• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3647 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۴ مهر

مسعود پزشكيان در رسانه ملي:

آنهايي كه از اول با برجام مشكل داشتند مي‌خواهند بگويند نشد

با بگير و ببند و امر و نهي فرهنگ درست نمي‌شود

گروه سياسي

چهارمين مهمان برنامه دست خط مسعود پزشكيان، نايب رييس مجلس بود. اين برنامه به تازگي از شبكه پنج به روي آنتن رفته و محمدحسين رنجبران از چهر‌ه‌هاي رسانه‌اي معروف  مجري‌گري آن را بر عهده دارد. پيش از پزشكيان سرلشكر صفوي، علي اكبر صالحي و احمد توكلي در اين برنامه حاضر شده‌اند. محور اصلي كه رنجبران در اين برنامه‌ها دنبال مي‌كند انتقاد از دولت و به ويژه انتقاد از سياست‌هاي اقتصادي آن است كه البته بسته به ديدگاه مهمان‌ها، برخي با او همنوايي كرده و برخي هم البته همچون صالحي پيش‌فرض‌هاي رنجبران در طرح سوالات را زير سوال برده‌اند. روز جمعه هم مسعود پزشكيان مهمان اين برنامه بود. او در پاسخ به سوال رنجبران كه وزن سياسي مجلس دهم را زير سوال برده بود، گفت: من تصور مي‌كنم مجلس دور اول و شايد دور دوم يك مجلس سنگين و پخته و وزيني بود. البته به اين معنا نيست كه بقيه وزين نيست ولي آن افراد با آن توانمندي‌ها و سابقه بلند تاريخي ديگر وجود ندارد. آيت‌الله طالقاني، آيت‌الله شهيد بهشتي، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، مقام معظم رهبري و... در اين مجالس حضور داشتند. قابل قياس با اين مجلس‌ها نيست. بعد از دو دوره مجالس در روالي افتاد كه امروز مي‌بينيد. رنجبران سوالش را به اين نحو تكرار كرد كه نسبت به دوره هشتم و نهم كه خود شما هم بوديد چطور؟ كه پزشكيان پاسخ داد: نه، من تصور مي‌كنم مشكل مملكت ما از مجلس است. اگر مجلس يك ساختار مناسب داشت و همان زبان و نگاه مشترك و برنامه‌اي داشت نبايد به اينجا كه الان هستيم مي‌رسيديم. ما اگر بتوانيم حرف درست بزنيم و حرف درست را درست نظارت كنيم نبايد مشكل داشته باشيم. گفتن حرف درست روش علمي دارد. براي اينكه بتوانيم سياست درستي را در اقتصاد، صنعت، كشاورزي، بهداشت و درمان داشته باشيم با شعار نمي‌توان پيش رفت. مبناي علمي و راه دارد. ما اگر اين راه را درست نرويم و تصميم درست نگيريم نتيجه درست دريافت نمي‌شود... حرف رو هوا نبايد زده شود. نبايد قانوني نوشت كه 6 ماه ديگر عوض شود. يك سال ديگر ده تبصره به آن بخورد. اگر به جامعه رفت به جاي باز كردن گره‌اي، گره ديگر در جامعه ايجاد كند. سوال بعدي مجري درباره رياست هيات نظارت بر عملكرد نماينده‌ها به عنوان مسووليت جديد پزشكيان بود و اينكه خيلي‌ها مي‌گويند اين هيات تشريفاتي است و قبلا هم كارايي نداشته است. پزشكيان با انتقاد از قانون موجود در اين باره گفت: قانوني كه نوشتيم قانون جامع و شاملي نيست. واقعا تنها نامش نظارت است و چيزي از نظارت اين قانون در نمي‌آيد. اگر شكايتي شد اين هيات مي‌تواند نظارت كند. نظارت به اين معنا است كه شما برنامه و رسالتي داريد و آن رسالت تعريف‌شده است و عده‌اي اين را نظارت مي‌كنند كه آيا طبق آن چارچوب حركت مي‌كنيد يا خير. وقتي چنين تعريفي وجود ندارد شما نمي‌توانيد نظارتي كنيد. نظارت يعني برنامه را بدانيد و طرف مي‌داند چه بايد بكند و شما مي‌دانيد چه چيزي را بايد ببينيد. نه اينكه اگر شكايتي شد به جاي اينكه قوه قضاييه رسيدگي كند اول مجلس رسيدگي كند. به نظر من هم اين قانوني جامع و شامل نيست.
روش ما براي بررسي برجام در كميسيون ويژه روش علمي نبود
اما بحث بعدي كه مجري به سراغ آن رفت، موضوع برجام و حاشيه‌هاي تصويب آن در مجلس نهم بود. پزشكيان در پاسخ به اينكه اين مصوبه را قابل دفاع مي‌داند يا نه، گفت: روش ما براي بررسي برجام در كميسيون ويژه روش علمي نبود. گزارش هم درست نبود. اينكه چطور داده‌ها را جمع مي‌كنيم و چگونه مي‌خواهيم ارايه دهيم هم روش دارد. من آن جا هم گفتم شما چگونه مي‌خواهيد اين داده‌ها را پردازش كنيد، از جلسه هم بيرون آمدم و گفتند به دموكراسي اعتقادي نداريد. ارزيابي دموكراسي نيست. تحقيق چپ و راست نمي‌شناسد. چپ برود يا راست برود بايد به همان نتيجه‌اي برسد كه رسيديم. اين تصميم بر آن تحقيق است كه ممكن است نگاه‌ها را با هم فرق دهد. وضعيت ما براي پذيرفتن و نپذيرفتن برجام به گونه‌اي بود كه بايد معايب و مزايا را بررسي مي‌كرديم و اينكه اگر نپذيرفتيم راهي كه مي‌رويم چه مزايا و معايبي خواهد داشت. اما ما اصلا روش نداشتيم. بايد روش مشخص‌ مي‌شد و اينكه چطور داده‌ها را پردازش كردند.
اگر به برجام راي نمي‌داديم معايبش بيشتر بود
او در پاسخ به اينكه شما در صحن به آن راي نداديد، هم گفت: من راي دادم و الان هم معتقدم كه اگر راي نمي‌داديم معايبش خيلي بيشتر بود. اگر وضعيتي كه داشتيم، ادامه مي‌داديم را درست بررسي كنيم هزينه زيادي براي مملكت داشت. اگر نمي‌پذيرفتيم انتخاب دوم ما چه بود؟ مي‌خواستيم چه‌كنيم كه بگوييم مي‌ارزيد ما اين را نمي‌پذيرفتيم. ما اطلاعات درست را به مجلس و مردم نداديم. الان هم نمي‌دانيم مزايا و معايب تصميمي كه گرفتيم چه بود!
آنهايي كه از اول با برجام مشكل داشتند مي‌خواهند بگويند نشد
پزشكيان در پاسخ به اينكه اگر بين مردم برويد مي‌گويند چه چيز به سفره ما آمده است؟ گفت: بازار دنيا را از دست ما گرفتند و دوباره مي‌خواهيم بازار را به دست بگيريم، چه اندازه زمان مي‌برد؟ به اضافه اينكه آنهايي هم كه از اول با برجام مشكل داشتند، مي‌خواهند بگويند نشد. بالاخره جوي درست مي‌كنند بازار نفت، گاز، فرش، پسته و معاملات ديگر را از دست داديم. الان دوباره مي‌خواهيم بازار را به دست بگيريم. پزشكيان در ادامه اظهاراتش درباره FATF  و نقل قول جنجالي‌اش مبني بر اينكه گفته بود از آن سر در نمي‌آورد هم توضيحاتي داد و گفت: من معتقدم اينهايي كه ادعا مي‌كنند هم سر در‌نمي‌آورند. يك معاهده بين‌المللي در صنعت متخصص خاص خود را دارد و با متخصص يك معاهده بين‌المللي در كشاورزي متفاوت است. حتي در خود صنعت متخصصين اين رشته‌ها در شعبه‌هاي مختلف با هم متفاوت است. از من كه علمش را ندارم مي‌پرسند چطور است. من در كليات مي‌توانم نظر دهم اما جزييات را بايد متخصصين آن رشته بگويند. نه اينكه هر كسي رسيد چيزي بگويد و به مردم بگوييم ببينيد چه مي‌گويد. من كه جراح قلب هستم نمي‌توانم چشم عمل كنم. با قاطعيت نظر دادن نشانه ناآگاهي است.
درحال حاضر 11 ميليون تومان حقوق دريافت مي‌كنم
بخش بعدي سوالات درباره حقوق دريافتي پزشكيان بود. او در اين باره گفت: من استاد تمام هستم و در خواب هم نمي‌ديدم اين ميزان پول دهند. يك بار در صداوسيما گفته بودم پول‌هاي مفت زياد مي‌دهند. منظورم به مجموعه‌اي كه ما هستيم، بود. ما يا بايد حقوق بگيريم يا كارانه كار كنيم. ما هم حقوق مي‌گيريم و هم كارانه پول مي‌گيريم. يعني من اگر به اتاق عمل بروم يك درصدي از مبلغ را به من خواهند داد. جداي از حقوقي كه مي‌گيرم اين كارانه هم هست. من الان 11 ميليون حقوق مي‌گيرم كه در خواب هم نمي‌ديدم اين ميزان بدهند. اگر عمل كنم پول به حساب من مي‌ريزند و هرچه بيشتر عمل كنم اين بيشتر خواهد شد. با تعرفه‌هايي كه در دولت وجود دارد راحت مي‌توانم 80 ميليون تا 100 ميليون درآمد داشته باشم. پزشكيان در پاسخ به اينكه چطور بعد اين همه سال از انقلاب باز ما مناطق محروم داريم، گفت: من يك بار خدمت آيت‌الله جنتي رسيدم كه سوالي پرسيدم و هنوز جوابي نگرفتم. يك بار نشد ما قانوني بنويسيم و شوراي نگهبان بگويد اين خلاف عدالت است. در صورتي كه قوانين ما اين اوضاع را به وجود آورده است، بي‌عدالتي، عدم تعادل را ايجاد كرده است. همه پيامبران براي عدالت آمدند. من نمي‌توانم بپذيرم قوانيني كه مي‌نويسيم بر اساس عدالت است در حالي كه بايد شاخص هر كدام از اينها عدالت باشد. اينها بدون عدد و رقم نمي‌شود. قابل قبول نيست كه ما در مملكت تصميم بگيريم و عدالت شاخص اصلي نباشد. چون من با فلاني دوستم و فلاني با فلاني رابطه دارد.
با بگير و ببند و امر و نهي فرهنگ درست نمي‌شود
 او همچنين در پاسخ به اين سوال كه حضرت آقا گفتند كاري كنيد جامعه نسبت به ازدياد جمعيت اغنا شوند، گفت: اين ساختاري كه از نظر فرهنگي درست شده است بايد بررسي شود. مسوولان فرهنگي و روحانيت بايد به اين مساله فكر كنند. با بگير و ببند و امر و نهي درست نمي‌شود. فرهنگ باوري در دل و درون من است. اگر در درون من نباشد، با زور به راهي كه شما مي‌خواهيد من نمي‌روم. بايد از درون خود بپذيرم كه بايد اين‌گونه باشم كه شما مي‌خواهيد و شما راست مي‌گوييد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون