• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3647 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۴ مهر

چهره‌ها- خبرها

كاهش سطح رابطه عراق و عربستان به كاردار

دوباره كاهش رابطه به سطح كاردار. ارتقاي رابطه عراق و عربستان به سطح سفير به يك سال هم قد نداد و روز گذشته در حالي كه وزارت امور خارجه عراق بيانيه‌اي شديداللحن در خصوص اظهارات عادل الجبير در مورد مسائل داخلي عراق منتشر كرد، رياض نيز از كاهش سطح رابطه ميان دو كشور به كاردار خبر داد. به گزارش فارس، پس از خروج «ثامر السبهان» سفير سعودي از عراق، رياض سطح روابط ديپلماتيك با بغداد را به سطح كاردار تقليل داد. «ثامر السبهان» در صفحه توييتر و فيس بوك خود با اعلام اين خبر نوشته است: براي برادر «عبدالعزيز الشمري» در نقش جديد خود به عنوان كاردار عربستان در بغداد آرزوي موفقيت مي‌كنم و اميدوارم به اذن خدا، خدمتگزاري براي دين، رهبر و وطنت باشي. پيش از اين رسانه‌هاي سعودي اعلام كرده بودند كه عبدالعزيز الشمري قرار است به عنوان سفير به بغداد برود. الشمري پيش از اين وابسته نظامي عربستان در آلمان بود. وزارت خارجه عراق در آوريل گذشته با افزايش سخنان مداخله‌آميز ثامر السبهان در امور داخلي عراق و حملات او عليه حشدالشعبي، از دولت عربستان خواست تا سفير خود را تغيير دهد. ثامر السبهان همچنين نيروهاي حشد الشعبي را متهم به تلاش براي ترور خود كرد. با اقدام عربستان سعودي براي اعزام كاردار به جاي سفير به بغداد، پيش بيني مي‌شود عراق نيز سطح رابطه ديپلماتيك خود از سفير را به كاردار تقليل دهد. پيش از اين نيز وزارت‌خارجه عراق در بيانيه‌اي به اظهارات اخير عادل الجبير وزير خارجه عربستان واكنش نشان داده بود. در اين بيانيه آمده بود: سخنان وزير خارجه سعودي ارزشي ندارد و حشد الشعبي فخر مردم عراق است و در پيروزي‌هاي دولت و مردم عراق عليه گروه‌هاي داعش سهيم است. شيون گريه‌كنندگان براي داعش هنگامي كه نيروهاي ما آنان را در تنگنا قرار مي‌دهند، براي ما اهميتي ندارد.


درگذشت پادشاه تايلند

بهوميبول آدوليادج، پادشاه تايلند كه طولاني‌ترين دوران پادشاهي را در جهان سپري كرد، روز (پنجشنبه) پس از طي يك دوره بيماري در بيمارستان بانكوك درگذشت. آدوليادج نهمين پادشاه سلسله چاكلي در تايلند در سال ۱۹۲۷ در كمبريج، ماساچوست به دنيا آمد. پدرش در آن زمان در دانشگاه هاروارد مشغول تحصيل بود. وي در ۹ ژوئن ۱۹۴۶ پس از مرگ رمزآلود برادر بزرگ‌ترش به پادشاهي رسيد. وي صاحب ۴ فرزند است. آدوليادج از مسن‌ترين روساي كشورها بود و طولاني‌ترين دوران پادشاهي را در جهان سپري كرد. دوران حكومت وي بيش از ۷۰ سال طول كشيد. وي براي بسياري از نسل‌هاي تايلند نماد ملي به شمار مي‌آمد و تصوير وي با عينكي با شيشه‌هاي گرد در بسياري از خانه‌ها، رستوران‌ها و حتي درون تاكسي‌هاي شهري ديده مي‌شود. در سال ۲۰۰۶ و در سن ۷۸ سالگي به مناسبت شصتمين سالگرد سلطنتش جشن‌هاي ۵ روزه در تايلند برگزار شد. وي در آن زمان در اوج محبوبيت خود قرار داشت و نمادي از سنت و ثبات كشور به‌شمار مي‌رفت. مراسم آن سال برخي نارضايتي‌هاي مردم نسبت به عملكرد نخست‌وزير، برگزاري انتخابات پيش از موعد و جدل‌هاي سياسي را به حاشيه راند.  ريشه بحران‌هاي سياسي در تايلند به كودتاي ارتش در سال ۲۰۰۶ و فرار نخست وزير پيشين به دوبي باز مي‌گشت. در سال ۲۰۱۴ سپهبد چانُوچا كه فرماندهي ارتش شاهنشاهي را بر عهده داشت عليه دولت وقت كودتا كرد و از سوي پادشاه به عنوان نخست وزير جديد برگزيده شد. در سال‌هاي گذشته پادشاه تايلند دچار ضعف جسماني شديد بود و از عوارضي مانند مشكلات قلبي و دستگاه تنفسي رنج مي‌برد. پس از وي، تنها فرزند پسر وي بر تخت پادشاهي خواهد نشست.

 

اسراييل همكاري با يونسكو را به حالت تعليق درآورد

رژيم صهيونيستي همكاري با يونسكو را در اعتراض به قطعنامه‌ اين سازمان درباره بيت‌المقدس شرقي معلق كرد. به گزارش ايسنا، نفتالي بنت، وزير آموزش و پرورش اسراييل، در نامه‌اي به ايرينا بوكووا، مدير سازمان علمي، فرهنگي و آموزشي ملل متحد (يونسكو)، اين سازمان را به ناديده گرفتن «هزاران سال رابطه يهوديان» با بيت‌المقدس و كمك به «تروريسم اسلامي» متهم كرده است. يكي از قطعنامه‌هايي كه روز پنجشنبه در يونسكو تصويب شد، تنها به نام اسلامي «حرم شريف» اشاره مي‌كند و به نام «كوه هيكل» كه يهوديان به آن اطلاق مي‌كنند، اشاره‌اي ندارد. اين قطعنامه همچنين خشونت اسراييلي‌ها عليه مسلمانان در اين مكان مقدس را محكوم مي‌كند و تاكيد دارد كه به دنبال «پاسداري از ميراث فرهنگي فلسطيني‌ها و ويژگي برجسته بيت‌المقدس شرقي است». يونسكو تاكيد كرده كه هيچ ارتباط ديني ميان مسجدالاقصي در شهر قدس اشغالي با يهوديان وجود ندارد و قدس مكاني مقدس تنها براي مسلمانان است. بنا برگزارش‌ها، قطعنامه‌هاي مورد اعتراض اسراييل كه از سوي چند كشور عربي از جمله مصر، لبنان و الجزاير پيشنهاد شده بود، با ۲۴ راي مثبت در برابر ۶ راي منفي و ۲۶ راي ممتنع تصويب شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون