• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3656 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ آبان

بلاتكليفي سازمان ميراث فرهنگي در جريان ترميم كابينه

چه كسي بر صندلي رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تكيه خواهد زد؟

يك هفته پس از انتشار خبر استعفاي سه وزير كابينه، امروز قرار است نامه معرفي رييس‌جمهور و سوابق و برنامه وزيران پيشنهادي روحاني در صحن علني مجلس قرائت شود و به زودي تكليف وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان روشن مي‌شود. در اين بين مسعود سلطاني‌فر، رييس سازمان ميراث فرهنگي، گزينه وزارت ورزش و جوانان است. خالي شدن صندلي رياست سازمان ميراث فرهنگي در صورت جلب راي‌اعتماد مجلسي‌ها توسط سلطاني‌فر، باعث شد در هفته گذشته گمانه‌زني‌هايي در مورد انتخاب جايگزين او در مسند رياست اين سازمان مطرح شود و گزينه‌هاي مختلفي از سوي فعالان اين حوزه مطرح شوند. گزينه‌هايي كه برخي از آنها چهره‌هاي كاملا فرهنگي و آشنا با حوزه ميراث فرهنگي هستند، همچون سيد محمد بهشتي؛ رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و سيد مهدي حجت؛ يكي از بنيانگذاران سازمان ميراث فرهنگي و رييس ايكوموس ايران و احتمالاتي هم از انتخاب احمد مسجد جامعي، وزير ارشاد در دولت اصلاحات و عضو فعلي شوراي شهر تهران خبر مي‌دادند.
 برخي حدس و گمان‌ها خبر از جانشيني چهره‌هاي فعال در حوزه گردشگري و اقتصادي همچون ابراهيم رضايي؛ مديرعامل كانون اتومبيل راني و جهانگردي و جمشيد حمزه زاده؛ رييس جامعه هتلداران ايران، مي‌دهند.
 برخي هم خبرهايي در خصوص انتصاب چهره‌هاي سياسي در اين پست مطرح مي‌كنند، در همين زمينه چهره‌هايي همچون مرتضي بانك؛ معاون كل سرپرست نهاد رياست‌جمهوري و احمد حكيمي‌پور؛ رييس كميته ميراث فرهنگي شوراي شهر تهران، از جمله گزينه‌هايي بودند كه در هفته گذشته به عنوان جانشينان سلطاني‌فر مطرح مي‌شدند، اما هيچ يك ازاين گزينه‌ها، هنوز از منابع رسمي به عنوان گزينه جدي اعلام نشده‌اند و همچنان گمانه‌زني‌ها و حدس و گمان‌ها براي تصدي رياست اين سازمان ادامه دارد.
به اعتقاد كارشناسان در دولت روحاني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، بيشتر در حوزه گردشگري فعاليت و برنامه‌ريزي داشت و حوزه‌هاي ديگر تحت مديريت اين سازمان همواره با كم لطفي مديران ارشد روبه‌رو بود. همين موضوع باعث شده تا احتمال جانشيني افرادي كه نگاه اقتصادي دارند و رويكردي در راستاي توسعه گردشگري دارند، قوت بيشتري پيدا كند.
سازمان ميراث فرهنگي سال‌هاي سختي را پشت سر گذاشته است، هر چند سلطاني‌فر همواره سعي داشته خيال افكار عمومي را بابت حفاظت از ميراث فرهنگي آسوده كند، اما واقعيت اين است كه آسيب‌هاي فراواني در طول ساليان گذشته بر پيكره اين سازمان وارد آمده و هنوز هم بر بخش‌هاي مختلف آن سايه انداخته و تبعات سوء مديريت‌ها همچنان دامنگير سه حوزه اين سازمان است.
مسعود سلطاني‌فر بعد از انتصابش به عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگي تاكيد بيشتري بر حوزه گردشگري و به خصوص هتل‌سازي داشت و در نتيجه تمام تمركز اين سازمان بر جذب سرمايه‌گذاران خارجي جهت ساخت هتل در ايران و توسعه گردشگري معطوف بود. هر چند كه موفقيت‌هايي هم در حوزه صنايع دستي و ميراث فرهنگي در اين سه سال به دست آمد، اما عملكرد سلطاني‌فر نشان مي‌دهد نگاه او بيشتر از آنكه فرهنگي باشد، اقتصادي و سياسي بوده است و اين موضوع تا جايي براي دولتي‌ها محرز شد كه رييس‌جمهور پس از سال‌ها در آيين بزرگداشت روز جهاني گردشگري حاضر شد و در همين برنامه بود كه صراحتا اعلام كرد گردشگري به قدري براي كشور مهم است كه در نام سازمان ميراث فرهنگي بايد تجديد نظر شود و اين سازمان را با عنوان سازمان گردشگري، صنايع دستي و ميراث فرهنگي بشناسيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون