• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3656 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ آبان

برنامه‌هاي دانش‌ آشتياني اعلام شد

توسعه عدالت و ايجاد فرصت‌هاي برابر آموزش

اعتماد| سرانجام نام فخرالدين احمدي‌ دانش‌آشتياني براي نشستن بر صندلي وزارت آموزش و پرورش اعلام شد و روز گذشته گزينه مورد نظر حسن روحاني، برنامه پيشنهادي خود را براي مسووليت جديد اعلام كرد تا پيش از برگزاري جلسه راي اعتماد در مجلس دهم مورد بررسي قرار بگيرد: «در دستگاهي كه ويژگي بارز آن ديربازدهي نتايج سياست‌ها و برنامه‌هاست، بايد در عين قدر دانستن فرصت‌ها و استفاده صحيح از آنها، به گونه‌اي حركت كرد كه در سايه اقدامات مشخص و دستاورد‌هاي مشهود، سرمايه اعتماد مردم و فرهنگيان نسبت به كفايت و لياقت مديريت دستگاه خدشه‌دار نشود. زيرا دلبستگي و تاكيد بيش از حد بر دستاوردهاي ملموس و آني در صورت شتابزدگي در اجراي برنامه‌ها و انصراف از طي فرآيند‌هاي عقلاني تصميم‌سازي، تصميم‌گيري و اجرا مي‌تواند علاوه بر زير سوال بردن برنامه‌هاي تدوين شده، به نتايجي تهديدآميز و خسارت‌بار منجر مي‌شود.»
دانش‌آشتياني در متن تقديمي به مجلس اعلام كرده است كه برنامه پيشنهادي براساس «مجموعه اسناد بالادستي مصوب در زمينه تعليم و تربيت و به ويژه سياست‌هاي كلي ابلاغي مقام معظم رهبري، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و نقشه جامع علمي كشور» و انگاره‌هاي خود او از تعليم و تربيت تدوين شده است. او تاكيد كرده است كه «برنامه پيشنهادي مي‌تواند به عنوان برنامه تعالي و توسعه نظام تعليم وتربيت در افق ۱۴۰۴ (سال پاياني اجراي سند چشم‌انداز) محسوب گردد در عين اينكه در مقاطع زماني ۱۴۰۰ (سال پاياني اجراي برنامه ششم) و ۱۳۹۶ (سال پاياني خدمت دولت يازدهم) خروجي‌هايي متناسب با بازه زماني طي شده خواهد داشت.»
برنامه دانش‌آشتياني در چهار بخش شامل: باورها (انگاره‌ها)، راهبردها، برنامه‌ها، فرازهاي مهم اقدامات و برنامه‌ها تا پايان دولت يازدهم تنظيم شده است. بخش باورها همان نگاهي است كه به گفته او در كنار برنامه‌هاي كلان كشور در تدوين برنامه پيشنهادي او تعيين‌كننده بوده است، در اين بخش نگاه اين گزينه دولت تدبير و اميد براي وزارت آموزش و پرورش منعكس شده است: «آموزش و پرورش حلقه اتصال بين حاكميت و مردم است و بايد از اين نظر به عنوان يك نهاد مدني مبتني بر سازوكارهاي مشاركت‌جويانه و مردم سالارانه انگاشته شود. تامين انگيزه‌مندي و شرايط مناسب و رضايت شغلي معلمان مهم‌ترين شاخص‌هاي موفقيت و پيشرفت آموزش و پرورش است. حضور دانش‌آموزان در مدرسه به عنوان يك تجربه لذت‌بخش شرط تحقق يادگيري ماندگار است.» او در بخش راهبردها چند نكته را عنوان كرده است از جمله «توسعه عدالت آموزشي و ايجاد فرصت‌هاي برابر با تاكيد بر مناطق روستايي و كمتر توسعه يافته، تقويت انگيزه‌هاي حرفه‌اي معلمان و مديران با تاكيد بر حرمت، حقوق، منزلت اجتماعي، توانمند‌سازي و ارتقاي وضعيت معيشتي آنان و تلاش براي رفع تبعيض در نظام پرداخت‌هاي دولتي.» دانش آشتياني در سومين بخش از اين متن به تشريح برنامه‌هاي خود در چند بخش پرداخته است و به تفكيك مشخص كرده كه در راستاي اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، مديريت و رهبري آموزشي، اصلاح و تقويت منابع انساني، منابع مالي، برنامه درسي، فعاليت‌هاي پرورشي، فرهنگي و تربيت‌بدني، تربيت فني و حرفه‌اي، مشاركت‌هاي مردمي، گروه‌هاي آموزشي خاص، نهادهاي صنفي و مدني، فضاي آموزشي، فناوري اطلاعات و ساير موارد چه محورهايي را مورد توجه قرار خواهد داد. گسترش ارتباط و تعامل با تشكل‌هاي صنفي فرهنگيان و نهادهاي مدني، كاستن از حجم و تعدد دروس براي ارتقاي كيفيت يادگيري و افزايش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومي كشور از جمله اين محورها هستند.
اما اين برنامه مفصل همان‌گونه كه خود دانش‌آشتياني هم به خوبي مي‌داند مهلت چنداني براي اجرا تا پايان دولت يازدهم را ندارد. براي همين است كه او در بخش آخر از برنامه‌اي كه به مجلس ارايه كرده است تلاش كرده تا اساسي‌ترين بخش از اقدامات خود را در چند ماه پاياني كار دولت تدبير و اميد فهرست كند كه بخشي از اين برنامه در ادامه آمده است و او فراموش نكرده تا در اين بخش به يكي از جنجالي‌ترين موضوعات آموزش و پرورش هم اشاره كند: « سامان‌بخشيدن به وضعيت صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه و بنگاه‌هاي وابسته به آنها در جهت حفاظت از دارايي‌هاي فرهنگيان» از ديگر محورهاي مطرح شده در اين بخش مي‌توان از موارد همچون: همكاري با مجلس در خصوص احكام مرتبط با آموزش و پرورش در برنامه ششم براي حصول اطمينان از لحاظ شدن جايگاه كليدي و زيربنايي تعليم و تربيت در برنامه، جذب منابع مالي مورد نياز براي پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش  نام برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون