• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3646 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۹ مهر

جنگ رواني كره‌اي‌ها پيش‌از بازي آرامش در اردوي ايران

نوبت قلندري در ميدان است

سپهر خرمي

 

تيم ملي فوتبال ايران عصر سه‌شنبه بيستم مهرماه 1395 در چارچوب رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني روسيه به مصاف اصلي‌ترين رقيب خود كره جنوبي خواهد رفت. هر كدام از اين دو تيم كه موفق به كسب سه امتياز در اين مسابقه شوند، نيمي از راه صعود را طي كرده‌اند. اين مسابقه طبق روال سال‌هاي گذشته و پيش از شروع رقابت درون مستطيل سبز حواشي زيادي داشت كه باعث شده حساسيت آن بيش از پيش بالا برود.
وحشت يا جنگ رسانه‌اي: از ايراني‌ها ترسيديم!
كاروان كره جنوبي ديروز به تهران رسيد تا خود را براي مصاف حساس با تيم كشورمان در روز سه شنبه آماده كند. كره اي‌ها كه در سه ديدار قبلي خودشان برابر ايران شكست خورده‌اند، به نظر با انگيزه‌تر از هميشه براي انتقام‌گيري هستند. اين مهم‌ترين ديدار دور مقدماتي جام جهاني منطقه آسيا در روز سه‌شنبه محسوب مي‌شود. در آستانه اين بازي حساس، «كو جا چئول» كه دومين تجربه حضورش در ايران را پشت سر مي‌گذارد، به نشريه بيلد گفت: «تهران براي من يك شهر عادي نبود و نخستين بار ترسيده بودم! شهري قديمي با مردماني كه رابطه‌اي دوستانه با من نداشتند. همه خانه‌ها و آپارتمان‌هاي تهران بدشكل و مثل زندان بودند. نمي‌دانم چرا! البته من شهر را فقط از داخل اتوبوس ديدم. مربي به ما گفت كه در هتل و اتاق هايمان بمانيم و بيرون نرويم. من جاهاي مختلف دنيا بازي كرده‌ام اما تاكنون هرگز صحنه‌هايي مشابه استاديوم تهران (آزادي) را نديده‌ام.
رسانه‌هاي كره: آلودگي در تهران بيش از حد  است!
برخي از رسانه‌هاي كره‌اي اظهار داشتند طي تحقيقاتي كه درباره آب و هواي تهران صورت گرفته است، به دليل وجود آلودگي در اين شهر و حفظ سلامتي بازيكنان تيم‌شان، از بازيكنان خواسته شده از ماسك استفاده كنند.
نكونام: ماسك زدند تا كسي مسخره‌شان نكند!
نكونام درباره ماسكي كه كره اي‌ها زده بودند و وارد تهران شدند، مي‌گويد: «اين ماسك زدن‌ها و حركاتي كه كره اي‌ها انجام داده‌اند و حتي عليه ايران صحبت كرده‌اند، نشان‌دهنده ترس آنهاست. يادتان باشد در بازي آخر ما هم گفته بودند مي‌خواهيم ازبكستان به جام جهاني برود و كاري مي‌كنيم كه ايراني‌ها خون گريه كنند. حالا هم با اين ماسك زدن‌ها مي‌خواهند يك كار جديد انجام داده باشند. مي‌خواهند ماسك بزنند تا كسي آنها را نشناسند و مسخره‌شان نكنند.»
آماربازي: كره تا به حال در آزادي موفق به پيروزي نشده است
تا قبل از اينكه كي‌روش روي نيمكت تيم ملي ايران بنشيند، از نظر فوتبالي همه‌چي بين ايران و كره‌جنوبي برابر بود. هر دو 9 بار برد را تجربه كرده بودند و هفت بازي هم به تساوي كشيده بود. اما با حضور كي‌روش، همه معادلات طرفين به هم خورد. تيم ملي سه بار با كارلوس كي‌روش مقابل كره‌جنوبي قرار گرفت كه هر سه بازي با برد يك بر صفر ايران همراه شد. همين باعث شد كه حالا ايران در بازي‌هاي رو در رو از كره پيشي بگيرد. در اين بازي‌‌ها ايران 31 گل زد و 32 گل دريافت كرد. تا به حال 6 بار ايران ميزبان بود، 9 بار كره‌جنوبي و 13 مسابقه هم در زمين بي‌طرف برگزار شد. همچنين لازم به توضيح است كه تيم ملي ايران تا به حال در ورزشگاه آزادي مقابل چشم‌بادامي‌هاي كره جنوبي شكست نخورده است كه اين نكته نيز مي‌تواند روحيه شاگردان كي‌روش را در آستانه اين مسابقه حساس افزايش دهد.
كره‌جنوبي بدون گلزنان سابق خود به ايران آمد
سردار آزمون، رضا قوچان‌نژاد، جواد نكونام و مسعود شجاعي، آخرين گلزنان ايران به كره جنوبي هستند. سه نفر از اين چهار نفر، در بازي سه‌شنبه تيم ملي با كره جنوبي حضور دارند. بازيكناني كه گل‌هايشان، خاطرات بدي براي كره‌اي ساخته و هر كدام سهمي از پيروزي‌هاي خاطره‌انگيز ايران داشته‌اند. دو نفر آنها، احتمالا در بازي سه‌شنبه ايران و كره جنوبي در تركيب اصلي خواهند بود. كارلوس كي‌روش، اعتقاد ويژه‌اي به مسعود شجاعي دارد و يك نفر از بين آزمون و گوچي هم مهاجم اصلي او در اين بازي هستند. در طرف مقابل اوضاع كره از اين لحاظ زياد خوب نيست و هيچ كدام از بازيكنان فعلي آنها سابقه گلزني به ايران را ندارند. آخرين باري كه يكي از بازيكنان كره موفق شد دروازه ايران را باز كند به سال 2011 برمي‌گردد. يون بيت‌گارام كه آن زمان 21 ساله بود موفق به گلزني مقابل شاگردان قطبي شود. سرمربي فعلي تيم ملي كره جنوبي فعلا اعتقادي به او ندارد تا به تيم ملي دعوت شود.
ركورد استثنايي شاگردان كي‌روش
تيم ملي ايران سه مسابقه آخر مقابل كره جنوبي را با پيروزي پشت سر گذاشته است. دو مسابقه در ورزشگاه آزادي و يك مسابقه نيز در خاك كره. همين امر باعث شده تا حريف با احتياط بيشتري از مسابقه سه شنبه حرف بزند. سه پيروزي شاگردان كي‌روش همگي به شكلي دراماتيك رقم خورده است. در نخستين مسابقه، تيم ملي فوتبال ايران در جدالي 98 دقيقه‌اي، كره جنوبي را در ورزشگاه آزادي يك بر صفر شكست داد. جواد نكونام در دقيقه 75، در حالي كه مسعود شجاعي اخراج شده بود، دروازه كره را با شوتي محكم گشود. در مسابقه دوم كه در واقع ديدار برگشت مقدماتي جام جهاني محسوب مي‌شد قوچان‌نژاد با سماجت و توپ ربايي از حريف، دروازه كره را باز كرد تا ايران صعودي مستقيم به جام جهاني 2014 داشته باشد. آخرين برد ايران نيزمقابل كره‌اي‌ها در ورزشگاه آزادي و 27 ابان 1393 در يك مسابقه جنجالي به سود شاگردان كي روش به پايان رسيد. مهاجم جوان ايراني موفق شد نخستين گل ملي‌اش را در حالي به ثمر برساند كه در اواسط نيمه دوم به ميدان آمد. نيمه نخست كره تيم برتر ميدان بود ولي نتوانست برتري‌اش را بر ايران با زدن گل تكميل كند. در نيمه دوم ايران كمي بر بازي مسلط شد و در حالي كه هشت دقيقه‌ تا پايان بازي زمان باقي مانده بود سردار آزمون، مهاجم 19 ساله گل برتر ايران را به ثمر رساند. اين گل با عصبانيت سرمربي آلماني كره جنوبي همراه بود. اولي اشتيليكه معتقد بود روي دروازه‌بانش خطا صورت گرفته و داور بايد اين گل را مردود اعلام مي‌كرد. در اواخر مسابقه بازيكنان دو تيم بازي درگيرانه‌اي را به نمايش گذاشتند و چندين بار با هم درگير شدند تا نشان دهند بازي ايران و كره جنوبي فراتر از يك بازي دوستانه است. اين هفتمين شكست كره در يازده بازي اخيرش بوده است.
كاروان تيم ملي كره جنوبي در حالي ديروز وارد تهران شد كه با ستاره خود سون هيونگ مين بازيكن تاتنهام در انديشه كسب سه امتياز است. دو تيم ايران و كره جنوبي با 7 امتياز صدرنشين گروه خود هستند و مي‌توانند با كسب سه امتياز شرايط صعود به جام جهاني 2018 روسيه را هموار كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون