• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3656 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ آبان

رييس جمهور:

اداره كشور به دعوا احتياج ندارد

گروه سياسي

روي سخنش با آناني است كه در مدت سه ساله كاري دولت همراه دولتمردان بوده‌اند؛ همراهاني البته با تيغ تيز انتقادات كه هنوز هم توانسته‌اند جاي خود را در ميان گلايه‌هاي حسن روحاني حفظ كنند. رييس‌جمهوري در ادامه شكوه‌هاي خود از كساني كه دستاوردهاي دولت را دست كم گرفته و صحنه سياسي كشور را به محلي براي نزاع تبديل ساخته‌اند، تاكيد مي‌كند كه «حكومت و اداره كشور، به دعواهاي فراوان نياز ندارد». تاكيدي كه با اين توصيه همراه است تا «محيط را مناسب كنيم»، حسن روحاني را به بيان فضايلي از حضرت امام سوق مي‌دهد. او كه در زادگاه امام خميني(ره) حضور يافت، با بيان اينكه انتقاد بسيار خوب است، اما اخلاق را از ياد نبريم، مي‌گويد: «امام آمد تا به ما درس اخلاق بدهد و انقلاب كرد تا مسلمان زندگي كنيم و دروغ، تهمت و سياه‌نمايي از جامعه رخت بربندد». روحاني در ادامه با اشاره به اينكه تنازع خوب نيست، اما اختلاف‌نظر اشكالي ندارد، عنوان مي‌كند: «انتقاد و اختلاف سليقه پذيرفتني است اما نبايد موجب تنازع و شكاف و از دست رفتن فرصت‌ها شود». رييس‌جمهوري با تاكيد بر اين نكته كه «اگر رو در روي هم بايستيم فرصت‌ها از دست مي‌رود» به موضوع برجام اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «برجام براي تبديل تهديد به فرصت بود، در گذشته هر روز تهديد و فشار بود و دشمنان درصدد بودند صادرات نفت ما را تنها به يك ميليون بشكه برسانند. عده‌اي نيز در داخل به بهانه دور زدن تحريم‌ها نفت را بردند تا بفروشند، اما الان در دستان ما چيزي وجود ندارد. پول و دلار رفت و مشخص نيست در كجا هزينه شد».
پاسخ آنان كه در روزنامه‌ها
فحاشي مي‌كردند، چيست؟
روحاني كه روز گذشته در جلسه شوراي عالي اداري استان مركزي سخنراني مي‌كرد با اشاره به ظلم دشمنان كه اجازه ندادند حتي يك بشكه بيش از يك ميليون فروخته شود، تاكيد كرد: بايد راه درست را پيش بگيريم و هميشه منكوب و تسليم نشويم. رييس‌جمهوري افزود: با وجود سر دادن شعارها، حتي قادر نبوديم محصولات پتروشيمي خود را صادر كنيم به گونه‌اي كه اين محصولات ديگر نه در انبارها بلكه در فضاي باز نگهداري مي‌شدند. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري حسن روحاني تصريح كرد: «در اوايل دولت تدبير و اميد و مذاكرات هسته‌اي برخي مي‌گفتند مگر امكان‌پذير است با مذاكره به جايي رسيد يا حتي در داخل مساله PMD را حل‌نشدني مي‌دانستند. رييس‌جمهوري با بيان اينكه در مذاكرات نه خوش‌بين و بدبين مطلق؛ بلكه واقع بين بوديم، اظهار داشت: PMD حل شد حال پاسخ آنان كه در روزنامه‌ها مي‌نوشتند و فحاشي مي‌كردند، چيست؟ وي با تاكيد بر اينكه طرف مقابل پيچيدگي و دشمني دارد، اما بايد حواس‌مان جمع باشد و بتوانيم راه كوتاه، مستقيم و كم‌ هزينه را انتخاب كنيم، خاطرنشان كرد: سياست خارجي به همين معني است كه بايد راهي كم هزينه پيدا كرد. رييس‌جمهوري با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري براي جلوگيري از خام‌فروشي اظهار داشت: بايد با تلاش و به‌كارگيري همه امكانات و ورود فناوري‌هاي نوين و شريك داخلي يا خارجي خودمان، از ارزش افزوده اين مواد استفاده كنيم.
بسيار مهم است كه فقه جواهري پويا داشته باشيم
رييس‌جمهوري با اشاره به تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام براي حل و فصل موضوعات بين شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي توسط امام خميني(ره)، گفت: شوراي نگهبان بر مبناي احكام اوليه اسلام نظر مي‌دهد، اما براي اداره كشور، احكام ثانويه و حكومتي نيز به وجود آمده است. شوراي نگهبان طبق احكام اوليه با تمام توافقنامه‌ها و قراردادها با كشورهاي خارجي مخالف است اما آيا در دنياي امروز مي‌توان اينگونه حركت كرد. روحاني تاكيد كرد: به هر حال امام(ره) مسيري را باز كرد و بسيار مهم است كه فقه جواهري پويا داشته باشيم. رييس‌جمهوري ادامه داد: در اوايل انقلاب عده‌اي در مجلس خواهان قطع رابطه خارجي با دولت‌ها و برقراري رابطه با ملت‌ها بودند، اما امام(ره) تعبيري داشتند كه اين طرز تفكر و رابطه شيطاني است و با همه دولت‌ها خواهان رابطه هستيم به جز رژيم غاصب صهيونيستي و امريكا تا زماني كه آدم شود. روحاني گفت: اگر اين حرف معتدل و ميانه امام نبود، تمام روابط خارجي كشور تخريب مي‌شد و ايشان جلوي آنان را گرفت و مسير درست را پيش پاي كشور قرار داد كه چگونه اصول حفظ شود و در عين حال از شيوه‌هاي مختلف كه به نفع كشور است به درستي استفاده كنيم.
پذيرش قطعنامه 598، متكي بر حفظ مصالح ملي بود
رييس‌جمهوري با اشاره به قطعنامه 598 و خاتمه جنگ تحميلي، اظهار داشت: پذيرش قطعنامه 598 متكي بر اصول، اعتدال و حفظ منافع و مصالح ملي بود و امام(ره) با وجود سختي اين كار، مصالح ملي را ترجيح داد و طبق نظر امام خميني(ره) قطعنامه پذيرفته شد. روحاني با بيان اينكه در دنياي پيچيده امروز نمي‌توان به سادگي حرف زد يا قضاوت كرد، افزود: تعامل سازنده، تبديل شدن به قدرت اقتصادي منطقه و رشد 8 درصدي از اهداف سند چشم‌انداز و فرمان رهبر معظم انقلاب است.
آنها كه دم از ولايت فقيه مي‌زنند چرا تاكيدات چشم‌انداز را مطرح نمي‌كنند
رييس‌جمهوري با طرح اين پرسش كه از زمان اجرايي شدن چشم‌انداز تاكنون، چگونه عمل كرده‌ايم، اظهار داشت: آنهايي كه دم از ولايت فقيه مي‌زنند چرا تاكيدات رهبر انقلاب درباره چشم‌انداز را مطرح نمي‌كنند كه بايد در اقتصاد، علم و فناوري‌ها و همچنين مهار تورم و بيكاري در منطقه اول شويم. روحاني سپس به تعيين رشد حداقل 8 درصدي سالانه در چشم‌انداز بيست ساله اشاره كرد و گفت: اما الان 10 سال پس از اجرايي شدن اين سند چشم‌انداز، رشد اقتصادي به جاي 8 درصد به زير 3درصد رسيده است. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه اگر به دنبال اجراي فرمان ولي فقيه هستيم بايد چشم‌انداز را اجرا كنيم، اظهار داشت: ادامه اين حركت بزرگ در ده ساله دوم با افراط و تفريط امكان‌پذير نيست.
افراط و تفريط در انديشه امام(ره) راه نداشت
رييس‌جمهوري همچنين در ابتداي سخنان خود با درود و تهنيت بر امام(ره) عزيز و بزرگوار گفت: اعتدال مشي ثابت حضرت امام بود؛ افراط و تفريط در انديشه ايشان راه نداشت. رييس‌جمهوري افزود: ابراهيم خليل به تعبير قرآن به تنهايي يك امت در مسير حق و حقيقت و فطرت انسان بود و همواره بر نعمت‌هاي خدا شكر مي‌كرد و در مسير هدايت قرار داشت، چنين شخصيتي دنياي توأم با حسنه و در آخرت از صالحين است. روحاني با تاكيد بر اينكه امام(ره) به تنهايي يك امت و ابراهيم زمان بود، گفت: ايشان اقدامي شجاعانه و بزرگ در تاريخ كشور انجام داد و اين يك حركت قطعا استثنايي بود كه در قرون اخير و جوامع اسلامي شاهد بوديم.
قدرت‌هاي غربي نمي‌خواهند تروريسم در منطقه پايان پذيرد
رييس‌جمهوري همچنين در پايان سفر به استان مركزي در نشست خبري با خبرنگاران و اصحاب رسانه اين استان شركت كرد و در پاسخ به سوالي در زمينه مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال تحولات منطقه‌اي، گفت: منطقه خاورميانه سال‌هاست كه با معضل تروريسم مواجه شده و قدرت‌هاي غربي نمي‌خواهند تروريسم در اين منطقه پايان پذيرد در حالي كه اين معضل و آثار آن دامنگير خود آنها شده است. رييس‌جمهوري تاكيد كرد: برخي قدرت‌هاي بزرگ با گروه‌هاي تروريستي براساس اهداف نامشروعي كه دارند بازي مي‌كنند و با وجود ابزار و تجهيزاتي كه به منطقه گسيل داشته‌اند، هيچ اقدام مثبتي عليه آنان ندارند و در حقيقت با مساله مبارزه با تروريسم يك شوي سياسي به راه انداخته‌اند. روحاني افزود: مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال موضوع تروريسم در منطقه بسيار روشن است. ما مداخله كشورهاي خارجي را بدون هماهنگي با كشور ميزبان بسيار خطرناك مي‌دانيم و معتقديم كه دولت‌هاي عراق و سوريه بايد كمك خواسته و درخواست كنند تا كشور ديگري در خاك آنها عليه تروريسم اقدام كند و اين براساس اصول بين‌المللي بوده و خلاف آن ناامني را تشديد مي‌كند. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه ما بايد مرزهاي جغرافيايي را مورد احترام قرار دهيم، چرا كه تغيير مرزها بسيار خطرناك است، افزود: بايد همه با ارسال كمك‌هاي غذايي و دارويي، به آوارگان و مردمي كه گرفتار تروريسم شده‌اند، كمك كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون