• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3634 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۵ مهر

جعفر والي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

ديگر براي بازيگري خيلي پيرمرد شده‌ام!

ندا آل طيب

 

جعفر والي در نخستين روزي كه از بيمارستان مرخص شده، به فكر يافتن دو بازيگر خوب است تا بتواند بعد از سال‌ها، نمايشي تازه را روي صحنه ببرد.
اين هنرمند باسابقه تئاتر و سينما به دليل ناراحتي قلبي حدود دو هفته در بيمارستان بستري بود و روز چهارم مهر ماه مرخص شد تا در خانه‌اش استراحت كند و دوره نقاهت خود را بگذراند.
والي كه به گفته خودش تازه از بيمارستان رها شده، تصميم دارد به سرعت كار خود را در تئاتر آغاز كند و نمايش جديدي را در مقام كارگردان به صحنه ببرد.
او البته مي‌داند كه به توصيه پزشك درمانگرش، نبايد كارهاي سنگين انجام دهد و بايد بيش از پيش ملاحظه خودش را بكند. والي كه مشتاق اجراي نمايش تازه‌اش است، در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: قرار است نمايشنامه «توي گوش سالمم زمزمه كن» را اجرا كنم كه نوشته نويسنده‌اي آلماني به نام ويليام هانري است. البته خودم متن را اقتباس و ايراني كرده‌ام تا تماشاگران بهتر بتوانند با آن ارتباط برقرار كنند.
اين نمايش دو پرسوناژ دارد و داستان آن درباره دو پيرمرد مهاجر است كه قصد دارند خودكشي كنند، اما تصميم مي‌گيرند به همين بهانه، از آخرين روز زندگي خود، حسابي لذت ببرند و در اين ميان با ماجراهايي روبه‌رو مي‌شوند.
اين بازيگر كه علاقه‌مند است بار ديگر روي صحنه برود، اما مي‌گويد كه توان بازي به ويژه در تئاتر را ندارد و تاكيد مي‌كند: «به هر حال ديگر خيلي پيرمرد شده‌ام و بايد به فكر سلامتي‌ام باشم اما اميدوارم بتوانم دو بازيگر خوب پيدا كنم و زودتر تمرين نمايش را آغاز كنيم تا در زمان مقرر روي صحنه برويم.»
والي كه با اجراي نمايشنامه‌هايي همچون «آي باكلاه، ‌اي بي‌كلاه»، «چوب به دست‌هاي ورزيل»، «از پا نيفتاده‌ها»، «دعوت» و... همواره وفاداري و علاقه خود را به آثار زنده‌ياد غلامحسين ساعدي نشان داده، حدود دو سال پيش هم قصد داشت بار ديگر نمايشنامه «آي باكلاه‌، اي بي‌كلاه» را در تماشاخانه «سنگلج» يا بيست و پنج شهريور سابق اجرا كند؛ جايي كه بيشترين نمايش‌هاي خود را در آن صحنه برده بود و همواره برايش تداعي‌گر خاطره حضور هنرمنداني چون عزت‌الله انتظامي، عباس جوانمرد، علي نصيريان، محمد علي كشاورز، جمشيد مشايخي، بهرام بيضايي و... است اما اين نمايشنامه به دليل حساسيتي كه در مورد بعضي نويسنده‌ها در تئاتر وجود دارد، مجوز اجرا نگرفت. هرچند اين موضوع در شرايطي كه آثار ساعدي اجازه تجديد چاپ گرفته بود، قدري عجيب به نظر مي‌رسيد، با اين حال انتظار بي‌فايده بود و حالا والي نمايشنامه «در گوش سالمم زمزمه كن» را جايگزين آن كرده است.
او پيش از اين و حدود 30 سال پيش، همين نمايشنامه را به صورت تله تئاتر كار كرده بود و حالا قرار است اين نمايش آذر ماه امسال در تالار «سايه» مجموعه تئاتر شهر به صحنه برود و به گفته والي، بر اساس قول و قرارهايي كه با اين مجموعه انجام شده، اجراي اين اثر نمايشي قطعي شده است.
جعفر والي، هنرمند باسابقه تئاتر، سينما و تلويزيون چندي پيش در جشن انجمن منتقدان و نويسندگان تئاتر ايران مورد تقدير قرار گرفت. او در اين جشن اعلام كرد كه بازي در سريال «معماي شاه» بزرگ‌ترين اشتباه كارنامه هنري‌اش بوده است چراكه اين سريال، تاريخ را تحريف كرده است. اين سخنان بازتاب گسترده‌اي داشت و در همان جشن با تشويق گرم حاضران روبه‌رو شد و بعد از آن هم در فضاي مجازي دست به دست شد.  والي علاوه بر اجراي صحنه‌اي از نمايش «گاو»، در كنار هنرمنداني چون انتظامي، مشايخي، محمود دولت‌آبادي و... سابقه بازي در فيلم «گاو» داريوش مهرجويي را دارد. او بعد از انقلاب با بازي در دو نمايش «اتاق شماره شش» نوشته خسرو حكيم رابط بر اساس اثري از آنتوان چخوف داستان‌نويس و نمايشنامه‌نويس مشهور روسي و «ويتسك؛ يك داستان ناتمام» نوشته بوشنر هر دو به كارگرداني ناصر حسيني‌مهر در تالار مولوي روي صحنه رفت و در سينما و تلويزيون نيز سابقه همكاري با هنرمنداني چون داريوش مهرجويي، علي حاتمي، امير نادري، مازيار ميري، مسعود كيميايي، مازيار پرتو و... را دارد.
جعفر والي مدتي است به دليل آلودگي هواي تهران در روستايي نزديك كرج زندگي مي‌كند و حالا به اميد برگشتن به صحنه تئاتر، مي‌خواهد كه بيماري كه از سر گذرانده را فراموش كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون