• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

خادم گفت در ثانيه‌هاي پاياني انور گدويف را خواهي برد

يزداني: جردن باروز فيلم بازي مي‌كند

محمد طلايي، سرمربي تيم ملي كشتي آزاد درباره حضور در جام جهاني تهران و اينكه آيا قرار است به جوانان ميدان داده شود يا مانند سال‌هاي قبل تيم ملي با تركيب اصلي به ميدان فرستاده شود، خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه ميزبان اين رقابت‌ها هستيم نتيجه نيز در اولويت است. البته در كشور ما هميشه به نتيجه اهميت داده شده و اگر هم شعار داده‌اند كه نتيجه براي‌مان مهم نيست اما در عمل نتيجه براي‌شان مهم بوده است. با اين وجود سعي مي‌كنيم با تركيبي از بهترين نفرات مسابقات كشوري، تيم ملي جوانان و بزرگسالان به مصاف حريفان خود در جام جهاني برويم. خوشبختانه نفرات حاضر در اردوي تيم ملي مشكل خاصي ندارند و اكثر المپيكي‌ها نيز پس از استراحتي كه داشتند به اين اردو آمدند و تمرينات خود را آغاز كردند. نفراتي هم كه قرار است در انتخابي اوزان 61 و 70 كيلوگرم كشتي بگيرند همگي از آمادگي و انگيزه بالايي برخوردارند تا همزمان با مسابقات جام شاهد كه آخر هفته برگزار مي‌شود به روي تشك بروند. طلايي درباره ابراز علاقه حسن يزداني براي رفتن به وزن 86 كيلوگرم و اينكه آيا با اين موضوع موافق است يا خير تصريح كرد: يزداني فعلا بايد كار كند و حداقل 20 روزي در تمرينات به صورت مداوم حضور داشته باشد تا پس از بررسي وزن و درصد چربي بدن او در اين باره تصميم‌گيري كنيم. به شخصه به وزن كم كردن كشتي‌گيران اعتقادي ندارم اما بايد مشخص شود آيا به دليل تمرين نكردن دچار اين افزايش وزن شده يا اينكه در سن رشد قرار دارد. پس از روشن شدن اين موضوع قطعا بهترين تصميم كه هم به نفع او و هم تيم باشد اتخاذ خواهد شد.
كشتي‌گيري كه بهتر باشد به دوبنده 86 كيلو مي‌رسد
حسن يزداني قهرمان وزن 74 كيلوگرم كشتي آزاد المپيك در واكنش به اين پرسش كه در روزهاي اخير حواشي زيادي درباره تغيير وزن و حضورت در يك وزن بالاتر مطرح شده است، به نظرت شتاب زيادي براي تغيير وزن نگرفته‌اي؟! سال 2015 در 70 كيلو، 2016 در 74 كيلو و حالا مي‌خواهي به 86 كيلوگرم بروي؛ بهتر نيست يكي دو سال ديگر در وزن 74 كيلوگرم بماني و يكي دو مدال ديگر بگيري و سپس تغيير وزن دهي گفت: خوشبختانه تصميم اول جواب داد و به مدال المپيك رسيدم. شرايط بدني‌ام به گونه‌اي است كه در حال افزايش وزن هستم. همه‌چيز به نظر مربيان بستگي دارد و اگر آنها موافقت كنند تغيير وزن خواهم داد. سعي مي‌كنم تا جام‌جهاني در اين وزن تمرين كنم و اگر مربيان صلاح ديدند و رضايت داشتند در اين وزن روي تشك بروم. قبل از المپيك هم با كشتي‌گيران 86 كيلوگرم تمرين مي‌كردم و مشكلي از اين بابت ندارم. در وزن 86 كيلوگرم عليرضا كريمي كشتي‌گير خوبي است و سال‌هاست با او دوست هستم، اما اگر قسمت باشد به اين وزن بيايم هر كشتي‌گيري كه بهتر باشد با انتخابي به دوبنده تيم ملي خواهد رسيد. اكنون حدود 82 تا 83 كيلوگرم هستم، اما بايد به اردو بيايم و بعد از چند اردو وزن اصلي‌ام مشخص شود. همه‌چيز به آينده بستگي دارد كه چه اتفاقي رخ دهد و چه تصميمي گرفته شود.
همه روي مدال كريمي حساب باز كرده بودند
يزداني در جواب به اين سوال كه راستي چه اتفاقي در المپيك براي كريمي رخ داد، درحالي كه يكي از شانس‌هاي مسلم كسب مدال در اين مسابقات بود، اما ناكام ماند، گفت: كاملا درست است؛ البته كريمي همان‌طور كه خودش عنوان كرد بعد از جام‌جهاني كمي دچار بي‌انگيزگي شد كه همين موضوع باعث شد كه نتواند تمرينات را به خوبي دنبال كند و ضربه زيادي از اين ناحيه به او وارد شد. كريمي حتما بايد در المپيك مدال مي‌گرفت چرا كه بدون شك جزو سه نفر برتر اين وزن در جهان است، اما كشتي است و المپيك، كشتي رو ندارد و المپيك ميدان شگفتي‌هاست و يكي از اين شگفتي‌ها در مورد كريمي اتفاق افتاد. در حالي كه همه روي مدال او حساب مي‌كردند، اما دست خالي برگشت.
هيچ‌وقت به انتهاي مسير فكر نكردم
قهرمان المپيك در واكنش به اينكه ترسيمي كه از فضاي المپيك براي خودت داشتي، همان‌طور بود؟ البته به نظر مي‌رسد با استرس بيگانه باشي، اعلام كرد: خيلي راحت با اين موضوع كنار آمدم؛ هرچند كه استرس در چنين ميدان بزرگي طبيعي است. تمام رسانه‌ها و چشم‌ها روي اين رقابت‌ها متمركز است كه باعث مي‌شود هم انگيزه بالا برود هم استرس وارد كار شود، اما من تلاش مي‌كردم اين موضوع را كنترل كنم چرا كه در اين صورت نمي‌توانستم برنامه‌هاي كادر فني و خودم را به خوبي پياده كنم. خيلي ذهنم را درگير مسائل اينچنيني نمي‌كنم و حريفان را براي خودم بزرگ نمي‌كنم؛ البته اين بدان معنا نيست كه حريفان را دست كم بگيرم اما آنها را بيش از اندازه بزرگ نمي‌كنم و فكر نمي‌كنم كه شايد در آينده فرصت ديگري براي جبران داشته باشم. هميشه با اين ذهنيت روي تشك مي‌روم كه انگار آخرين ميداني است كه فرصت مدال گرفتن در آن را دارم و به همين دليل تمام توانم را روي تشك مي‌گذارم. هميشه اين طور فكر مي‌كنم كه كار امروز را بايد امروز تمام كنم و فردا ديگر فرصتي براي به پايان رساندن اين كار ندارم.
البته هيچ‌وقت به انتهاي مسير در ورزش حرفه‌اي فكر نكردم چون معتقدم مسيري است كه انتها ندارد. تا جايي كه در توانم باشد، دوست دارم در مسابقات شركت كنم و براي كشورم افتخار بيافرينم.
رحيمي شايستگي رسيدن به طلا را داشت
آزادكار جويباري كه كشتي آزاد را بعد از 4 دوره و 16 سال صاحب مدالي زرين در المپيك كرد در مورد اين اتفاق بزرگ گفت: خوشحالم كه اين طلسم توسط من شكسته و اين افتخار نصيب من شد. به نظر من كشتي‌گيران بهتري از جمله رحيمي، شايستگي رسيدن به مدال طلا را داشتند، اما قرعه به نام من افتاد. به هر حال خواست خدا اين بود كه من اين طلسم را بشكنم و باعث شادي دل مردم ايران شوم. مي‌دانستم طلاي المپيك چقدر ارزشمند است و تفاوت آن با نقره و برنز چيست. من مدال نقره جهان را در كارنامه داشتم و همان جا متوجه اين تفاوت شدم. هميشه طوري كار مي‌كنم كه بعد از پايان مسابقات جاي حسرت خوردن و پشيماني باقي نماند. ساده‌ترين تفاوت آن هم اين است كه اگر به خانه كشتي برويد مشاهده مي‌كنيد كه تنها تصاوير طلايي‌هاي المپيك داخل حلقه‌هاي المپيك درج شده است. من هم تا ثانيه‌هاي آخر براي به چنگ آوردن اين طلا جنگيدم.
صحبت‌هاي خادم و لايق انگيزه من را حفظ كرد
يزداني در مورد ديدار فينال المپيك با انور گدويف روس كه جنجالي و فرسايشي شده بود، گفت: حريف استراحت‌هاي پزشكي پي در پي درخواست مي‌كرد و به نظرم براي اين كار برنامه داشتند. پيش‌بيني اين موضوع را كرده بوديم كه گدويف از نظر بدني كم خواهد آورد و برنامه ما هم هجوم بي امان و تحت فشار قرار دادن حريف بود، اما تا مي‌آمدم نتيجه بگيرم كشتي متوقف مي‌شد و برعكس حريفم بعد از هر بار استراحت امتياز مي‌گرفت. همين موضوع باعث شده بود كمي عصبي شوم، اما صحبت‌هاي خادم و لايق انگيزه من را حفظ كرد. شايد اگر مربي ديگري در كنار تشك بود شرايط به گونه ديگري رقم مي‌خورد، اما در تايم استراحت خادم به من گفت كه مطمئن باش اين كشتي را مي‌بري؛ حتي اگر در ثانيه‌هاي پاياني هم شده پيروز ميدان خواهي بود و همين اتفاق هم افتاد.
تازه مسير به روي من باز شده است
آزادكار كشورمان در واكنش به اين موضوع كه برخي اعتقاد دارند گروه حريف روس با توجه به حضور كشتي‌گيران امريكا، آذربايجان و ازبك سخت‌تر بود و همين موضوع باعث شد تو با انرژي بيشتري در فينال حاضر شوي گفت: نمي‌توان گفت كه گروه مقابل خيلي سخت‌تر از گروه من بود، اما در گروه من هم كشتي‌گيران خوبي حضور داشتند. شايد بهترين كشتي‌گير هم گروهي گدويف، جردن باروز امريكايي بود كه رقابت نزديكي هم با هم داشتند، اما بقيه، حريفان قابل توجهي نبودند. هر چند كه گدويف كشتي‌هايش را حساس تمام مي‌كرد. معمولا در هر وزن دو - سه كشتي‌گير شاخص بيشتر حضور ندارند كه رقابت اصلي بين آنها خواهد بود در اين وزن هم تقريبا پيش‌بيني‌ها درست از آب درآمد. پيش‌بيني مي‌كردم باروز شكست بخورد چرا كه در جام جهاني هم كشتي حساس و نزديكي با هم گرفته بودند و مي‌شد حدس زد كه در اينجا هم نتيجه ديگري رقم بخورد. كسي كه مي‌خواهد قهرمان المپيك شود بايد پيش‌بيني پيروزي مقابل تمام رقيبان را كرده باشد. در همين المپيك در يكي دو وزن كشتي‌گيران ما قرعه‌هاي بسيار خوبي داشتند و هيچ كس فكر نمي‌كرد شكست بخورند، اما حتي مدال هم نگرفتند. در المپيك هيچ كشتي‌گيري را نبايد دست كم گرفت و تمام رقابت‌ها حساس است. حتي ممكن است ضعيف‌ترين رقبا خطرناك‌تر باشند چرا كه اگر يك آسيب ديدگي وارد كنند تا آخر كار را خراب كنم. باروز اخيرا اعلام كرده است كه قصد خداحافظي و كناره‌گيري از كشتي را دارد. به نظرم فيلمش است! او نمي‌خواهد با باخت و شكست و خاطره‌اي تلخ از كشتي برود و حتما بازخواهد گشت. تازه مسير به روي من باز شده است و اول راه هستم هرچند كه نمي‌توان آينده را پيش‌بيني كرد، اما من براي خودم هدف‌گذاري كرده‌ام و نمي‌خواهم تنها با يك مدال المپيك از كشتي بروم. دومين ميداني كه در بزرگسالان به ميدان رفتم المپيك بود و تلاش مي‌كنم تا روزي كه توان دارم براي كشورم افتخارآفرين باشم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون