلويزيون بيرون كردند و بعد از مدتي به عنوان معاونت برون‌مرزي صدا و سيما منصوب شدم. رييس سازمان صدا و سيما تاكيد كرد: حضور من در چنين محفل گرم و صميمي‌اي براي قدرداني از كساني است كه در بخش‌هاي مختلف رسانه‌هاي مكتوب كار مي‌كنند. وي ادامه داد: ما در حال حاضر در شرايطي به سر مي‌بريم و آن هم ورود به عصر پردازش اطلاعات است و من در مراسم تكريم رييس سابق سازمان صدا و سيما گفتم كه در عصر پردازش اطلاعات اگر كسي درست بهره‌برداري نكند عقب مي‌ماند.
مسووليت در رسانه‌ها، نشانه بلوغ اجتماعي است
غلامعلي حداد عادل، رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي با اشاره به شعار «آزادي مسوولانه» كه به عنوان شعار امسال نمايشگاه مطبوعات انتخاب شده است، پيشنهاد كرد كه معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد همايش جداگانه‌يي را براي تجزيه و تحليل اين شعار اختصاص دهد. غلامعلي حدادعادل در مراسم اختتاميه بيستمين نمايشگاه مطبوعات اظهار كرد: روز اول كه خبر افتتاح نمايشگاه مطبوعات را شنيدم، از انتخاب عنوان «آزادي مسوولانه» براي نمايشگاه بسيار خوشحال شدم و كسي كه اين عنوان را براي نمايشگاه انتخاب كرده را تحسين مي‌كنم؛ زيرا حرف جامعه ما همين است و‌ آنچه ما مي‌خواستيم در اين سال‌ها درباره رسانه بگوييم، اين شعار گفته است. وي اضافه كرد: بايد اين شعار مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد تا معلوم شود رابطه آزادي و مسووليت چيست و اين مسووليت در برابر كيست. اگر كسي حقيقت را بداند و نگويد به آزادي خيانت كرده و در مقابل اگر كسي آزادي داشته باشد و بدون مسووليت چيزي را بگويد، به آزادي خيانت كرده است.
مردم راضي بودند
بيستمين نمايشگاه مطبوعات با برگزار كردن نشست‌هاي تخصصي و تجليل از پيشكسوتان رسانه توانست سنت شكني نسبت به دوره‌هاي قبلي داشته باشد و اين‌گونه اهميت حضور رسانه‌ها در جامعه را بيشتر نشان دهد. حضور مداوم رسانه‌ها در ميان مردم مي‌تواند بخش عظيمي از مشكلات كشور را برطرف كند و اين‌گونه آزادي مسوولانه معناي بهتري مي‌يابد. نتيجه حضور مسوولان و مردم را بايد در ادامه فعاليت رسانه‌ها شاهد باشيم و از سوي ديگر حضور مسوولان مختلف را مي‌توان براي تعامل بيشتر با رسانه‌ها به فال نيك گرفت. بيستمين نمايشگاه مطبوعات در حالي به پايان رسيد كه در گفت‌وگو با مردم ميزان رضايت زيادي نسبت به دوره‌هاي قبلي داشتند و از مسوولان خواستند تا مشكلات اين دوره را در سال‌هاي بعد برطرف كنند. سوال اصلي كه پس از اين نمايشگاه به وجود مي‌آيد اين است كه با توجه به استقبال زياد مردم از نمايشگاه مطبوعات چرا رسانه‌هاي ما از نظر اقتصادي ضعف دارند و كيوسك‌هاي مطبوعات همچنان كم رونق است، شايد بايد همچنان منتظر بود تا ببينيم برگزاري اين نمايشگاه‌ها چه تاثيري در ادامه حيات رسانه‌ها دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها