• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3647 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۴ مهر

پير شدن سوگلي سلفي


اشتباه بعدي سعودي‌ها اين بود كه به يك كشور فقير عرب حمله كردند و اكنون 19 ماه است كه بدون انقطاع آن را بمباران مي‌كنند. جنايات سعودي حتي موجب شرمساري دبيركل سازمان ملل شده است و هنوز نيز دستاورد قابل توجهي نداشته‌اند، جز اينكه شهرهاي‌شان به وسيله يمني‌ها گلوله‌باران و موشكباران مي‌شود!
ضربه بعدي را در جريان جاستا يا همان قانون مبارزه با تروريسم در كنگره امريكا خوردند كه با وجود وتوي اوباما، كنگره اين وتو را رد كرد و عجيب اينكه در مجلس سنا به جز يك نفر بقيه عليه وتوي اوباما راي دادند. و عربستان مانده است كه چگونه مي‌تواند تهديد خود را درباره خارج كردن سرمايه و پول‌هايش از امريكا عملي كند؟
عربستان مركز آينده بحران منطقه خاورميانه است. سياست‌هاي آن از يك سو مبتني بر نفت و درآمدهاي نجومي آن و از سوي ديگر هم‌پيماني با غرب بوده است. برآورد شده كه بودجه جاري اين كشور تا 75 درصد وابستگي به درآمدهاي نفتي دارد. به علاوه توسعه محافظه‌كارانه داخلي براي اجتناب از عوارض يك توسعه عميق، ركن ديگر اين سياست بوده است. ولي هر سه ركن اين سياست در حال تغيير است.
درآمدهاي نفتي در حال كاهش است و اگر نخواهد كاهش دهد، بايد به افزايش درآمد كشورهاي ديگر مثل ايران، روسيه و عراق نيز تن دهد كه اين نيز مشكل‌زاست. هم‌پيماني با غرب به دليل مسائل پيش‌آمده در زمينه تروريسم و نيز تعارض توسعه‌طلبي و تنش‌آفريني روزافزون براي توسعه‌ عميق اجتماعي و اقتصادي آن را از درون نيز دچار چالش خواهد كرد. چالش عربستان به سرعت كشورهاي ديگر منطقه خليج فارس را متاثر مي‌كند.
اين اتفاق شايد امروز و فردا رخ ندهد، ولي نشانه‌ها حاكي از تداوم روند رسيدن به آن است. ظاهرا سوگلي سلفي بيش از آن در حال پير شدن است كه بتواند نظر ديگران را جلب كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون